مهمترین چالش دولت، تورم و کرونا است
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

مهمترین چالش دولت، تورم و کرونا است

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مهمترین چالش دولت جدید مقابله با کرونا و آثار آن است گفت: به عنوان نماینده بخش خصوصی از توجه رئیس جمهور و معاون اول دولت سیزدهم در مقابله با کرونا تشکر می‌کنیم.

به گزارش بازار، مهمترین چالش دولت، تورم و کروناستبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما آقای مسعود خوانساری در بیست و پنجمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه یکی از سخت ترین شرایط دولت ها در ۴۰ سال گذشته را دولت سیزدهم تجربه می‌کند گفت: مهمترین چالش پیش روی دولت سیزدهم بیماری کرونا و آثار اقتصادی آن است به ویژه با توجه به سهل انگاری و بی توجهی مسئولان گذشته در برخورد بد و مدیریت نامناسب کرونا که باعث شد تلفات زیادی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه رئیس جمهور و معاون اول دولت یازدهم اولویت نخست خود را کرونا بیان کردند که امیدواریم در این کار موفق شوند. اگرچه مسئولان قبلی همراهی نکردند و به ویژه وزارت بهداشت برخورد بدی در مقوله واردات واکسن داشت اما شرکت های تخصصی ما در این باره آمادگی دارند روز گذشته نامه‌ای را به وزرای بهداشت و خارجه ارسال کردیم ضمن اینکه با دستور معاون اول رئیس جمهور، کمیته تشکیل شد و جلسات و جمع بندی های مناسبی صورت گرفت که امیدواریم با صدور مجوزها بتوانیم دوباره بحث واردات واکسن را دنبال کنیم.

تورم دومین چالش دولت سیزدهم
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تورم دومین چالش پیش روی دولت سیزدهم است گفت: تورم هر روز در حال افزایش است به طوری که تورم سالانه در مرداد به ۴۵/۲ درصد رسید در حالی که در پایان سال گذشته این میزان ۳۶/۴ درصد بوده است.

خوانساری افزود: تورم، ثبات اقتصادی و سرمایه گذاری را در کشور دچار مشکل می کند ضمن اینکه پیش بینی آینده را برای سرمایه گذار غیرممکن می‌سازد.

وی ادامه داد: پایه پولی ۹/۲ درصد رشد داشت که این میزان رشد نگران کننده است از این رو امیدواریم دولت در بحث تورم کار جدی انجام دهد تا این مشکلات هم حل شود.

اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای واردات در ۴ ماهه نخست
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در چهار ماه نخست امسال ۱۵ میلیارد دلار برای واردات تخصیص داده شد که از این میزان ۴/۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است یعنی در چهار ماه نخست امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به واردات کالاهای اساسی و دارویی اختصاص یافت.

خوانساری گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار در پنج ماهه نخست امسال تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی ها که ارز یارانه ای به آنها اختصاص یافته بود ۵۸/۴ درصد بوده اما تورم اقلام غیر خوراکی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکردند ۳۶/۱ درصد بوده است و این امر نشان می دهد ارز ۴۲۰۰ تومانی جز اینکه رانت و فساد ایجاد کند و اقتصاد کشور را تخریب نماید، اثر ویژه نخواهد داشت بنابراین تنها راه نجات کشور ارز تک نرخی است و اگر می‌خواهیم جلوی رانت و فساد را بگیریم راه حل آن ارز تک نرخی است کمک‌های دولت به اقشار آسیب‌پذیر هم می تواند در قالب یارانه‌های مستقیم باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کسری بودجه یکی از دلایل اصلی تورم در کشور گفت: خزانه داری اعلام کرده عدم تخصیص بودجه در سه ماهه نخست امسال ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که اگر ادامه یابد به تورم فزاینده در کشور منجر خواهد شد.

خوانساری گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که به دنبال اصلاحات در بودجه است زیرا بودجه امسال هم در دولت گذشته و هم در مجلس، منبسط، غیرشفاف و غیر عملی بسته شد که در سه ماه گذشته نشان داد کسری بودجه بالایی به وجود آورده به همین دلیل موجب افزایش پایه پولی شده است.

وی همچنین با بیان اینکه تحریم ها همچنان اقتصاد را آزار می‌دهد ابراز امیدواری کرد با ادامه مذاکرات، شر تحریم‌ها از اقتصاد کشور برچیده شود.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha