۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومانی کسری بودجه
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد

کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومانی کسری بودجه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کسری بودجه، با ایستادگی مجلس، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

به گزارش بازار، مهدی طغیانی افزود: برای جبران کسری بودجه، در وهلۀ نخست، باید دولت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. دوم آنکه منابع درآمدی دولت تقویت شود. در صورت عدم تحقق این امور، معمولاً به‌سراغ انتشار اوراق می‌روند تا کشور با بدهی اداره شود که با تداوم این رویه بدهی‌های گذشته را با بدهی‌های جدید جبران خواهند کرد که مسیر غلطی است و درنهایت به ورشکستگی می‌انجامد.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر انتشار اوراق، دولت‌ها برای جبران کسری بودجه به‌سراغ فروش نفت رفتند. ازآنجاکه همیشه اوضاع فروش نفت کشور خوب بوده، کسری تراز عملیاتی ازطریق فروش نفت جبران می‌شد. اما در سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات موجود در مسیر فروش نفت و انتقال درآمدهای نفتی به داخل کشور کسری بودجه بیشتر خود را نشان داد.

طغیانی افزود: باید به‌منظور رفع مسئله کسری بودجه در بودجۀ ۱۴۰۱ که آذرماه به مجلس می‌آید دولت قرارگاه عملیاتی تشکیل دهد تا منابع درآمدی جدید ایجاد شود و صرفه جویی‌های مناسبی انجام شود تا ریشۀ اصلی رشد نقدینگی و موتور تورم‌زایی در اقتصاد ایران خاموش شود.

وی اضافه کرد:پس از رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و اصلاح آن در دولت، حدود ۳۵هزار میلیارد تومان در لایحه صرفه‌جویی شد و دولت هزینه‌ها را کاهش داد. در واقع، کاهش حدود ۳۵هزار میلیارد تومان از کسری بودجه ۱۴۰۰ ثمره مقاومت مجلس بود.

طغیانی گفت: نمایندگان به‌دنبال کاهش کسری بودجه در مجلس بودند، اما ازآنجاکه زمان برای بررسی بودجه پس از رفت‌وبرگشت لایحه کم بود و در اسفندماه بودیم و قانون بودجه برای سال جدید باید مراحل را طی می‌کرد، بنابراین ورود به جزئیات و حذف موارد زائد برای نمایندگان امکان‌پذیر نبود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه یکی از اساسی‌ترین اصلاحات موردنیاز است که امیدواریم دولت سیزدهم این موضوع را با جدیت پیگیری کند. ما نیز در مجلس به تحقق این مهم کمک می‌کنیم.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha