۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کوبا برای دور زدن تحریم های امریکا از چه سیاستی استفاده می کند؟
فعالیت در بازار رمزارزها در کوبا قانونی می شود؛

کوبا برای دور زدن تحریم های امریکا از چه سیاستی استفاده می کند؟

دولت کوبا در نظر دارد فعالیت در بازار رمز ارزها را قانونی کند و به مردم امکان دهد که هزینه مصارف جاری زندگی خود را با استفاده از رمز ارزها بپردازند.

بازار؛ گروه بین الملل: کوبا یکی از کشورهایی است که به دلیل تحریم های سخت امریکا طی سالهای اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو بوده است.

اما به نظر می رسد  دنیای  ارزهای مجازی راهی برای رهایی کوبا  از این بحران ایجاد کرده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط الجزیره، دولت  کوبا در نظر دارد استفاده از ارزهای مجازی را در کشور قانونمند و مجاز بکند و از شرکتهایی که در زمینه استخراج رمز ارزها یا معامله  ان فعال هستند حمایت کند.

بر مبنای این گزارش، مجاز کردن مبادله ارزهای مجازی و ایجاد امکان استفاده از انها برای تامین نیازهای جاری و روزمره افراد می تواند بخشی از مشکلات مالی ناشی از تحریم ها را از بین ببرد و راهی برای دور زدن تحریم های امریکا در اختیار اقتصاد این کشور قرار دهد.

 رسانه های کوبایی اعلام کردند بانک مرکزی این کشور به زودی قوانینی برای  فعالیت در حوزه رمز ارزها اعلام می کند و در مورد نحوه دادن مجوز  برای فعالیتهای مرتبط با بازار رمز ارزها تصمیم گیری خواهد کرد.

این خبر در شرایطی اعلام شد که گزارشها از محبوبیت زیاد بازار رمز ارزها در میان مردم  این کشور حکایت دارد. در این روزها مردم کوبا از رمز ارزها برای انتقال پول به دیگر کشورها به خصوص امریکا استفاده می کنند زیرا تحریم های امریکا علیه این کشور امکان مبادلات بانکی و رسمی کوبا با امریکا و بخش زیادی از کشورهای صنعتی را از بین برده است.

با وجود اینکه افراد زیادی انتظار داشتند با روی کار امدن جو بایدن در امریکا، بخشی از این تحریم ها برداشته شود و  روابط دو کشور اندکی التیام پیدا کند ولی مشاهدات نشان می دهد او برخورد سخت گیرانه تری با کویا داشته است حتی تحریم های جدیدی را نیز علیه این کشور وضع کرد.

سیاستی که امریکا در سالهای اخیر علیه کشورهای زیادی به کار گرفته است و بر طبق گزارشهای رسمی دولت امریکا تاثیر چندانی در متقاعد کردن کشورها برای همسو شدن با دیدگاه های امریکا نداشته است.

 خبر قانونی شدن فعالیت در بازار رمز ارزها و استفاده از ان در مصارف روزمره در کوبا در شرایطی منتشر شد که  اخیرا ال سالوادور هم اعلام کرده بود که این بازار را به رسمیت می شناسد و مردم می توانند از بیت کوین و دیگر رمز ارزها در زندگی روزمره استفاده کنند.

برخی طرح های اجرا شده در این دو کشور را به مثابه یک ازمایش برای ارزیابی کارایی بازار رمزارزها و تاثیر ان روی اقتصاد کشورها می دانند ولی شماری هم بر این باورند استفاده کشورهایی از قبیل کوبا از این بازار می تواند زمینه را برای مخالفت جدی  امریکا با بازار رمز ارزها را فراهم کند که تهدیدی برای بقا و رشد روزافزون ارزش رمز ارزها است.

 سی ان بی سی در حاشیه گزارش مربوط به کوبا نوشت:« نوسان های زیاد قیمت رمز ارزها باعث شده است تا سرمایه گذاران خرد فعالیت چندانی در این بازار نداشته باشند.

نکته مهم تر که هیچ نظارتی بر این بازار وجود دارد و قیمتهای کلان برای هر رمز ارز در شرایطی تعیین می شود که هیچ یک از دولتها یا بانکهای مرکزی از ان حمایت نمی کنند. نکته مهم دیگر این است که  عدم  نظارت بر این بازار زمینه را برای استفاده افراد و گروه هایی که قصد فعالیتهای غیر قانونی دارند را بیشتر کرده است و همین مساله باعث نگرانی مقامات مسول در کشورهای مختلف شده است.»

کد خبر: ۱۰۴٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha