۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
تولید محصولات فولادی ۱۱  درصد کاهش یافت؛ هر کیلو ۳۰۰۰ تومان گرانتر شد
قطعی برق چقدر قیمت فولاد را بالا برد؟

تولید محصولات فولادی ۱۱ درصد کاهش یافت؛ هر کیلو ۳۰۰۰ تومان گرانتر شد

قیمت محصولات فولادی به بهانه قطعی برق حدود ۳ هزار تومان گران تر شده؛ در حالیکه فعالین صنعتی می گویند فولادسازان حدود ۷ میلیون تن فولاد دپو داشته اند و عملا مشکلی از نظر عرضه در بازار وجود نداشته است.

بازار؛ گروه صنعت: میزان تولید محصولات فولادی در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۱۱ درصد نسبت به پارسال کمتر شده است. آمارها منتشر شده نشان می دهد که از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال در مجموع ۷ میلیون و ۵۷۳ هزار تن محصول فولادی تولید شده که حدود ۸۰۰ هزار تن کمتر از پارسال است. با این وجود برخی از فعالین این صنعت بر این باورند که کاهش تولید نباید تا این اندازه موجب رشد قیمت ها می شده است.

احمد رضوی نیک رییس انجمن نورد کاران در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید: قطعی برق شاید بر میزان تولید فولاد اثر گذار بوده باشد اما تاثیری روی میزان عرضه نداشته است. چرا که فولادسازان پارسال ۷ میلیون تن فولاد در انبارهای خود دپو داشتند. در واقع در روزهایی که برق صنایع قطع بود، انبارهای آنها پر از مواد اولیه بود. در واقع شاید تولید در این مدت کاهش پیدا کرده باشد اما مشکلی از جهت تامین وجود نداشت.

او ادامه می دهد : با این وجود قیمت فولاد به بهانه قطعی برق حدود ۳ هزار تومان در هر کیلو افزایش پیدا کرده در حالیکه محصول نهایی که همان میلگرد است در این مدت تنها یک هزار تومان گران تر شده است.

اما فولادی ها این ادعاها را قبول نداشته ومدعی اند که کاهش تولید در برخی از محصولات به قدری زیاد بوده که افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است. به گفته آنها

میزان تولید در مرداد نسبت به خرداد امسال،   بیلت و بلوم  ۵۴ درصد، تولید میلگرد ۴۷ درصدی و تولید آهن اسفنجی  ۴۴ درصد کمتر شده است. نرخ رشد تولید فولاد میانی کشور که در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری، ۶ درصد بوده است، با قطعی‌های برق در ۵ ماهه نخست سال جاری به منفی ۱۲ درصد رسیده است.

وضعیت تولید محصولات فولادی در ۵ ماهه نخست سال جاری

در ۵ ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۱۱ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در ۵ ماهه نخست امسال، ۷ میلیون و ۵۷۳ هزار تن بوده است. به گزارش انجمن فولاد ایران در این مدت، ۴ میلیون و ۲۹۶ هزار تن محصولات طویل و ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار تن محصولات تخت در کشور تولید شده  که به ترتیب نسبت به مدت مشابه پارسال ۷ و ۱۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

تولید میلگرد در ۵ ماهه نخست امسال ۳ میلیون و ۵۱۸ هزار تن بوده که کاهش ۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در  این مدت همچنین تولید تیرآهن با کاهش ۱۱ درصدی به ۴۵۴ هزار تن رسید.

گفتنی است تولید این محصول در مرداد ماه امسال نسبت به خرداد، کاهش ۲۹ درصدی و تولید میلگرد کاهش ۴۷ درصدی را تجربه کردند.

میزان تولید ورق گرم کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری، ۳ میلیون و ۲۲۷ هزار تن بوده که ۱۵ درصد کمتر از  مدت مشابه سال قبل بوده است. تولید ورق سرد در ۵ ماهه نخست امسال ۱۰ درصد کاهش یافته است. تولید ورق‌های پوششدار نیز در ۵ ماهه نخست امسال تغییری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان نمی‌دهد.

محدودیت‌های مصرف برق توسط شرکت‌های فولادی باعث شده تا در مرداد ماه امسال نسبت به خرداد، تولید ورق گرم ۲۸ درصد، تولید ورق سرد ۱۲ درصد و تولید ورق‌های پوششدار ۶ درصد کاهش یابد.

کد خبر: ۱۰۵٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha