۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
بلایی که امید کشاورزان را به خاک نشاند| خسارت ۲۷۱ میلیاردی طوفان به باغات
بازار از خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

بلایی که امید کشاورزان را به خاک نشاند| خسارت ۲۷۱ میلیاردی طوفان به باغات

بیرجند- بعد از خشکسالی این روزها طوفان تمام دارایی و محصولات کشاورزان زحمتکش و محروم خراسان جنوبی را به یغما برده و خسارت‌ بیش از ۲۷۱ میلیارد تومان به این بخش وارد کرده است.

بازار، گروه استان‌ها: کشاورزان خراسان جنوبی روزهای سخت و مصیبت باری را سپری می‌کنند؛ علاوه بر کم آبی و خشکی زمین‌های کشاورزی، طوفان با بادهای گرم تمامی دارایی و محصولات کشاورزان زحمتکش و محروم استان را به یغما برده و خسارت‌های هنگفتی را وارد کرده است.

امسال با همه سال‌ها فرق دارد و همه خوب می‌دانیم که جوانان و کشاورزان با چه مشقتی بذر، کود و پلاستیک را با قیمت‌های گزاف خریداری کردند. همه سختی‌های کشت را پشت سر گذاشتند به امید اینکه با فروش محصولات کشاورزی خود درآمدی برای فصل جدید زندگیشان پس‌انداز کنند، اما اکنون همه زحمات آنها با طوفان به باد رفته است.

از بین رفتن ۶۰ درصدی محصولات پسته
حسین دباغ زاده از کشاورزان خسارت دیده طوفان در شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: محصول پسته ما حدود ۶۰ درصد آن از بین رفته یا دیگر به دلیل بادهای گرم قابلیت استفاده ندارد.

وی تصریح کرد: برداشت پسته در سال گذشته حدود ۱۵۰ تن بود که امسال حتی به ۲۰ تن هم نخواهد رسید و این مشکل فقط برای پسته نیست بلکه برای تمام کشاورزانی که محصولات عناب، انار، جو و شالیزار داشته‌اند همین مشکل وجود دارد.

به گفته وی هیچ حمایتی تاکنون ندیده‌ایم و از آن طرف هم هزینه‌های نهاده، کود و بذر که حتی در اکثر مواقع کیفیت هم ندارند، برای کشاورز بسیار بالا رفته است.

دباغ زاده ادامه داد: همچنین کمبود آب و خشکسالی و بلایای طبیعی باعث شده که ضربات زیادی به کشاورزان وارد شود و دیگر امیدی به ادامه راه ندارند.

وی با اشاره به مشکلات بیمه نیز بیان کرد: قیمت‌های بیمه افزایش یافته و از از طرف دیگر میزان پرداختی خسارت کاهش داشته است.

وی بیان داشت: از آنجایی که در سال گذشته حتی هزینه‌های جاری را به سختی پرداخت کردیم دیگر محصولات خود را نتوانستم بیمه کنم.

بلایی که امید کشاورزان را به خاک نشاند| خسارت ۲۷۱ میلیاردی طوفان به باغات

نابودی کشاورزان با افزایش هزینه‌ها
غلامحسین تقی زادگان باغدار دیگر بشرویه‌ای که خسارت فراوانی دیده است، عنوان کرد: دو مزرعه دارد که در یک مزرعه ۳۳ هکتار و مزرعه دیگر ۷۰ هکتار سطح زیر کشت پلکانی پسته داشته است که ۱۰۰ درصد از بین رفته‌اند.

وی با بیان اینکه پسته‌های باقی مانده حتی برای مصرف خود کشاورز هم نمی‌رسد، اظهار کرد: برای سال‌های آینده نیز پسته‌هایی کاشته شده بود که طوفان و باد گرم باعث از بین رفتن آنها شد و برای سال بعد هم دیگر امیدی نداریم.

به گفته وی با توجه به خشکسالی، بلایای طبیعی و افزایش هزینه‌های جاری مانند کود و بذر و دیگر موارد کشاورزان در حال نابودی هستند.

تقی زادگان ادامه داد: تسهیلاتی که بانک‌ها به کشاورزان پرداخت می‌کنند دردی دوا نمی‌کند و تنها باعث می‌شود هر سال آن را تمدید کنیم و سود بیشتر پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: بیمه هم چندان خسارتی پرداخت نمی‌کند تقاضا داریم برای جبران بخشی از خسارت‌ها وام‌های بلاعوضی داده شود و در حد شعار باقی نماند.

خسارت ۸۰ درصدی به گلخانه
محمود آیروم گلخانه دار شهرستان فردوس هم با بیان اینکه گلخانه او ۳ هزار متر است، گفت: بیش از ۸۰ درصد به گلخانه‌ام آسیب وارد شده است.

وی افزود: ۱۲۰۰ متر از سطح زیر کشت گلخانه که بوته خیار بود برداشت نشد و از بین رفت، همچنین برای بازسازی گلخانه که سقف آن به دلیل طوفان از بین رفته بود حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه پرداخت کرده است.

به گفته وی برای برآورد خسارت بازدید به عمل آمده اما هنوز قولی داده نشده است و این در صورتی است که برای سال بعد باید دوباره کاشت داشته باشیم و با این هزینه‌ها دچار مشکل شده‌ایم.

بلایی که امید کشاورزان را به خاک نشاند| خسارت ۲۷۱ میلیاردی طوفان به باغات

گلایه کشاورزان از بیمه
علی خانی از کشاورزان خسارت دیده شهرستان سرایان نیز اظهار کرد: کشاورزان نابود شده‌اند و از آنجایی که تنها محل امرار معاش ما همین محصولات است با توجه به مشکلات موجود در هزینه‌ها مانده‌ایم.

وی بیان کرد: سال گذشته که زیاد پربار هم نبود ۱۰ تن انار برداشت کرده است که امسال حتی به یک تن هم نمی‌رسد و این مشکل برای محصول عناب نیز وجود دارد.

به گفته وی مشکل اینجا است که علاوه بر طوفان، بادهای گرم باعث سوختن بذر و دیگر محصولات باقی مانده شده است، همچنین افزایش قیمت کود و آب از دیگر مشکلات گریبانگیر کشاورزان است.

خانی در پاسخ به این سوال که چرا باغات و محصولات خود را بیمه نمی کنید، گفت: با اینکه چندین سال باغدار نمونه معرفی شدیم ولی در خسارتی که چند سال قبل دیدیم و حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان بود اما از سوی بیمه حمایتی مناسبی نشد و  فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خسارت پرداخت شد به همین دلیل دیگر تمدید نکرده‌ایم.

۲۷۱ میلیارد تومان خسارت
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار گفت: مجموع خسارت‌های بخش کشاورزی در خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون به دلیل طوفان حدود ۲۷۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون تومان است.

رضا یزان مهر با بیان اینکه برخی از شهرستان‌ها مدعی افزایش خسارت‌ها هستند و هنوز بررسی کارشناسان ادامه دارد، عنوان کرد: محصولات باغی پسته، انار، عناب، زرشک و خرما به ترتیب بیشترین خسارت را در بخش باغی و پنبه بیشترین خسارت را در بخش زراعی از طوفان دیده‌ است.

وی تصریح کرد: ۱۵۷ میلیارد تومان به بخش باغی خسارت وارد شده و بیشترین خسارت طوفان مربوط به درختان پسته بوده که ۱۹ میلیارد تومان به بشرویه و ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به باغات فردوس خسارت وارد شده است.

محصولات باغی پسته، انار، عناب، زرشک و خرما به ترتیب بیشترین خسارت را در بخش باغی و پنبه بیشترین خسارت را در بخش زراعی از طوفان دیده‌ است

یزدان مهر اضافه کرد: کل مساحت زراعی آسیب دیده ۱۲ هزار هکتار است که بین ۵ تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند و در بخش باغی نیز ۱۷.۵ هزار هکتار بین یک تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند.

بلایی که امید کشاورزان را به خاک نشاند| خسارت ۲۷۱ میلیاردی طوفان به باغات

به گفته وی بیشترین میزان خسارت‌های طوفان مربوط به شهرستان‌های بشرویه، فردوس، سرایان و نهبندان است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه زیرساختی نیز به حدود ۲۳ هکتار از اراضی کشاورزی خسارت ۵ تا ۵۰ درصدی وارد شده است.

تسهیلات کم بهره و بلاعوض در دستور کار
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه خسارت‌های سال گذشته هم عنوان کرد: سال گذشته ۵۵۹ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد که ۲۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به خسارت سیل فروردین و اردیبهشت ماه بود.

یزدان مهر با اشاره به حمایت از کشاورزان، افزود: طی سال ۹۸ که بیشترین خسارت‌ها با ۴۸۶ میلیارد تومان مربوط به سیل بود، دولت ورود پیدا کرد و حدود ۸۷ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و ۴۷ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به استان اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات در نظر گرفته در سال‌های قبل پایین بوده است، اظهار کرد: برای جبران خسارات کشاورزی امسال نیز برنامه حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور برای ارائه تسهیلات کم‌بهره پیگیری شده که در صورت تصویب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

به گفته وی در تاریخ ۱۹ تیر یک سری اعتبارات در قالب تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات و اعتبارات کمکی برای خسارات خشکسالی توسط هیئت دولت قبل مصوب شد که طوفان یکی از عواقب خشکسالی است و در صورت ابلاغ، اطلاع رسانی می‌شود.

برآورد خسارت با حضور تیم کارشناسی
معاون خدمات بیمه‌ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی در زمینه گلایه برخی از کشاورزان برای خدمات بیمه‌ای نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برای هر محصول و هر یک هکتار کامل در بیمه‌نامه نوشته می‌شود که در صورت خسارت چه مقدار پرداخت خواهد شد.

محمدحسین بخشی اضافه کرد: برای تخمین خسارت‌ها علاوه بر کارشناس صندوق بیمه، کارشناس بانک و جهاد کشاورزی نیز برای برآورد خسارت حضور دارند.

وی با بیان اینکه بیمه به کشاورزان کمک‌های فراوانی می‌کند و به نفع آنها است، اظهار کرد: اکنون تمام محصولات کشاورزی، دامی و طیور بیمه می‌شوند.

بخشی عنوان کرد: برای سال زراعی جدید در بخش کشاورزی هنوز اطلاعاتی به ما داده نشده و پرداختی نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: در بخش دام بیش از ۱۰۷ میلیارد ریال و طیور بیش از ۳۸ میلیارد ریال خسارت به دامداران پرداخت کرده‌ایم.

به گفته وی اما در سال زراعی ۹۸ که از مهر ۹۸ تا شهریور ۹۹ را شامل می‌شود در بخش دام بیش از ۶۸ میلیارد ریال، در بخش طیور بیش از ۹۵ میلیارد ریال، برای محصولات باغی بیش از ۲۳۷ میلیارد ریال و محصولات زراعی بیش از ۳۴ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان استان پرداخت شده است.

کشاورزی در خراسان جنوبی یکی از مهمترین بخش‌های اشتغال‌زایی روستاییان است که با توجه به خشکسالی‌ها و بلایایی طبیعی و در کنار آن افزایش بی رویه هزینه‌های جاری مانند آب، کود و دیگر موارد کشاورزان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده که با توجه به روند ادامه دار خشکسالی و درگیری بودن استان با طوفان و وزش بادهای شدید مسئولان از قبل از واقعه بسته های حمایتی را پیش بینی کنند تا اینگونه کشاورزان نگران سال بعد و امرار معاش خود نباشند.

کد خبر: ۱۰۴٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha