۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
قیمت ۴۵ هزار تومانی برنج حباب است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت ۴۵ هزار تومانی برنج حباب است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزایش قیمت برنج را طبیعی و در راستای تامین معیشت برنجکاران دانست و یک عضو هیات مدیره انجمن برنج ایران نیز آن را حبابی توصیف کرد.

به گزارش بازار، رحمت الله نوروزی با اشاره به افزایش قیمت در همه حوزه ها خاصه برنج گفت: کشاورز در طول سال زحمت می کشد و باید امرار معاش او تامین باشد. کشاورز شالی کاری می کند و زندگی او باید بچرخد.

نوروزی ادامه داد: پایین ترین برنج ایرانی فجر و پر محصول است و باز هم از برنج های خارجی با کیفیت تر است و پخت بهتری دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: دوره نهم تیمی از کمیسیون، غذاودارو، وزارت جهاد و وزارت بهداشت عازم هند شدیم و ملاحظه کردیم تولید برنج کاملا مکانیزه و هزینه آن بسیار پایین است.

نوروزی همچنین به هزینه بالای کشاورزی برای برنج کاران داخلی اشاره و تاکید کرد دولت هم هیچ حمایتی نمی کند.

وی با بیان اینکه دولت هند برای امنیت غذایی کشاورزان هندی یارانه می پردازد، گفت: امسال هزار میلیارد برای یارانه کود قرار دادیم در حالی که در بودجه چنین رقمی دیده نشده بود. امروز قیمت کود در بازار بیداد می کند.

نوروزی ادامه داد: قیمت اجاره زمین کشاورزی نسبت به دو سال قبل چندی برابر شده است و آنالیز قیمت ها فقط می توان معیشتِ سال کشاورز را تامین کند.

وی افزود: ما باید قدرت خرید طبقات پایین جامعه را افزایش دهیم.

نوروزی در پاسخ به سوال مجری که پرسید آیا به نظر شما قیمت ۴۵ هزار تومانی برنج منطقی است، گفت: بله شما باید هزینه ها را آنالیز کنید.

وی افزود: مردم گلایه مند هستند ولی باید واقعیت را در نظر بگیریم. ما با وزرای جهاد و صمت همین بحث را داشتیم. چراکه کشاورز هم از دیگر سو نمی تواند امرار معاش کند.

نوروزی اضافه کرد: جواب ما این است که باید کاری کنیم تا توان خرید مردم افزایش یابد. اگر مردم تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند کمک هزینه خرید آن ها باید فزونی گیرد و اگر کارمند هستند، باز هم توان خرید آنها باید افزایش بیابد.

وی برای بار چندم تاکید کرد که هزینه ها کفاف زندگی کشاورزان را نمی دهد و تاکید کرد: دولت هم باید واردات بیشتری داشته باشد.

نوروزی افزود: بحث ما با دولت سیزدهم این است که بازار باید تنظیم شود؛ یعنی کشاورز و قانون گذار مثل دهه ۴۰ و ۵۰ تنظیم بازار را مد نظر قرار دهد.

وی درباره نوع حمایت از کشاورز هم گفت: ما باید در تامین بذر به کشاورز کمک کنیم و سوبسید و یارانه به او بدهیم.

نوروزی افزود: پدر بنده هم کشاورز هستند؛ اما پیشتر کود و سم دریافتی ما یارانه داشت.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: دولت باید شرکت ها را تقویت کند تا از تولیدکننده خریداری کرده و به مصرف کننده عرضه نماید.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha