۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
کم اثری رویه دولت سیزدهم در قبال یارانه‌ها/ یارانه بنزین عادلانه شود
یک کارشناس اقتصادی:

کم اثری رویه دولت سیزدهم در قبال یارانه‌ها/ یارانه بنزین عادلانه شود

شاهرود- حاج محمدی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه رویه دولت در قبال اصلاح یارانه‌ها عملی نیست و اگر هم شود، اثر آن ناچیز خواهد بود، گفت: باید دنبال عدالت در یارانه بنزین بود.

علیرضا حاج محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه وزیر رفاه اعلام کرده که یارانه ۴۵ هزار تومانی با تبعیض پرداخت می‌شود، بیان کرد: یارانه بین دهک‌های مختلف جامعه بدون هیچ تغییر پرداخت می‌شود یعنی یارانه دهک دهم و پنجم جامعه یکسان هستند و در واقع نظر وزیر رفاه در این باره درست است اما مدل اجرای اصلاحات در سیستم یارانه‌ها معمولاً جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مصوب‌های اصلی یارانه نقدی از اصل نتوانسته‌اند ساز و کار تغییر یارانه را پیش بینی کنند، گفت: یارانه همانطور که وزیر کابینه سیزدهم نیز اذعان دارد در واقع اثر رفاهی خاصی ایجاد نمی‌کند در نتیجه به نظر می‌رسد حذف آن هم چندان عجیب و غریب نباشد چرا که این میزان ۴۵ هزار تومانی آنقدر ناچیز است که حتی هزینه یک قبض را نیز جوابگو نیست.

بارها دولت خواسته یارانه‌ها را هدفمند کند
این کارشناس با بیان اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند که به دنبال رفع تبعیض در پرداخت یارانه هستیم اما این امر نشدنی است، گفت: بارها اعلام شده که در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم اما عجیب‌تر اینکه اطلاعات حساب تمام مردم ایران نیز در اختیار دولت قرار دارد اما هرگز این کار صورت نپذیرفته است.

یارانه همانطور که وزیر کابینه سیزدهم نیز اذعان دارد در واقع اثر رفاهی خاصی ایجاد نمی‌کند

حاج محمدی افزود: ۱۰ سال است که مسئولان می‌گویند باید ساختار یارانه‌ها تغییر کند اما در همین یک دهه نرخ یارانه ثابت مانده و هیچ تغییری در آن روی نداده است لذا باید پرسید که آیا ساختار یارانه‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را اصلاح کرد یا دولت‌ها عزمی برای این امر نداشته‌اند؟

وی گفت: پاسخ در واقع هر دوی این موارد است اما از آن مهم‌تر این است رویه دولت سیزدهم هم در زمینه یارانه‌ها عملی نمی‌شود چرا که اصلاً ساز و کار تغییر در یارانه‌ها دیده نشده و این طرح از ابتدای امر با مشکل روبرو بوده است و اگر هم عملی شود ناچیز است و به درد مردم نمی‌خورد.

فاصله دهک‌ها به شکاف بدل شده است
این کارشناس با بیان اینکه طرحی که در آن دهک دهم و سوم جامعه یکسان دیده شوند از بدو آغاز طرحی خنثی است که هیچ مشکلی را رفع نمی‌کند، گفت: دولت به جای اصلاح یارانه به نظر می‌رسد به دنبال رفع تبعیض در زمینه یارانه بنزین باشد.

حاج محمدی با بیان اینکه همه چیز در یارانه‌ها شفاف است اما آیا در زمینه سوبسید سوخت هم اینگونه است؟ افزود: بیش از ۷۵ میلیون نفر یارانه می‌گیرند و دلیل اینکه می‌گوئیم دولت در ساز و کار تغییر یارانه موفق نخواهد بود این است که امروز دهک‌ها دیگر مانند سابق نیستند و قشر عظیمی از مردم در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند و آنانی که در دهک‌های بالا قرار می‌گیرند آنقدر نیستند که حذف یارانه شان اثری در پولدار تر شدن دهک‌های بعدی داشته باشد ما نباید این را نیز فراموش کنیم که فاصله دهک ها به شکاف بدل شده است.

طرحی که در آن دهک دهم و سوم جامعه یکسان دیده شوند از بدو آغاز طرحی خنثی است که هیچ مشکلی را رفع نمی‌کند

وی با بیان اینکه تلاطم اقتصادی در سال‌های اخیر سبب شده تا شکاف طبقاتی بیشتر شود، گفت: روزگاری می‌توانستید با حذف چهار دهک بالای جامعه به شش دهک فقیر تر کمک کنید اما امروز چهار دهک اول جامعه مجموعاً پنج میلیون نفر هم نمی‌شوند در نتیجه آنقدر اندک هستند که قطره‌ای هم در دریای فقر و مشکلات اقتصادی دهک‌های پایین تر محسوب نمی‌شوند.

پولدارها پولدارتر و فقرا فقیرتر می‌شوند
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر برعکس بود و یارانه دهک‌های فقیر حذف و به یارانه دهک‌های بالاتر داده می‌شد ماهانه میلیون‌ها تومان عاید خانوار پولدار جامعه می‌شد اما برعکس این امر آن قدر ناچیز است که به چشم نیامده و نهایتاً می‌خواهد یارانه ۴۵ هزار تومانی پنج دهک از جامعه را به ۵۵ هزار تومان افزایش دهد که در نهایت بی نتیجه است. امروز ساختار اقتصادی به گونه ای است که پولدار ها پولدار تر و فقرا فقیرتر می شوند در نتیجه هر اقدامی هم که صورت گیرد کم اثر خواهد بود.

حاج محمدی با بیان اینکه دولت به جای این امر، یارانه سوخت را اصلاح کند، گفت: امروز فردی که سه خودرو دارد ماهانه ۲۰۰ لیتر بنزینی می‌سوزاند که ۴۰ درصد آن سوبسید است در واقع این فرد در کنار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه ۲۰۰ خود اسکناس دو هزار تومانی هم از دولت می‌گیرد! در واقع کسی که سه خودرو دارد ۸۵۰ هزار تومان در ماه از دولت یارانه می‌گیرد آن کسی که خوردو ندارد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان! و البته این در حالی است که یارانه بنزین را ۴۰ درصد حساب کنیم.

امروز ساختار اقتصادی به گونه‌ای است که پولدارها پولدارتر و فقرا فقیرتر می‌شوند

وی با بیان اینکه مگر سوبسید بنزین متعلق به همه مردم ایران نیست پس چرا گروهی که خودرو دارند باید ان را مصرف کرده و دیگران خیر؟ بیان داشت: تعداد خودرو و کسانی که خودروها به نامشان است در سامانه وجود دارد میزان بنزین مصرفی شان را هم می‌توان به راحتی محاسبه کرد در نتیجه اگر دولت لیتری دو هزار تومان هم به بنزین یارانه بدهد قطعاً ان فردی که سه خودرو دارد و ماهانه ۳۰۰ لیتر بنزین می‌سوزاند ۶۰۰ هزار تومان سهم از دولت برده است این چه عدالتی است؟

این کارشناس گفت: دولت باید به جای دست کاری در یارانه ای که نهایتاً بخواهد یارانه افراد ناتوان را از ۴۵ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش دهد و هیچ فایده‌ای هم نداشته باشد، برای هر فرد یک کارت سوخت شارژ کند نه هر کس که خودرو داشت. چرا هر ایرانی نباید یک کارت سوخت داشته و ماهی ۶۰ لیتر بنزین داشته باشد حال می‌خواهد این بنزین را بفروشد یا آتش بزند سهم او است اینگونه همه از یارانه بنزین نفع می‌برند نه فقط کسانی که سه خودرو و چهار خودرو و … دارند.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha