۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
کشورهای همسایه، خط مقدم جریان بخشی به دیپلماسی اقتصادی هستند
کارشناس مسائل اقتصادی:

کشورهای همسایه، خط مقدم جریان بخشی به دیپلماسی اقتصادی هستند

شاه ویسی، کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی گفت: با دسته بندی های وزیر جدید، خط مقدم جریان بخشی به دیپلماسی اقتصادی کشورهای همسایه و منطقه هستند.

به گزارش بازار، ساسان شاه ویسی، کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی ضمن اشاره به نبود تعریف مشخصی برای دیپلماسی اقتصادی گفت: در یک دهه گذشته اقتصاد به سمت جهانی شدن پیش رفته و شکل اقتصاد را به شکل فزاینده ای با دیپلماسی اقتصادی مرتبط کرده و در واقع یک سازه مهمی را در سیاست خارجی با نقش بندی روابط اقتصادی در حوزه روابط بین الملل تعریف کردیم.

شاه ویسی افزود: دولت ها برای دیپلماسی اقتصادی برنامه هایی داشته و رویکرد رئیس جمهور نشان دهنده ظرفیت سازی جدید است و در عین حال حضور در اجلاس کشورهای همسایه عراق در قالب کمک به آنجا و سخنرانی های پس از آن به دنبال توافقات با کشورهای قابل اعتنا در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی به این دیپلماسی دامن می زند.

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در رادیو گفت و گو ضمن اشاره به تعریف قواعد داخلی اظهار کرد: تعریف الگوی دورن زا و برون گرا مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، ایجاد توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش مشارکت با کشورهای منطقه و همسایه، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از اهداف اقتصادی و استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی از جمله قواعد است و همچنین رویکرد جدیدی مبتنی بر بیانیه گام دوم تبیین شد اما از ظرفیت های خدادادی و سرزمینی استفاده نمی کنیم.

شاه ویسی خاطرنشان کرد: بخش های اصلی که می تواند دیپلماسی فعال اقتصادی را شکل دهد بازیگران اصلی آن هستند و مهم انتخاب آنهاست که با دسته بندی های وزیر جدید، خط مقدم جریان بخشی به دیپلماسی اقتصادی کشورهای همسایه و منطقه هستند و موضوع این دیپلماسی مبتنی بر روابط برد برد است.

وی از کرونا را تکانه اقتصادی برای دنیا عنوان کرد و ادامه داد: این موارد در بازارها موثر است اما مهم آن است که ابزارهای دیپلماسی اقتصادی را تبیین و زیرساخت های آن را تعیین کردیم و این ابزارها از مذاکرات غیر رسمی تا همکاری و رسیدن به موافقت نامه های رسمی و تنظیم مقررات و به اشتراک گذاری تقریبا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha