۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
وعده دولت برای ساخت مسکن تورم زا است؛ مسئولان مراقب باشند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

وعده دولت برای ساخت مسکن تورم زا است؛ مسئولان مراقب باشند

سمنان- بابایی، برخی معتقد هستند که وعده دولت رئیسی برای ساخت یک میلیون مسکن می‌تواند در صورت عدم مراقبت، تورم زا باشد و مسئولان باید مراقب عواقب تزریق این حجم عرضه مسکن در جامعه باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مسکن همیشه دغدغه دولت‌ها بوده است دولت دوازدهم اما سعی داشت تا ابتدا از مسکن مهر احمدی نژاد که قصدش ساخت خانه ارزان قیمت برای مردم بود، تبری بجوید و در ابتدا نیز اعلام می‌کرد که بخشی از گرانی مسکن به خاطر همین عرضه بیش از اندازه مسکن محسوب می‌شود.

البته دولت روحانی درست می‌گفت چرا که مسکن سازی دولتی به ارتقای تورم منجر می‌شود اما مشکل اینجا است که کمی بعد خود روحانی هم به مسکن ملی روی آورد و تنها نامش را از مهر به ملی تغییر داد و فرق دیگرش هم این بود که برای استان‌ها سهمیه تعیین کرد نه بر حسب متقاضی!

* انبوه سازی و چند نرخی شدن تجربه‌های روشن تورم‌زا
روحانی قبل هم گفته بود که ارز چند نرخی و دو نرخی و … تورم‌زاست و ارز باید تک نرخی باشد این موضوع هم درست است اما به محض اینکه یکسال از ریاست جمهوری‌اش گذشت ارز سه نرخی متداول شد مانند قیمت سوخت و سهمیه که فقط انگار برای دولت‌های دیگر بد بود. از اینها اگر بگذریم موضوع مسکن همیشه نشان داده که دغدغه عظیم دولت‌ها است.

از یک سو اگر دولت‌ها به سمت مسکن دولتی انبوه بروند، تورم زا است از سوی دیگر اگر نروند مردم روز به روز از خانه دار شدن دور می‌شوند و در نتیجه نیاز است که سرمایه‌ها جذب خانه شود. مشکل اما اینجا است که خانه سازی انبوه آنطور که دولت می‌گوید به دلیل عدم پرداخت به موقع به پیمانکاران، بدقولی، زمین‌های نامناسب و دور از شهر برای مسکن ملی و مهر و … جاذبه‌ای برای سرمایه گذاری نیست در نتیجه دولت خودش باید دست به کار ساخت شود و از مردم پول بگیرد.

از یک سو اگر دولت‌ها به سمت مسکن دولتی انبوه بروند، تورم زا است از سوی دیگر اگر نروند مردم روز به روز از خانه دار شدن دور می‌شوند

حمید رضا بابایی کارشناس مسکن درباره چرایی عدم ورود دولت به مسکن انبوه و ایجاد تورم در آن توضیح می‌دهد با ما همراه باشید

* در ابتدا درباره مسکن انبوه و ارزان قیمت که وعده داده شده بگویید
یکی از برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی ساخت مسکن ارزان قیمت برای مردم است بهتر است این سیاست با اوراق قرضه صورت گیرد وگرنه تزریق نقدینگی به آن از دارایی‌ها می‌تواند تورم‌زا باشد. دولت مراقب وعده‌هایی از این است باشد که امکان دارد به دلیل گستردگی عرضه و تزریق ناگهانی پول به تورم بیفزاید ساخت سالانه یک میلیون مسکن در حقیقت بدون اوراق قرضه و شراکت مردم از روش‌های دیگر به تورم منتج می‌شود.

ساخت مسکن حتی اگر سالانه ده میلیون هم باشد قیمت مسکن را کاهش نمی‌دهد، این کار فقط امکان دارد که فرصت خانه دار شدن جوانان را افزایش داده و زمین‌های حومه شهرها را آباد کند وگرنه تأثیری در قیمت هسته‌های مرکزی و اصطلاحاً بالا شهرهای کشور و استان سمنان نمی‌گذارد.

دولت مراقب وعده‌هایی از این است باشد که امکان دارد به دلیل گستردگی عرضه و تزریق ناگهانی پول به تورم بیفزاید

از سوی دیگر باید در نظر گرفت همانطور که منتقدان نیز هشدار می‌دهند بر مبنای آمار سالی یک میلیون مسکن اگر حجم مورد اشاره را برابر ۱۰۰ میلیون متر مربع در نظر بگیریم برای ساخت آن به حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که پنج برابر بودجه عمرانی کشور است.

* انتقاداتی هم بر آن وجود دارد
بله؛ روز گذشته نیز یکی از چهره‌ای سرشناس کشور در واکنش به وعده یک میلیون مسکن رستم قاسمی بیان کرده بود که تزریق چنین عددی، تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد، به علاوه چنین پولی اصلاً در دسترس نیست این تعبیر درست است چرا که تجربه نشان داده نرخ تورم را افزایش هم خواهد داد.

* باید چه می‌شد؟
به نظر بنده رئیسی می‌توانست گزینه بهتری را برای وزارت خانه مهم راه و شهرسازی انتخاب کند به هر روی امیدواریم که این وعده‌ها با کمی چکش کاری و اصلاح، مورد بازنگری قرار گیرند و اول از همه منابع آن تأمین و مطرح شود و سپس درباره آن طرح و برنامه‌های عملیاتی نوشته شود.

تزریق چنین عددی، تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد

امروز قیمت مسکن آنقدر بالا است که برای جوانان و حتی کارمندان ساده دست نیافتنی شده در نتیجه اگر دولت قرار است کاری در این باره انجام دهد، بهتر از شتاب زده نباشد چرا که در صورت اجرای نادرست، نفع آن دست آخر به دلالان می‌رسد نه جوانان و مردم؛

* چرا سرمایه سمت این بازار سرازیر نمی‌شود؟
به دلیل افزایش چشم گیر قیمت مسکن شاهد هستیم که مردم عادی دیگر در زمینه سرمایه گذاری راهی بازار مسکن نمی‌شوند و عمدتاً برای سرمایه‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان بورس، طلا و دلار و … را برمی‌گزینند در نتیجه مسکن تقاضا سابق را ندارد از سوی دیگر توان خرید وجود ندارد و برای آنانی که پولدار هستند نیز مسکن‌های دولت ساز به دلیل فاصله از شهرها و محله‌های نامناسب، جذابیتی برای خرید و فروش ندارد در نتیجه بسیار باید در زمینه مسکن دولتی ساز، دست به عصا تر راه رفت و حرف زد.

به نظر می‌رسد دولت ابتدا برنامه‌ای برای تأمین منابع این مسن مهر باید بیندیشد و تا آن زمان به مردم وعده ندهد از سوی دیگر باید سعی کند تا با اوراق مشارکت تأمین نقدینگی کند وگرنه نه توان آن است و نه می‌تواند جلوی تورم ناخواسته ناشی از آن را بگیرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha