۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
پیش بینی کاهش قیمت مس در بازار جهانی تا آخر سال محقق می شود؟
صنعتگران نگران تأثیر دلتا روی بازار مس هستند؛

پیش بینی کاهش قیمت مس در بازار جهانی تا آخر سال محقق می شود؟

از ابتدای امسال قیمت مس در بازار جهانی کاهش پیدا کرده بود و انتظار می رود این روند تا انتهای سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد.

بازار؛گروه بین الملل: مس یکی از فلزات بسیار پر مصرف صنعتی است که در سال گذشته قیمت ان با سرعت بالایی رشد کرد و حتی به مرز ۱۱ هزار دلار هم رسید. ولی از ابتدای امسال و بعد از از سر گیری فعالیت در معادن مس در دنیا، سیر نزولی قیمت در این بازار شروع شد.

اخیرا پیش بینی های امیدوارکننده ای در مورد بازار مس به گوش می رسد که خبر از کاهش قیمت در این بازار در ماه های پیش رو دارد. طبق گزارش نشریه «بیزینس لاین» انتظار می رود در ماه های باقی مانده امسال قیمت هر تن مس در بازار جهانی در فاصله ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ دلار قرار داشته باشد که خبر خوبی برای صنعتگران است.

هفته گذشته قیمت هر تن مس در قراردادهای آتی سه ماهه در بورس فلزات لندن برابر با ۹۳۱۵ دلار بود در حالیکه قیمت فروش نقدی مس در همین زمان به ۹۳۲۳ دلار می رسید. این وضعیت در شرایطی تجربه شده است که ما در سال جاری شاهد رسیدن قیمت هر تن مس به مرز ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار هم بودیم.

آمارها نشان می دهد در روز ۷ می امسال قیمت فروش نقدی هر تن مس در بورس فلزات لندن برابر با ۱۰۷۲۴ دلار بود در حالیکه در قراردادهای اتی سه ماهه، ارزش هر تن مس به ۱۰۷۲۰ دلار رسیده بود. در آن زمان انتظار می رفت قیمتها تا مرز ۱۲ هزار دلار افزایش یابد ولی کاهش تقاضا در دنیا به کمک بازار آمد و از افزایش بیشتر قیمتها جلوگیری کرد.

مرکز مطالعات بازار مس پیش بینی می کند متوسط قیمت هر تن مس در سال ۲۰۲۱ به ۸۷۰۰ دلار برسد و در سال ۲۰۲۲ هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۸۳۷۰ دلار به فروش برسد.

این مرکز رشد تولید به دنبال کنترل همه گیری کرونا را عامل اصلی  این تحول در قیمت مس عنوان کرد و نوشت: «تعطیلی های وسیع در معادن مس مشکلات زیادی را بازار مس ایجاد کرد، تولید را کاهش داد و نگرانی در مورد کمبود عرضه سبب شد تا قیمت با سرعت رشد کند.»

با وجود اینکه کاهش قیمت مس در سال اتی خبر خوبی برای فعالان صنعتی است ولی باید در نظر داشت هنوز قیمت هر تن مس نسبت به قبل از شروع همه گیری کرونا بسیار بالا است و این مساله هزینه فعالیتهای صنعتی را افزایش داده است.

نرخ تورم در قیمت محصولات صنعتی در دنیا چالش زیادی را برای مصرف کنندگان  ایجاد کرده است. صنعت برق و صنعت ساختمان در نتیجه رشد قیمت مس با افزایش هزینه روبرو شدند و صنایع مصرف کننده مس نگران تاثیر همه گیری با کرونای  دلتا روی قیمت تمام شده محصولاتشان هستند.

این مرکز دلیل پیش بینی کاهش قیمت را این طور بیان کرده است: «تولید مس در چین در ماه جولای امسال ۱۰.۴ درصد نسبت به سال قبل شد کرد و انتظار می رود تولید این فلز در چین در ماه های باقی مانده امسال افزایش یابد. این پیش بینی با توجه به موفقیت چین در کنترل بحران کرونا و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در این کشور انجام شده است. تا کنون بالغ بر ۲ میلیارد دوز واکسن در این کشور تزریق شده است و چین تزریق واکسن به تمامی افراد بالاتر از سه سال را در دستور کار خود قرار داده است که می تواند نویدبخش بازگشت این کشور به روزهای قبل از کرونا باشد.»

در صورت تحقق پیش بینی کاهش قیمت، هزینه فعالیتهای صنعتی وابسته به مس کاهش خواهد یافت و نرخ تورم صنعتی در دنیا تنزل خواهد یافت که خبر خوبی برای اقتصاد بحران زده دنیا است.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha