۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
توضیحات گروه توسعه اقتصادی تدبیر درباره عملکرد سهام و بازیگران حقوقی برکت
دستور دکتر مخبر برای پاسخ گویی به نامه سهام داران برکت

توضیحات گروه توسعه اقتصادی تدبیر درباره عملکرد سهام و بازیگران حقوقی برکت

 در پی دستور رییس ستاد اجرایی فرمان برای پاسخگویی بازیگران حقوقی نماد برکت، گروه توسعه اقتصادی تدبیر توضیحاتی درباره عملکرد گروه و نماد برکت ارائه کرد که حاکی از حمایت مستمر از ابتدای سال تاکنون است.

به گزارش خبرنگار بازار جمعی از سهامداران حقیقی نماد برکت با ارسال نامه ای به دکتر محمد مخبر، معاون رییس جمهور و رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، خواستار رسیدگی ایشان به وضعیت این نماد در بورس شدند. در این نامه با اشاره به این که پروژه ملی واکسن برکت از زمان صدور مجوز تزریق اضطراری و علی الخصوص از زمان تزریق شجاعانه آن از سوی مقام معظم رهبری، تحت هجمه های سنگین و تخریب های شدید از سوی مخالفان تولید ملی (مافیای واردات) رسانه های بیگانه و برخی خودتخریبگران داخلی قرار گرفت و از زمانی که رهبری انقلاب با تزریق این واکسن، در واقع خون «امید» و «ما می توانیم» را در رگ های نظام تزریق کرد، عزم گروهی برای تخریب آن جزم تر شد و بخشی از تخریب ها اعتبار و جایگاه این شرکت در بازار سرمایه را هدف قرار داد.
سهامداران مذکور در ادامه خاطرنشان کرده‌اند؛ بنا به آمارهای مستند در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار و پیشینه معاملات مشخص است که یک روزکاری بعد از تزریق دوز اول رهبری انقلاب، جریانی علاوه بر هجمه رسانه ای، سعی کرد سهامدارانی که با پذیرش ریسک عدم موفقیت در تولید این واکسن، در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند، را ناامید کند و با تضعیف قیمت سهام آن در دوره رشد بازار سرمایه، این پیام را القا کند که واکسن کوو ایران برکت، محصولی پر از اما و اگر است و به همین خاطر در بازار سرمایه مورد استقبال مردم نیست. جریان تخریب گر تلاش کرد با دست اندازی و تضعیف قیمت سهام شرکت گروه دارویی برکت، موجب ناامیدی و زیان سرمایه گذاران تولید داخلی این کالای استراتژیک و راهبردی گردد.
سهامداران حقیقی برکت در ادامه از مخبر خواسته اند تا عملکرد حقوقی های شرکت و زیر مجموعه ستاد اجرایی در برابر این جریان مورد بررسی قرار گیرد.

دستور دکتر محمد مخبر به بازیگران حقوقی نماد برکت
به گزارش خبرنگار بازار در پی این نامه دکتر محمد مخبر دزفولی دستور پیگیری و  انتشار پاسخ به این نامه را داده اند که گروه توسعه اقتصادی تدبیر در پاسخ خود توضیحاتی درباره عملکرد نماد برکت ارائه کرده است.

پاسخ گروه توسعه اقتصادی تدبیر و تاکید مستمر بر حمایت گروه از سهم

به گزارش خبرنگار بازار در نامه مذکور و در اجابت سریع به درخواست معاون اول ریاست جمهوری  ضمن ارایه آماری از حمایت مستمر حقوقی های برکت از فروردین ماه امسال تا کنون آمده است: با تشکیل جلسات رصد روزانه بازار سرمایه در قالب کمیته بورس، سهام کلیه شرکت های گروه مورد رصد قرار گرفت و با توجه به اهمیت ویژه نماد برکت، این نماد با تاکید خاص مورد حمایت قرار گرفت و سفارشات خرید روزانه انجام شده است. نتایج بررسی انجام شده نشان می دهد که اولا در همه ماههای دوره مورد بررسی، خالص خرید سهام برکت توسط بازیگران حقوقی ستاد مثبت بوده است. ثانیا خالص خرید سهام شرکت گروه دارویی برکت توسط بازیگران حقوقی ستاد طی دوره پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۸۷ میلیون سهم (معادل ۴.۹۵ درصد کل سهام شرکت) به ارزش ۹، ۰۸۶ میلیارد ریال می باشد.
 در بخش دیگری از این نامه که امضا مدیر عامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر را با خود به همراه دارد، بازدهی برکت با شاخص کل و شاخص سهام شرکت های دارویی مقایسه شده و آمده است: مقایسه بازدهی سهام برکت با شاخص کل و شاخص صنعت دارو حاکی از آن است که در یکسال گذشته بازدهی شاخص کل بورس برابر با منفی ۶ درصد و بازدهی شاخص صنعت دارو ۱.۲ درصد  بوده در حالی که  بازدهی سهام شرکت گروه دارویی برکت معادل با ۴۳.۲ درصد (۳۶ برابر بازدهی صنعت دارو) بوده است. به عبارت دیگر، با وجود روند نزولی قابل ملاحظه در کلیت بازار سرمایه طی یکسال اخیر، سرمایه گذارانی که با دید میان مدت این سهم را انتخاب کرده اند از سود مناسبی برخوردار شده اند.

برکت جز ۵ سهم پر تراکنش و رتبه نخست نقدشوندگی
در ادامه این نامه آمده است: در دوره مورد بررسی (۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰)، بازیگران حقوقی ستاد نقش اصلی حمایت از سهام شرکت گروه دارویی برکت را داشته اند و از مجموع حمایت های صورت گرفته توسط کل بازیگران حقوقی، سهم بازیگران ستاد حدود ۹۳ درصد می باشد.
در بخش دیگری از این نامه آمده است:  از تاریخ ۱۵ فروردین به بعد، در کلیه روزهای معاملاتی، خالص خرید روزانه بازیگران حقوقی ستاد همواره مثبت بوده و نقش حمایت کننده سهم را ایفا نموده اند.
در بند ۵ بخش جمع بندی این نامه نیز آمده است: عملکرد بازیگران حقوقی ستاد سبب شده تا در غالب روزهای معاملاتی، سهام برکت جزء پنج سهم پرتراکنش بازار بورس قرار داشته باشد و از منظر نقدشوندگی (نسبت میانگین یکساله حجم معاملات به حجم مبنا) در رتبه نخست قرار گیرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است :

برادر ارجمند جناب آقای دکتر مخبر
ریاست محترم ستاد
سلامٌ علیکم
احتراماً، پیرو نامه جمعی از سهامداران شرکت گروه دارویی برکت در خصوص رسیدگی به عملکرد بازیگران حقوقی این سهم و دستور آنی حضرتعالی مبنی بر بررسی و ارائه گزارش، نتیجه بررسی های انجام شده به شرح ذیل تقدیم حضور می گردد:
الف- مقایسه بازدهی برکت با شاخص کل و شاخص سهام شرکت های گروه دارویی:
مقایسه بازدهی سهام برکت با شاخص کل و شاخص صنعت دارو حاکی از آن است که در یکسال گذشته بازدهی شاخص کل بورس برابر با ۶- درصد، بازدهی شاخص صنعت دارو ۱.۲ درصد و بازدهی سهام شرکت گروه دارویی برکت معادل با ۴۳.۲ درصد (۳۶ برابر بازدهی صنعت دارو) بوده است. به عبارت دیگر، با وجود روند نزولی قابل ملاحظه در کلیت بازار سرمایه طی یکسال اخیر، سرمایه گذارانی که با دید میان مدت این سهم را انتخاب کرده اند از سود مناسبی برخوردار شده اند.
ب- حمایت مستمر از سهام گروه دارویی برکت توسط بازیگران حقوقی ستاد:
با تشکیل جلسات رصد روزانه بازار سرمایه در قالب کمیته بورس، سهام کلیه شرکت های گروه مورد رصد قرار گرفت و با توجه به اهمیت ویژه نماد برکت، این نماد با تاکید خاص مورد حمایت قرار گرفت و سفارشات خرید روزانه انجام شده است. نتایج بررسی انجام شده (به شرح جداول ذیل) نشان می دهد که اولا در همه ماههای دوره مورد بررسی، خالص خرید سهام برکت توسط بازیگران حقوقی ستاد مثبت بوده است. ثانیا خالص خرید سهام شرکت گروه دارویی برکت توسط بازیگران حقوقی ستاد طی دوره پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۸۷ میلیون سهم (معادل ۴.۹۵ درصد کل سهام شرکت) به ارزش ۹، ۰۸۶ میلیارد ریال می باشد.

توضیحات گروه توسعه اقتصادی تدبیر درباره عملکرد سهام و بازیگران حقوقی برکت

جمع بندی:

۱. در طول یکسال اخیر، بازدهی سهام برکت (۴۳ درصد) بطور معنی داری بالاتر از شاخص کل بورس (۶- درصد) و شاخص صنعت دارو (۱ درصد) بوده است.

۲. طی دوره پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰، خالص خرید سهام شرکت گروه دارویی برکت توسط بازیگران حقوقی ستاد، بالغ بر ۲۸۷ میلیون سهم (معادل ۴.۹۵ درصد کل سهام شرکت) به ارزش ۹، ۰۸۶ میلیارد ریال می باشد.

۳. در دوره مورد بررسی (۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰)، بازیگران حقوقی ستاد نقش اصلی حمایت از سهام شرکت گروه دارویی برکت را داشته اند و از مجموع حمایت های صورت گرفته توسط کل بازیگران حقوقی، سهم بازیگران ستاد حدود ۹۳ درصد می باشد.

۴. از تاریخ ۱۵ فروردین به بعد، در کلیه روزهای معاملاتی، خالص خرید روزانه بازیگران حقوقی ستاد همواره مثبت بوده و نقش حمایت کننده سهم را ایفا نموده اند.

۵. عملکرد بازیگران حقوقی ستاد سبب شده تا در غالب روزهای معاملاتی، سهام برکت جزء پنج سهم پر تراکنش بازار بورس قرار داشته باشد و از منظر نقدشوندگی (نسبت میانگین یکساله حجم معاملات به حجم مبنا) در رتبه نخست قرار گیرد.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha