۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
وزیر صمت با حذف امضاهای طلایی به تبعیض منابع پایان دهد
رییس انجمن نوردکاران در گفتگو با بازار:

وزیر صمت با حذف امضاهای طلایی به تبعیض منابع پایان دهد

رضوی نیک رییس انجمن نورد کاران که خواسته اصلی وی از وزیر صمت حذف مافیای صنعت فولاد است، گفت: فولاد سازان به واسطه امضاهای طلایی و مواد اولیه ارزان قیمت به یک رانت ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دسترسی دارند.

بازار؛ گروه صنعت: «وزارت صمت ابتدا و انتهای زنجیره فولاد را رها کرده و در حال امتیاز دادن  به میانه زنجیره است. بررسی ها نشان می دهد که فولاد سازان به واسطه امضاهای طلایی و دسترسی به مواد اولیه ارزان قیمت  به یک رانت ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دسترسی پیدا کردند.»

این بخشی از گفته های احمد رضوی رییس  انجمن نوردکاران است که امید دارد در دولت سیزدهم پرونده فساد و رانت در این زنجیره بسته شود. او که خواسته اصلی صنایع پایین دستی فولاد از فاطمی امین سکاندار جدید ساختمان سیمه را حذف امضاهای طلایی می داند، به خبرگزاری بازار گفت : در دولت گذشته شاهد شکل گیری مافیای فولاد در وزارت صمت بودیم. قدرت این مافیا به قدری زیاد شده بود که اعضای آن تا مرز تعویض وزیر هم پیش رفته بودند.  خواسته اصلی ما از وزیر صمت حذف این مافیاست.

در سال های گذشته مافیای قدرتمندی در صنعت فولاد شکل گرفته است. این مافیا به قدری قدرتمند شدند تا پای عوض کردن کردن وزیر هم پیش رفتند. متاسفانه فولاد سازان به واسطه امضاهای طلایی و دسترسی به مواد اولیه ارزان قیمت  به یک رانت ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دسترسی پیدا کردند

عرضه محصولات فولادی ۴ برابر قیمت تمام شده
او در ادامه سخنان خود با اشاره به توزیع رانت گسترده در زنجیره میانی فولاد گفت: فولاد سازان کشور سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می کنند.

رییس انجمن نوردکاران در ادامه گفت:  فولادسازان مواداولیه را با قیمت ارزان تهیه کرده اما به‌جای آنکه بخواهند محصول تولیدی خود را با قیمت مناسب در اختیار  صنایع پایین‌دستی‌ قرار دهند تا محصول نهایی نیز در انتها با قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، قیمت محصولات تولیدی خود که مواداولیه و پایه نوردکاران است را متناسب با نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌کند؛ ضمن اینکه همین عرضه با نرخ دلار به صورت قطره‌چکانی نیز صورت می‌گیرد.

او افزود:  قیمت تمام شده تولید اسلب و شمش در سال ۹۹ حدود ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده اما فولاد سازان با مهندسی عرضه و تقاضا و قیمت محصولات خود را ۴ برابر قیمت تمام شده یعنی ۱۲ هزار تومان در بازار عرضه می کردند و از فعالیت خود سود ۳۰۰ درصدی را می بردند.

 قیمت تمام شده تولید اسلب و شمش در سال ۹۹ حدود ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده اما فولاد سازان با مهندسی عرضه و تقاضاو  قیمت محصولات خود را ۴ برابر قیمت تمام شده یعنی ۱۲ هزار تومان در بازار عرضه می کردند 

تنها یک ششم نیاز نوردکاران از بورس تامین شد
او همچنین میزان تولیدات فولاد خام در سال گذشته را بین ۳۰ تا ۳۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود:  از این میزان تولید، ۹ میلیون و ۱۶۸ هزار تن آن صادر و ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن در بورس عرضه شد. حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن دیگر هم خود مصرف بود و در همین زنجیره میانی فولاد مورد استفاده قرار گرفت.

رییس انجمن نورد کاران با بیان اینکه فولادسازان به جای اینکه محصولات خود را در بورس عرضه کنند،  ۷ میلیون تن از تولیدات خود را در بازار آزاد فروختند، ادامه داد:  تقاضای نورد کاران معمولانه ماهانه حدود ۱.۵ میلیون تن و سالانه حدود ۱۸ میلیون تن است.   اما جالب اینجاست که  نورد کاران سال گذشته تنها ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از نیاز خود را از بورس تامین کردند و مابقی نیاز خود را از بازار آزاد به چندین برابر قیمت از بازار آزاد تهیه می کردند.

تقاضای نورد کاران معمولانه ماهانه حدود ۱.۵ میلیون تن و سالانه حدود ۱۸ میلیون تن است. اما از این میزان تقاضا تنها ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن از بورس تامین شده است

۳ کرسی اصلی بورس در تصاحب فولاد سازان 
او در ادامه به انتقاد به نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس، گفت: بورس کالا به شرکت تجاری خصوصی تبدیل شده که توسط فولاد سازان و اعضای هییت مدیره آنها اداره می شود.

به گفته رضوی نیک،  سه نفر از سهامداران اصلی بورس کالا یعنی عمده سهام، متعلق به فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان است یعنی از قدرت حاکمیتی و مالکانه در بورس کالا برخوردارند و هم از قدرت مالی. در واقع سه کرسی از ۵ کرسی برای این سه شرکت است وشرکت بورس کالا عملاً و رسماً فقط در جهت حفظ منافع این سه شرکت دولتی و بزرگ تمرکز کرده و به رسالت خود یعنی «عرضه شفاف کالا و عدم تبعیض» عمل نمی‌کند. این دوگانه نگری در بورس باعث شده عرضه‌ها در بورس اختیاری باشد.

او همچنین با بیان اینکه فولاد سازان با مهندسی عرضه و تقاضا با قیمت ها بازی کرده و موجب بالا رفتن آنها می شوند افزود: قانون گذار کف و سقف قیمتی حجم عرضه در بورس را مشخص کرده و به دلیل عدم رعایت حجم عرضه از ناحیه فولاد سازان عرضه در بورس قطره چکانی و موجب حباب قیمتی شده است.

شمش ارزان ایران باعث شد دولت عراق ۱۰۰ دلار تعرفه بیشتر برروی محصولات نهایی فولاد وضع کند و اکنون میلگرد ایران در عراق به فروش نمی رسد مگر آنکه ۱۰۰ دلار از قیمت جهانی ارزان تر فروخته شود

ارزش افزوده فولاد را به همسایگان هدیه کردیم
رییس انجمن نوردکاران همچنین با اشاره به صادرات ۷ میلیون تنی محصولات فولادی در سال گذشته،  تاکید کرد: در سال های گذشته همه کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کننده محصولات خام فولادی شده اند. این  صادرات ارزان شمش فولادی ایران به کشورهای خلیج فارس حالا سبب شده که  آنها تبدیل به تولید کنندگان نورد فولادی شوند. در واقع  ارزش افزوده این فلز راهبردی را دو دستی به آنها هدیه داده ایم.

به گفته رضوی نیک، شمش ارزان ایران باعث شد دولت عراق ۱۰۰ دلار تعرفه بیشتر برروی محصولات نهایی فولاد وضع کند و اکنون میلگرد ایران در عراق به فروش نمی رسد مگر آنکه ۱۰۰ دلار از قیمت جهانی ارزان تر فروخته شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس تسهیلات خوبی به تاجران دادند تا شمش ایران را خریداری کنند و به محصول نهایی تبدیل کنند.

این مقام صنعتی ضمن اشاره به اینکه نوردکاران پول مواد اولیه را در ابتدا پرداخت و پیش خرید انجام می‌دهند اما محصولات را چند ماه بعد تحویل می‌گیرند، گفت: این موضوع تقریبا سه درصد هزینه مالی برای نوردکار ایجاد خواهد کرد؛ ضمن اینکه محصول نهایی نیز به دلیل اشباع بازار یا بایستی پس از رکود یا در قالب طرح‌های اعتباری فروخته شود.

ما چیزی به اسم کمبود منابع نداریم. مشکل ما تبعیض منابع است. نورد کاران معمولا با قیمت سر به سر یا حداکثر ۳ درصد سود، مشغول فعالیت هستند در حالیکه فولاد سازان سود ۳۰۰ درصدی از فعالیت خود می برند

او همچنین در ادامه گفت: ما چیزی به اسم کمبود منابع نداریم. مشکل ما تبعیض منابع است. هم اکنون ۲۴۰ هزار کارگر در صنایع پایین دستی زنجیره فولاد مشغول فعالیت هستند که  اشتغال آنها در معرض خطر قرار گرفته است.

رضوی نیک افزود: در صنایع پایین دستی فولاد با ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تنی مواجه هستیم اما به دلیل مشکلی که در تامین مواد اولیه این صنعت وجود دارد میزان تولیداتمان تنها  ۱۲ میلیون تن است.  

او همچنین  با بیان اینکه نورد کاران معمولا با قیمت سر به سر یا حداکثر ۳ درصد سود، مشغول فعالیت هستند، گفت:  قیمت شمش در بازار حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان است. اما میلگرد که یک محصول نهایی است به قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه می شود. کجای دنیا بین ماده اولیه و محصول نهایی تنها ۳۰۰ تومان اختلاف وجود دارد.  

کد خبر: ۱۰۴٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha