۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
تلاش محققان مازندران برای تصفیه بیولوژیک شیرابه به بار نشست
برای اولین بار در کشور انجام شد؛

تلاش محققان مازندران برای تصفیه بیولوژیک شیرابه به بار نشست

ساری- زوج محقق مازندرانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید دستگاه پرتابل تصفیه بیولوژیک شیرابه و استفاده از آب برای زراعت شدند.

به گزارش خبرنگار بازار، مرتضی قربانزاده و نرگس شریفی از محققان دانشگاه مازندران موفق به تولید ساخت دستگاه پرتابل تصفیه شیرانه شدند؛ مصطفی قربان زاده در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: موفق شدیم آبی را بااین دستگاه تصفیه کنیم که قابلیت استفاده زراعی دارد.

وی با اظهار اینکه هزینه پایین را مزایای تولید دستگاه بیان کرد و گفت: با هزینه ای بسیار پایین می توان روزانه شیرابه ها را تصفیه و برای زراعت قابل استفاده کرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از تکنیک های ساده توانستیم مسائل را حل کنیم و دستگاه را برای تجاری و تولید انبوه آماده کنیم، گفت: برخلاف سازه های بتنی که قابلیت حمل ندارند، دستگاه تولید شده دارای سازه فلزی و قابل حمل است.

نرگس شریفی دیگر محقق سازنده تولید دستگاه تصفیه شیرابه نیز درباره ساخت دستگاه گفت: هر تن زباله به طور میانگین بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتر شیرابه تولید می کند و با توجه تولید روزانه سه هزار تن زباله در استان، به طور تقریبی یک میلیون و۵۰۰ هزار لیتر شیرابه در استان تولید می شود.

وی با بیان اینکه بخشی از شیرابه های وارد جنگل، رودخانه ها و دریای خزر می شود، فلزات سنگین، بارآلودگی بیولوژیکی آن سبب آلودگی آب های سطحی و زیرسطحی و خاک می شود، گفت: دستگاه دارای فرایندی خاص بوده و به صورت بیولوژیک اقدام به تصفیه شیرابه ها می کند.

 به گزارش بازار، با تولید انبوه دستگاه پرتابل تصفیه بیولوژیک شیرابه، پیش بینی می شود مشکل مدیریت پسماند پس از چهار دهه در مازندران حل شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha