۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
دلار دوباره گران شد/ سرنوشت قیمت ها در بازار سکه و ارز در دست سیاست گذاران جدید
بازار گزارش می دهد؛

دلار دوباره گران شد/ سرنوشت قیمت ها در بازار سکه و ارز در دست سیاست گذاران جدید

بازار سکه و ارز در حالی با نوسان قیمت همراه است که کارشناسان تاکید دارند این نوسان تا ثبات قیمت ها در بازار و حرکت در مسیر تک نرخی شدن ارز ادامه دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌  انواع ارز که هفته گذشته دربازار روندی افزایشی به خود گرفته بودند طی این هفته با نوسان قیمت همراه و تا حدود کاهشی شد.  نوسان قیمتی که به عقیده کارشناسان بازار ناشی از استقرار وزرا و روسای سازمان های دولتی همچنین احتمال برنامه ریزی آنها برای ساماندهی بازار بوده است که از لحاظ روانی بر کاهش نه چندان زیاد نرخ ارز در بازار تاثیرگذاشت. اما البته امروز بازار با چرخشی رو به عقب دوباره برریل رشد قیمت قرار گرفت طوری که هر دلار آمریکا در بازار با افزایش ۲۵۰ هزار تومان نسبت به دیروز معامله شد.

قیمت ارز در بازار برخلاف پیش بینی ها روندی افزایشی به خود گرفت تا جایی که نرخ دلار هفته گذشته مرز ۲۸ هزارتومان را رد کرد

دلاری که قرار بود ۲۳ تا ۲۴ دلار شود اما به ۲۸ هزار تومان رسید
دلاری که خیلی ها منتظر بودند با استقرار دولت و سیاست گذاری های جدید دچار تغییر و قیمت آن در محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان قرار گیرد اما این طور نشد و برخلاف پیش بینی ها روندی افزایشی به خود گرفت تا جایی که نرخ دلار هفته گذشته مرز ۲۸ هزارتومان را رد کرد.
کارشناسان براین باورند نرخ واقعی دلار با توجه رشد بالای تورم و افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در بازار درمحدوده ۲۵ هزارتومان شاید منطقی باشد اما اگر اقدامی کارشناسانه برای مهار رشد نرخ تورم در کشورانجام نگیرد رشد قیمت ها در بازار ارز نیز دور از انتظار نیست مگر اینکه با سیاست های درست و اصول و یا سرکوب قیمت ها نرخ ها را در این بازار مهم اقتصادی پایین نگه داشت.
خیلی ها معتقدند؛ اگرنرخ ارز در بازار تثبیت و تک نرخی شود نه فقط فعالان اقتصادی از بلاتکلیفی در خواهند آمد بلکه دلالان و سوداگران نیز از این بازار خارج می شوند.

از آنجایی که هنوز معلوم نیست چه تغییراتی در پست های مدیریتی و سکانداری بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی سازمانهای مهم اقتصادی ایجاد می شود، بنابراین نمی توان به درستی پیش بینی کرد که چه اتفاقی بر سر بازار ارز و سکه خواهد آمد

پیش بینی قیمت ها در بازار ارز در آینده سخت است
ایمان اسلامیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «خبر گزاری بازار» درباره آینده قیمت ها در بازار ارز گفت: از آنجایی که هنوز معلوم نیست چه تغییراتی در پست های مدیریتی و سکانداری بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی سازمانهای مهم اقتصادی ایجاد می شود و سیاست گذاری مدیران جدید برای ساماندهی بازارها چگونه خواهد، بنابراین نمی توان به درستی پیش بینی کرد که چه اتفاقی بر سر بازارهای سرمایه گذاری چون بازار ارز، سکه و بورس خواهد آمد.
وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت جدید باید تمام توان خود را برای مهارر نرخ تورم و ساماندهی بازار های سرمایه گذاری به کار گیرد تا قیمت ها افزایشی نشوند، گفت: البته بهترین راهکار برای شکوفایی اقتصادی و ممانعت از نوسان قیمت ها در بازار، تثبیت نرخ ارز و تک نرخی شدن آن است چرا ارز چند نرخی فساد آور و ناکارآمد بوده و بازارهای سرمایه گذاری را به هم می ریزد.

توجه دولت به کسب میزان ارزآوری با رایزنی با دنیا برای فروش نفت، فعال کردن بخش تولید و صادرات و مدیریت بازار باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا بازار ارز با نوسان قیمت مواجه نشود.

توجه و تمر کز دولت برای کسب منابع ارزی
 این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ سیاست گذاری های تیم اقتصادی دولت جدید باید به گونه ای باشد که قیمت ها در بازار ارز غیر منطقی افزایش نیابد چرا که با افزایش قیمت ارز همه کالاها و خدمات در بازار نیز به تبع آن گران می شود.
 وی ادامه داد:‌ توجه دولت به کسب میزان ارزآوری با رایزنی با دنیا برای فروش نفت، فعال کردن بخش تولید و صادرات و مدیریت بازار باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا بازار ارز با نوسان قیمت مواجه نشود.

دلار ۲۷ هزار و ۳۰۰ یورو ۳۱ هزار ۲۰۰
بنا به این گزارش، امروز قیمت دلار در بازار آزاد با ۲۴۲ تومان افزایش به ۲۷,۲۷۷ تومان رسید. در معاملات امروز، ۲۷,۲۹۱ تومان بیشترین قیمت و ۲۷,۰۸۵ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار بود که مورد معامله قرار گرفت.  
همچنین قیمت یورو نیز امروز در بازار آزاد با ۵۴ تومان کاهشبه ۳۱,۲۴۱ تومان رسید. همچنین در معاملات امروز، ۳۱,۳۰۰ تومان بیشترین قیمت و ۳۱,۲۴۰ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای یورو در نظر گرفته شد.

دلار سکه را گران کرد
بدنبال افزایش نرخ ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز به تبع افزایش نرخ ارز در بازار گران شدند، طوری که قیمت سکه تمام بهارآزادی امروزدر بازار آزاد با ۷۷,۰۰۰ تومان افزایش به ۱۱,۹۷۸,۰۰۰ رسید.   
همچنین قیمت سکه بهار آزادی قدیم نیز در بازار با ۱۴۸,۰۰۰ تومان افزایش به ۱۱,۵۴۹,۰۰۰ رسید.
نیم سکه نیز با ۴۵,۰۰۰ تومان افزایش، ۶,۲۴۵,۰۰۰ معامله شد. ربع سکه بهار آزادی هم امروز در بازار با ۳۵,۰۰۰ تومان افزایش به ۳,۸۸۵,۰۰۰ رسید. با ۷,۴۰۰ تومان افزایش، ۱,۱۶۱,۷۰۰ معامله شد.
بر اساس این گزارش، هر چند قیمت ها در بازار سکه و ارز مدتی است نوسانی است اما همچنان معلوم نیست سرنوشت قیمت این کالا ها در بازار با مدیریت جدید در دولت سیزدهم چگونه باشد.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha