۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
 ایران ۳ درصد بازار جمهوری آذربایجان را در اختیار دارد| صادرات یک هزار و ۳۰۰ قلم کالا
رایزن بازرگانی ایران در باکو:

ایران ۳ درصد بازار جمهوری آذربایجان را در اختیار دارد| صادرات یک هزار و ۳۰۰ قلم کالا

زنجان- رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: ایران تنها سه درصد بازار جمهوری آذربایجان را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی بابایی ظهر دوشنبه در دیدار با فعالین اقتصادی استان زنجان در محل اتاق بازرگانی این شهر گفت: میزان همکاری ها تجاری ایران و آذربایجان با وجود ارتباطات و زمینه های همکاری، مطلوب نبوده است.

وی اظهار کرد: واقعیت بازار آذربایجان با باور تجار متفاوت است، با وجود اینکه زبان مشترک یک مزیت بوده اما در تجارت باید سایر موارد از جمله قوانین تجاری و مالیاتی نیز مورد توجه باشد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کشور آذربایجان الگوی پیشرفت اقتصادی خود را بر اساس الگوهای کشورهای اروپایی و ترکیه برنامه ریزی کرده است، گفت: این کشور با سرمایه گذاری به دنبال تبدیل شدن به مرکز ترانزیت منطقه بوده و برنامه توزیع محصولات مختلف به عنوان هاب منطقه ای را در دستور کار دارد.

بابایی با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ قلم کالا از ایران به کشور آذربایجان صادر می شود، ابراز کرد: در بازاری که  دو هزار قلم کالای مختلف را وارد می کند جای کار برای کشور ما فراهم است و  باید با ظرفیت شناسی به دنبال توسعه مراودات حرکت کرد.

وی با بیان اینکه این کشور می تواند برای ایران کریدور ورود با بازار کشورهای CIS باشد، تصریح کرد: میوه های ایرانی به خوبی در بازار آذربایجان مصرف می شود و با وجود زمینه مناسب کشت محصولات در این کشور، اما تولید آنها به اندازه کافی برای مصرف نبوده و نیاز به واردات دارند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه از پایگاه های ایجاد شده در آذربایجان باید برای صادرات به کشورهای ثالث استفاده شود، خاطرنشان کرد: اهم کالاهای وارداتی آذربایجان شامل کالاهایی چون طلای خام، خودرو، انواع روغن ها، تلفن همراه، تجهیزات و مصالح ساختمانی و … است.

بابایی با بیان اینکه ۱۷ درصد بازار این کشور در دست روسیه و ۱۲ درصد در اختیار ترکیه است، افزود: ایران سه درصد بازار کشور آذربایجان را دارد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با فساد در کشور آذربایجان به شدت برخورد می شود، ابراز کرد: در تجارت باید به صورت دقیق وارد عمل شده و همه اقدامات تجاری باید با سنجیدن تمام جوانب صورت گرفته و از تجربیات افراد حاضر در بازار و تیم های مشاوره حقوقی بهره برد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان گردشگری، فناوری و آی تی و استارت آپ، کشاورزی و ترانزیت را سر فصل های توسعه اقتصادی آذربایجان برشمرد و گفت: در صادرات به این کشور بسته بندی بسیار مهم بوده و باید از فرصت های تجاری برای توسعه مبادلات تجاری با این کشور از جمله وجود منطقه آزاد ارس به خوبی استفاده کرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha