۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۲
چرا شاخص کل هفته گذشته اصلاح داشت؟| نقدشوندگی، مهم‌ترین عامل موفقیت در سرمایه‌گذاری
تحلیل هفتگی بورس؛

چرا شاخص کل هفته گذشته اصلاح داشت؟| نقدشوندگی، مهم‌ترین عامل موفقیت در سرمایه‌گذاری

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل مختلف اثرگذار روی بازار سهام در این هفته، درباره سرنوشت معاملات در هفته آینده نیز توضیحاتی را ارائه کرد.

بازار؛ گروه بورس: وزرای جدید از این هفته کار خود را آغاز کردند و بالاخره بازار از هیاهوی بررسی صلاحیت وزیران خارج شد، اما دولت اولین تصمیم خود را صادر کرد که تأثیر آن در بازار نمایان شد و شاخص‌ها وارد فاز اصلاحی شدند؛ اصلاحی که بسیاری از کارشناسان آن را برای بازار لازم دانستند و معتقدند که این اصلاح‌ها می‌توانند شاخص را با ثبات بیشتری به سمت بالا هدایت کنند. البته، کاهش نرخ ارز تا مرز ۲۷ هزار تومان و همچنین، بازگشایی «شبندر» هم در کاهش شاخص بی‌اثر نبودند.

شاخص‌های بازار بورس در هفته جاری روندی پرنوسان داشتند. شاخص کل بورس با ۱.۹ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته، ۲۹ هزار و ۵۸۱ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۶۲۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۰.۲ کاهش از ۴۵۶ هزار و ۳۵۸ واحد در هفته گذشته به ۴۵۵ هزار و ۳۷۶ واحد در هفته جاری رسید، اما شاخص فلزات اساسی بر خلاف دو شاخص اصلی بورس حرکت کرد و این هفته ۰.۴ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۴۳۳ واحد رسید.

وقتی نرخ ارز ظرف دو ماه گذشته، از کانال ۲۲ هزار تومان به سمت ۲۷ هزار تومان و ورود به ۲۸ هزار تومان را تجربه می‌کند، طبیعی است که بورس هم بخشی از این شتاب و تأثیر را بپذیرد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات هفته گذشته بورس گفت: ذات بازار سرمایه به همین روال است یعنی ما نمی‌توانیم بازاری را که باید نوسان داشته باشد، به شکلی ببینیم که به صورت خطی، منظم و بدون تأثیرپذیری از عوامل متغیری همچون مذاکره و گمانه‌زنی در مورد افزایش و کاهش نرخ بهره، افزایش و کاهش نرخ ارزها، قیمت‌گذاری دستوری، دستور به توقف نرخ تورم یا ارز بدون واکنش باشد و طبیعتاً سود و زیان شرکت‌ها بر اساس این متغیرها متأثر خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر ماه، بازدهی شاخص کل به دلیل بالا بودن قیمت تعداد زیادی از سهام صنایع در سال ۹۹، صفر بود و مرداد ماه به یکباره ۱۶ درصد بازدهی ثبت شد و متعاقب آن، شهریور هم این چنین پیش رفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرگذاری سهام عدالت در بورس افزود: مواردی از جمله عرضه و یا آزادسازی سهام عدالت که می‌دانیم حجم اولیه این سهام نزدیک به کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ (حدود ۴۰۰ همت) است. اینکه قسمت آخر سهام عدالت به ارزش ۲۰۰ همت به صورت بلوکی یا جزء عرضه شود، منابع مالی را به خود تخصیص خواهد داد لذا این هم یکی از مواردی است که منجر به افت ۵ درصدی طی دو روز معاملاتی شد.

آقابزرگی درباره رشد شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته گفت: با حضور بازارگردانان و تغییراتی که در بازار اعمال شد، حدود ۱.۵ درصد از افت شاخص، جبران شد، اما باید توجه داشته باشیم که وقتی نرخ ارز ظرف دو ماه گذشته، کانال ۲۲ هزار تومان به سمت ۲۷ هزار تومان و ورود به ۲۸ هزار تومان را تجربه می‌کند، طبیعی است که بورس هم بخشی از این شتاب و تأثیر را بپذیرد.

وقتی در روز سه‌شنبه شاهد افت شدید شاخص کل بودیم، باعث شد که روز چهارشنبه را با یک حرکت مثبتی ببینیم؛ هرچند، حجم و عرضه معاملات نشان داد که کماکان ممکن است سرمایه‌گذاران همچنان به رشد بازار امیدوار باشند و هفته آینده، هفته محتاطانه و متعادلی را پیش رو خواهیم داشت

وی اضافه کرد: وقتی قرار بر این می‌شود که نرخ ارز کنترل شود و یا گمانه‌هایی زده شود از مواردی مانند موضوع بسیار مهم برقراری مذاکراتی که ۴ جلسه مذاکرات بین سران سیاسی ایران و عربستان، یک گلوگاه بزرگ سیاسی که ظرف ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، مطمئنا نویدی بر گشایش‌ها و مراودات ارزی در سطح بین‌المللی است؛ در نتیجه پیش‌بینی کاهش نرخ ارز دور از ذهن تلقی نمی‌شود و وقتی ارز را رو به پایین پیش‌بینی می‌کنیم، شاخص کل هم از این مسئله تأثیر می‌پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: وقتی در دو روز سه‌شنبه شاهد افت شدید شاخص کل بودیم، باعث شد که روز چهارشنبه را با یک حرکت مثبتی ببینیم؛ هرچند، حجم و عرضه معاملات نشان داد که کماکان ممکن است سرمایه‌گذاران همچنان به رشد بازار امیدوار هستند و هفته آینده، هفته محتاطانه و متعادلی را پیش رو خواهیم داشت یعنی نگاه‌ها متوجه این خواهد بود که اگرچه سرمایه‌گذاری در بورس توجیه‌پذیر تلقی می‌شود، اما احتیاط شرط عقل و سلامت است لذا بی‌مهاباو هیجانی نباید خرید کرد چرا که این موضوع باعث می‌شود سطح تلاطم در بازار کنترل شود.

آقا بزرگی در پایان گفت: به نظر من، بالاترین معیار موفقیت در امر سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی است کما آنکه در روزهای گذشته شاهد بودیم تعدادی از شرکت‌ها قفل شدند و داخل صف فروش رفتند، اما شرکت‌های بنیادی که شامل شرکت‌های پتروشیمی، فولاد، کانه فلزی و غیر فلزی و پالایشگاهی هم روان بودند و هم دغدغه‌ای برای فروششان نداشت و در نهایت، تا حدود زیادی متکی به عایدات مستمرشان معامله می‌شوند و صنایع برتر خواهند بود و جای دغدغه و نگرانی روی این سهم‌ها وجود ندارد.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha