۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
انتظار کاهش دلار، شاخص را پایین کشید| فشار روی بانک‌ها و اثر آن روی کمر شاخص

انتظار کاهش دلار، شاخص را پایین کشید| فشار روی بانک‌ها و اثر آن روی کمر شاخص

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیر نرخ دلار روی بازار، فشار روی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات را علت ریزش شاخص دانست.

روز گذشته پس از اینکه رئیس جمهور دستور کنترل بازار ارز را صادر کرد، قیمت دلار شروع به سقوط کرد و این سقوط اثر خود را روی شاخص کل بورس نیز گذاشت؛ به طوری که بازگشایی ۵۰ درصدی «شبندر» نیز تأثیری نداشت و شاخص کل بورس تا پایان معاملات ۴۹ هزار و ۴۰۹ واحد سقوط کرد و به یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسید. البته، تحولات صنعتی کشور

شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌مسیر با نماگر اصلی بورس حرکت کرد و تا پایان معاملات ۱۳ هزار و ۱۴۱ واحد افت کرد تا در ۴۵۴ هزار و ۳۶۹ واحدی به کار خود پایان دهد. شاخص فلزات اساسی هم در روز یکدست قرمز بازار سرمایه ۳۷ هزار و ۱۶۰ واحد پایین‌تر از روز گذشته آمد و رقم یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۹۸۰ واحد را نشان داد تا اثر قول‌های دولت روی شاخص این گروه مشهود باشد.

امروز، نمادهای «شبندر»، «سپید»، «برکت»، «شستا»، «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تراکنش را در شرایط اصلاحی بازار داشتند. «شبندر» بیشترین اثر مثبت و «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «شستا» و «کچاد» بیشترین اثر منفی را روی روند حرکتی شاخص بورس گذاشتند. سه گروه فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و خودرو نیز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

فلزات اساسی در معاملات امروز بازار سهام بیشترین اصلاح را داشتند و سهام شرکت‌های فولادی نیز افت شدیدی را تجربه کردند. امروز علاوه بر فولادی‌های بزرگ، نمادهای «فپنتا»، «فجر» و «فنور» بیشترین افت قیمت را داشتند. «کچاد» و «کگل» هم افت نزدیک به ۵ درصدی داشتند. در بازار فرابورس هم «ذوب» امروز منفی بود.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شدید شاخص کل در جریان معاملات امروز اظهار کرد: فضای حاکم بر دولت و ساخت مسکن ارزان و ملی باعث شده است تا برای تامین مصالح ساختمانی فشار بیشتری به شرکت‌‎های سیمانی و میلگردی وارد کنند تا بتوانند مصالح ارزان‌تری را برای ساخت مسکن بخرند.

وی در ادامه مطرح کرد: با خرید مصالح برای ساخت مسکن از سمت دولت، برق و گاز مصرفی این کارخانه‌ها بالا می‌رود و در مقطع فعلی اگر قطعی‌های برق صنایع فولادی و سیمانی ادامه‌دار باشد و در زمستان هم شاهد چنین مسئله‌ای باشیم، تأثیر این موضوع بر گزارش‌های سه ماهه پاییز و زمستان شرکت انعکاس منفی می‌گذارد و تولید این شرکت‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه الزام بانک‌ها به پرداخت وام یکی دیگر از عوامل ریزش بازار بود، گفت: یکی از عواملی که شوک زیادی رابه بازار امروز تحمیل کرد، بحث الزام بانک‌ها از سمت دولت برای پرداخت تسهیلات ۲۰ درصدی ساخت مسکن بود که فشار زیادی را به بانک‌ها وارد کرده است و علاوه بر این، روز گذشته نرخ بهره بین بانکی از محدوده ۱۸ درصد دوباره به ۲۲ درصد رسید و این موضوع باعث شده تا به خروج پول از بازار کمک کند و تمایل افراد را برای خرید اوراق با درآمد ثابت بیشتر کند.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: با ادامه افت قیمت دلار، روند بازار باز هم منفی خواهد ماند و همچنین در وضعیت فعلی سهم‌های کوچکی که وضعیت بنیادی مناسبی ندارند بیشتر احتمال ریزش را خواهند داشت و نمادهای بزرگ شاخص‌ساز که از بنیاد مناسب، P/E معقول و شناوری مناسبی برخوردارند، در وضعیت فعلی بازار روندهای بهتری را خواهند داشت.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha