۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کرونا تمام ناشدنیست؛ باید توان تولید انبوه واکسن داشته باشیم| عملکرد ضعیف موسسه های دولتی واکسن ساز
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با بازار:

کرونا تمام ناشدنیست؛ باید توان تولید انبوه واکسن داشته باشیم| عملکرد ضعیف موسسه های دولتی واکسن ساز

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید تولید داخلی واکسن جدی گرفته شود چرا که بیماری کرونا فعلاً تمام‌شدنی نیست و جمهوری اسلامی ایران دشمنان قسم‌خورده‌ای دارد.

حسینعلی شهریاری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به ضرورت توجه به تولید واکسن داخلی پیرو بدعهدی برخی از کشورها در تامین واکسن بیان داشت: در حال حاضرچندین ماه است که هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های لازم را برای ساخت واکسن داخلی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه زیرساخت‌های ما برای تحقق هر چه سریعتر این موضوع آماده نبود چرا که واکسن کرونا نیازمند تولید انبوه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی است اما ما در وهله اول زیرساخت لازم را برای تولید این حجم از واکسن داخلی نداشتیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انستیتو پاستور و انستیتو رازی توانستند در این زمینه تا حدی اقدامات لازم را انجام دهند و حتی ما در سال‌های گذشته صادرکننده برخی از واکسن‌های اطفال به کشورهای خارجی بودیم.

شهریاری گفت: ناگفته نماند که طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر انستیتو رازی آنطور که باید و شاید در این زمینه عملکرد موفقی نداشت و نتوانست اقدامات لازم را انجام دهد. در حال حاضر هم یکی از مشکلاتی که بیشتر شرکت‌های واکسن‌سازی ما داشتند، مربوط به مسائل ارزی و ریالی بود.

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه کمک‌هایی هم از طرف دولت برای رفع این مشکل انجام شد، اما این مراکز نتوانستند اقدامات کافی و لازم را برای ساخت واکسن انجام دهند و امیدواریم که از مهرماه عملکرد آنان بهتر شود و بتوانیم نیازهای خود در زمینه واکسن کرونا را تأمین کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه تنها راه قطع زنجیره ویروس کرونا واکسیناسیون عمومی است، باید حتماً این مسئله مورد توجه جدی قرار گیرد و از آنجایی که ما نمی‌توانیم از طریق تولید داخلی این واکسیناسیون عمومی را انجام دهیم، فعلاً مجبوریم که واکسن کرونا را وارد کنیم.

وی تأکید کرد: این مسئله به معنای آن نیست که مشکل تمام شد و ما دیگر نباید به سمت تولید واکسن کرونا حرکت کنیم. شرکت‌های تولید داخلی واکسن که قرار است از مهرماه راه‌اندازی شوند، واکسن‌شان مورد نیاز کشور است و ما به دولت پیشنهاد دادیم که این واکسن‌های تولید داخل را پیش‌خرید کند تا بتوانند سریعتر زیرساخت‌های خود را آماده کنند و تولید انبوه داشته باشند.

شهریاری اظهار داشت: براین اساس باید تولید داخلی واکسن جدی گرفته شود چرا که بیماری کرونا فعلاً تمام‌شدنی نیست و جمهوری اسلامی ایران دشمنان قسم‌خورده‌ای دارد. بیوتروریسم و بیماری‌های ویروسی و نوپدید و اتفاقاتی از این دست در سال‌های اخیر شدت گرفته است. بر این اساس لازم است که ما توان تولید انبوه واکسن را داشته باشیم تا هر زمانی که چنین مشکلی پیش بیاید، به سرعت بتوانیم مانند کشورهای پیشروی دنیا، واکسن مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha