۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
۵ گرایش اصلی ساخت و ساز با تحولات دیجیتالی| سلامت روان کارگران و استانداردسازی در کانون توجه
بازار گزارش می دهد؛

۵ گرایش اصلی ساخت و ساز با تحولات دیجیتالی| سلامت روان کارگران و استانداردسازی در کانون توجه

با وجود اینکه، ساخت و ساز هنوز با هزینه و زمان زیاد تحویل، فشار بیش از حد بر روی مدیران و فرهنگ انتقادهای قوی مواجه است، اما به طور فعال تحول دیجیتالی را ایجاد کرده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: «ساختمان سازی» به لحاظ برخورداری از ارزش یکی از بزرگترین صنایع جهان در نظر گرفته می شود که از نظر تأثیر آن بر زندگی انسانها نیز قابل توجه است. ما در ساختمان ها زندگی و کار می کنیم و خروجی این صنعت تقریباً در همه زمان ها ما را احاطه کرده است.

تعداد کمی از انسانها می توانند انکار کنند که سال ۲۰۲۰ نه تنها برای ساخت و ساز، بلکه برای کل جهان، سالی پر از چالش نبوده است. شیوع ویروس کرونا موجب اصلاحات زیادی در نحوه کار و ارتباط با یکدیگر شد. فعالیتهای تجاری حضوری به گونه ای محدود ادامه یافت و برخی از فرایندها به دلیل اقدامات احتیاطی کمی کندتر یا حتی متوقف شدند.

بر همین اساس و در چنین شرایطی، نیاز به مشاهده دقیق آنچه در محل اتفاق می افتد، جلوگیری از اتلاف زمان، تشخیص زودهنگام اشتباهات و تحویل سریع پروژه های موفق بیشتر شد.

به همین دلیل است که درک آنچه که ۲۰۲۱ برای صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمان در نظر گرفته، مهم است. اما با وجود دگرگونیهای مداوم، ساخت و ساز هنوز با هزینه و زمان زیاد تحویل، فشار بیش از حد بر روی مدیران شرکتها و فرهنگ انتقادهای قوی مواجه است.

با نگاهی خوشبینانه و مثبت، ساخت و ساز شاید برای اولین بار در میان صنایعی در نظر گرفته شده که به طور فعال تحول دیجیتالی را ایجاد کرده است. در نتیجه، روندهای جدیدی در حال ظهور است و راه را برای شیوه ای چابک تر و مبتنی بر داده هموار می کند.

به طور خاص، در اینجا پنج گرایش اصلی در این صنعت قابل مشاهده است :

۱- پیاده سازی ابزارهای ساختمانی خاص ۲- استفاده از تنها یک منبع واقعی داده ها ۳- پایداری و استانداردسازی بیشتر ۴- تمرکز بیشتر بر کیفیت و ایمنی ۵- برنامه ریزی یکپارچه

بنابراین، مشخص می شود که در سال جاری فرصت های هیجان انگیز زیادی در انتظار کسانی بوده که آماده تغییر روند ساخت و ساز و ایجاد دید بیشتر و ارتباط بهتر بوده اند.

۱. استفاده از ابزارهای خاص و مناسب در ساخت و ساز ضروری است
حتی از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون، کارشناسان این صنعت بارها به اهمیت استفاده از ابزاری مناسب برای انجام پروژه های ساختمانی اشاره کرده اند. بر هیچ کس پوشیده نیست که این صنعت به بکارگیری نرم افزارهای اکسل و واتس اپ وابسته شده است.

تقریباً همه ما به نحوی از برنامه واتس اپ در برهه ای از زندگی خود برای برقراری ارتباط با دوستان ، خانواده و حتی همکاران خود استفاده کرده ایم. آنچه این برنامه را بسیار محبوب می کند این است که به راحتی می توان پیام ها و عکس ها را با اتصالات خود به اشتراک گذاشت. یک کاربر می تواند سرپرست یا شرکت کننده تعدادی از گروه های واتس اپی باشد و بسته به اعضا و محدوده هر گروه ارتباط متفاوتی برقرار کند. 

اما در مورد استفاده از واتس اپ در پروژه های ساختمانی چگونه است؟ با وجود استفاده از این برنامه در این صنعت، اما برای اجرای پروژه های ساختمانی پیچیده کافی نیست که می توان دلیل آن را توضیح داد. یکی از دلایل این موضوع این است که واتس اپ نمی تواند برنامه ریزی را به به روزرسانی هایی که از سایت دریافت می شود، متصل کند.

علاوه بر آن، نمی تواند نمایی قابل اشتراک گذاری و لایو از پروژه ارائه دهد در حالی که داده های به اشتراک گذاشته شده از طریق این برنامه فاقد اتصال به طرح اصلی است. این امر برای افراد دشوار است تا شاهد این مسائل باشند که همه چیز به طور کلی در چه موقعیت مکانی قرار دارد، چه وظایفی در حال پیشرفت است، چه چیزی در آینده رخ خواهد داد و چه کسی مالک چه چیزی است.

همچنین، اطلاعات در بسیاری از سیستم عامل های مختلف پراکنده شده اند که مانع روند گزارش گیری می شود. بنابراین، به سرعت مشخص می شود که استفاده از ابزارهای اشتباه می تواند واقعاً بر برنامه ریزی های پیش بینی شده شرکتهای ساختمانی تأثیر بگذارد. در این صورت، شاغلین این صنعت هیچ بینشی از پروژه در زمان واقعی ندارند و هیچ شفافیتی در مورد اینکه چه کسی مسئول تصمیمات کند و ناکارآمد است، وجود ندارد.

۲. ضرورت نیاز به یک منبع داده واحد برای کل پروژه
یک منبع داده واحد یک منبع اثبات کننده و گواه از حقایق است. با جمع آوری تمام اطلاعات پروژه در یک مکان، شرکتهای ساختمانی می توانید مشاهده بیشتری داشته و ارتباط بهتری برقرار نمایند.

دانستن آنچه در حال وقوع است، همیشه یکی از کلیدهای اصلی برای به دست آوردن کنترل مجدد پروژه و اجتناب از ادعاهای زمان بر است. علاوه بر آن، با متمرکز کردن تمام ارتباطات پروژه فعالین این صنعت می توانند حجم کار مدیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

گزارشها حاکی از آن است که مدیران پروژه های ساختمانی، باید تا ۴۰ درصد از زمان خود را هر روز در شرکت در جلسات، برقراری تماس تلفنی یا نوشتن گزارش هایی که زمان صدور آنها منسوخ شده است، صرف کنند.

با این وجود، باید در یک پروژه این موضوع را مدنظر قرار داد که موفقیت اجرای یک منبع داده واحد بستگی زیادی به ابزارهایی دارد که از آنها استفاده می شود. به عبارت دیگر، اگر یک شرکت ساختمانی قصد داشته باشد تا ارتباط بین تیم های خود را بهبود ببخشید و سریعتر و ارزانتر بدون به خطر انداختن کیفیت، به ارائه خدمات بپردازد، استفاده و به کارگیری ابزارهای ساختمانی مجدداً از اهمیت بالایی برخوردار است. در این صورت رقابت پذیری نیز افزایش خواهد یافت.

۳. فرآیندهای پایدار و استانداردسازی در کانون توجه
حرکت به سمت صنعت سبزتر در صنعت ساخت و ساز از اهداف بلند پروازانه ۲۰۲۱ بوده است. در مبارزه با تغییرات آب و هوایی، ساخت و سازها با کاهش ضایعات و حمایت از پروژه هایی که می توانند راه را برای جوامع پایدارتر هموار کنند، حرکت کرده اند.

شهر سبز تیوولی در بروکسل یک مثال عالی در این زمینه است که از دسامبر ۲۰۲۰ رسماً پایدارترین محله جهان است. این شهر سبز دارای گواهینامه ارزیابی زیست محیطی تأسیسات تحقیقاتی ساختمان با امتیاز ۹۵ درصد، بالاترین رتبه ای است که تاکنون در هیچ جای دنیا اعطا نشده است.

به حداقل رساندن ضایعات در حین تولید یکی دیگر از برنامه های بزرگ در سال جاری در نظر گرفته شده است. در اینجاست که استانداردسازی (یا حداقل صنعتی سازی برخی از قسمتهای فرآیند) می تواند نقش تعیین کننده ای ایفا کند.

 با افزودن عنصر قابلیت تکرار، شرکتها می توانند قابلیت پیش بینی بیشتری را به نحوه باز شدن پروژه های خود اضافه کرده و از اتلاف وقت و منابع جلوگیری کنند.

۴. تمرکز بیشتر بر کیفیت و ایمنی
کیفیت و ایمنی همیشه یکی از مهمترین کلمات کلیدی برای صنعت ساختمان بوده است. در سال ۲۰۲۱ ، انتظارها بر این بوده که این تمرکز افزایش یابد، زیرا مدیران سعی کرده تا راه هایی را برای اتصال مستقیم فرایندهای کیفیت و ایمنی خود با برنامه ریزیهایشان پیدا کنند.

به این ترتیب، آنها قادر خواهند بود مشکلات بحرانی را به سرعت تشخیص داده و عدم انطباق آنها را حل کنند. این موضوع می تواند به طرق مختلف به ارتقاء کیفیت ساخت و به حداقل رساندن ضایعات و تاخیرها کمک کند.

در خصوص مسئله ایمنی، سلامت روان یکی دیگر از زمینه هایی است که توجه روزافزون را می طلبد. مطالعات تحقیقاتی اخیر نشان می دهد که احتمال مرگ کارگران ساختمانی در اثر خودکشی شش برابر بیشتر از تصادف در محل کار است. در انگلیس، روزانه دو کارگر ساختمانی جان خود را از دست می دهند. در استرالیا هر روز یک نفر خودکشی می کند.

مدیران این صنعت اعلام کرده اند که بیشترین تعداد خودکشی در این حرفه مشاهده شده است.

۵. برنامه ریزی یکپارچه در کاهش تاخیرهای کاری
برنامه ریزی یکپارچه یکی از زمینه های اصلی مورد علاقه در سال ۲۰۲۱ در ساخت و ساز است. ۹۶ درصد مدیران پروژه های ساختمانی اعلام کرده اند که باید با بیش از سه برنامه ریزی متفاوت، در پروژه نرم‌افزار ام‌ اس پروجکت یا اکسل به مدت سه تا شش هفته زمان برای بررسی و تایید آن صرف کنند. 

این جداسازی جدی داده ها راه را برای میزان کار زیاد اداری و حتی بدتر از آن، وقفه قابل توجه بین فعالیت ها باز می کند. در نتیجه، بودجه و ضایعات باعث افزایش اختلافات و فرهنگ سمی سرزنش و انتقادات جدی در سراسر زنجیره تامین می شود.

به همین دلیل، اعتقاد بر این است که کسانی که قادر خواهند بود تا برنامه ریزی های مختلف خود را آغاز کنند، بلافاصله در موقعیت مطلوبی در برابر رقابت خود قرار خواهند گرفت. به بیان ساده، آنها قادر خواهند بود همیشه یک نمای کلی از کلیه فعالیت ها و برنامه ریزی های پروژه در اختیار داشته باشند.

به عنوان مثال، با اتصال برنامه های کوتاه مدت به برنامه اصلی، آنها تمام اطلاعات مورد نیاز خود را برای سرعت عمل و رفع مشکلات (به عنوان مثال تغییر مجدد مواد آسیب دیده) با چند کلیک به جای گم شدن در یک برنامه و دریایی از اطلاعات منقطع، در اختیار خواهند داشت.

بنابراین اگر فعالان این صنعت به دنبال یک سال با تاخیر کمتر و افزایش بودجه بیشتر هستند، قطعاً برنامه ریزی یکپارچه چیزی است که باید مورد توجه قرار دهند.

کد خبر: ۱۰۵٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha