۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به صورت تدریجی حذف شود
پژوهشگر اقتصادی اندیشکده آرا:

ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به صورت تدریجی حذف شود

پژوهشگر اقتصادی اندیشکده آرا تشکیل یک ستاد اقتصادی در دولت را پیشنهاد کرد و گفت: ضروری ترین نیازهای کشور باید در این ستاد مشخص شود.

به گزارش بازار، سامان ملک پور پژوهشگر اقتصادی اندیشکده آرا با بیان اینکه جهش نرخ ارز یا همان سلطه دلار بر ریال در ایران سابقه پنجاه ساله دارد گفت: تثبیت نرخ ارز در ایران معمولاً زمانی اجرا شده که دولت در شرایط وفور درآمد ارزی بوده و سیاست تثبیت قیمت کالاهای اساسی هم در شرایط سخت دولت اجرایی شده است.

وی افزود: دولت باید سعی کند لنگرگاه اسمی ایجاد کند تا بتواند تورم را کنترل کند یعنی دولت به جای تنظیم انتظارات تورمی با نرخ ارز، هدفگذاری تورمی را در پیش بگیرد تا انتظارات تومی با نرخ بهره تنظیم شود.

پژوهشگر اقتصادی اندیشکده آرا با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی به یک دیدگاه غالب در کشور تبدیل شده گفت: در مقابل عده ای معتقدند که این ارز باید باشد چراکه کالاهای اساسی به انتظارات تورمی جهت می دهند و حذف ارز ترجیحی در این شرایط مشکلات مردم را بیشتر خواهد کرد.

ملک پور ادامه سیاست ارز ترجیحی و همچنین حذف ناگهانی آن را اشتباه دانست و تأکیدکرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به صورت تدریجی حذف شود.

وی معتقد است که حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی، تشنج و روایتگری رسانه ای از سوی بیگانگان را در ایران به دنبال دارد و سیاست گذاران را نیز دچار ابهام می کند.

پژوهشگر اقتصادی اندیشکده آرا ضمن مخالفت با تثبیت همیشگی نرخ ارز و کالاهای اساسی مطرح کرد: دولت و حاکمیت باید با یک برنامه ریزی مشخص و دقیق اعتماد مردم را برگردانند و به مشکلات نرخ ارز پایان دهند.

ملک پور با بیان اینکه مردم به دولت بی اعتماد شدند گفت: دولت هر تصمیمی که می گیرد مردم عکس آن را انجام می دهند و الان بهترین زمان برای دولت است که با اقدامات درست اعتماد را جامعه تزریق کند آن وقت است که بازار خود به خود تنظیم می شود و رونق اقتصادی هم شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بانکها بیش از حد نقدینگی تولید می کنند و بخش زیادی از این نقدینگی ها وارد بازار مسکن شده اظهارکرد: ناترازی بانکها، کسری بودجه، تحریم ها و روایت ها و جنگ رسانه ای علیه ایران از عوامل موثر بر نوسانات نرخ ارز هستند.

ملک پور تشکیل یک ستاد اقتصادی در دولت را پیشنهاد کرد و گفت: ضروری ترین نیازهای کشور باید در این ستاد مشخص شود و یک هماهنگی هم بین تیم اقتصادی به وجود بیاید تا مشکل نوسانات نرخ ارز حل شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha