۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
تکرار قصه نان و صف‌های طولانی در همدان| مردم از شلوغی می‌نالند و نانوا از قیمت
بازار گزارش می‌دهد؛

تکرار قصه نان و صف‌های طولانی در همدان| مردم از شلوغی می‌نالند و نانوا از قیمت

همدان - این روزها در حالی همدان روزهای سخت خود در پیک پنجم شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارد که شکل گیری صف خرید نان و ازدحام جمعیت در مقابل نانوایی‌ها به دغدغه‌های مردم اضافه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها مردم شهر و استان همدان بیش از همیشه نگران سلامتی خود و خانواده هستند چراکه پیک پنجم کرونا در این منطقه هنوز شکل نگرفته و هشدارهای پی در پی مسئولان از روزهایی خبر می دهد که با درگیر شدن شمار بیشتری از مردم؛ همدان وارد پیک پنجم شیوع این ویروس ناشناخته خواهد شد.

طرح این موضوع از آنجا ضروری به نظر می رسد که هنوز صف خرید ارزاق عمومی از جمله گوشت مرغ در همدان جمع نشده بود که صف خرید نان مقابل نانوایی ها یکی پس از دیگری خودنمایی کرد و این وضعیت تا آنجا پیش رفت که اگر اکنون ساعتی در سطح شهر تردد داشته باشیم در تمام نانوایی ها با صف های طولانی و ازدحام جمعیت مردمی مقابل نانوایی ها روبرو می شویم.

نان به عنوان قوت غالب و روزانه مردم تحت هیچ شرایطی از سبد غذایی حذف شدنی نیست چراکه جزو اقلام ضروری به شمار می‌رود و شاید مردم ماه‌ها گوشت و برنج نخورند اما پهن کردن سفره بدون نان قابل تصور نیست

نیاز به گفتن نیست که نان به عنوان قوت غالب و روزانه مردم تحت هیچ شرایطی از سبد غذایی حذف شدنی نیست چراکه جزو اقلام ضروری به شمار می‌رود و شاید مردم ماه‌ها گوشت و برنج نخورند اما پهن کردن سفره بدون نان قابل تصور نیست.

این روزها وضعیت تهیه نان به نحوی شده که مردم برای تهیه نان باید مدت زمانی طولانی در مقابل نانوایی‌ آن هم در هوای گرم و بدون رعایت  فاصله اجتماعی مناسب منتظر بمانند و حتی گاهی اوقات نیز تضمینی برای اینکه به همه افراد نان برسد وجود ندارد طوری که اگر فردی دیرتر برای تهیه نان اقدام کند با توصیه نانوا مبنی بر رفتن و منتظر نماندن مواجه خواهد شد.

تکرار قصه نان و صف‌های طولانی در همدان| مردم از شلوغی می‌نالند و نانوا از قیمت

وقتی تماس ها با خبرنگار بازار مبنی بر بررسی دلایل شکل گیری صف مقابل نانوایی ها هر روز بیشتر و بیشتر می شد ابتدا تصور می کردیم شلوغی نانوایی ها به یک یا دو نانوایی در سطح شهر همدان اختصاص دارد اما وقتی عصر سه شنبه برای مشاهده وضعیت به سطح شهر رفتیم وضعیت خارج از تصور بود چراکه ازدحام جمعیت و شلوغی در مقابل نانوایی‌ها از فاصله صدمتری هم به راحتی دیده‌ می‌شد.

این وضعیت سبب شد خبرنگار بازار موضوع را مورد بررسی قرار دهد و در ابتدا گفتگویی با چندنفر از منتظران خرید نان در صف انجام شد که در این راستا یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نانوایی محله ما تعطیل شده و برای خرید نان به این نانوایی آمده ام، گفت: صبح امروز به چهار نانوایی سر زدم ولی نتوانستم نانی تهیه کنم و به اینجا آمدم.

هنوز صف خرید مرغ در همدان فروکش نکرده بود که صف های نانوایی شکل گرفت و حالا برای خرید نان باید ساعت ها معطل بمانیم

خانم ملکی با بیان اینکه هر روز باید شاهد شکل گیری صف در همدان باشیم ادامه داد: هنوز صف خرید مرغ در همدان فروکش نکرده بود که صف های نانوایی شکل گرفت و حالا برای خرید نان باید ساعت ها معطل بمانیم.

وی با بیان اینکه جالب تر اینکه حتی فروشگاه های بزرگ که قبل از این نان بسته بندی شده عرضه می کردند نیز نان برای فروش ندارند، گفت: بارها برای اینکه معطل خرید نان در صف نشوم از فروشگاه محله نان تهیه می کردم اما یکی دو هفته ای است هر بار برای خرید نان مراجعه می کنم نان ندارند.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اگر قصد خرید نان از نانوایی ها را داشته باشید شاهد ازدحام جمعیت خواهید بود، گفت: عدم رعایت ساعت پخت در نانوایی یکی از مهمترین دلایل این ازدحام است.

محسن اتابک با بیان اینکه نانوایان کمبود آرد و افزایش تقاضا را دلیل کم شدن ساعت پخت نان و ازدحام جمعیت عنوان می‌کنند، گفت: عده ای نیز فروش آزاد نان به علت اختلاف بالای قیمت آرد دولتی با آزاد توسط نانوایی ها را یکی از مهمترین دلیل کمبود آرد عنوان می کنند.

تکرار قصه نان و صف‌های طولانی در همدان| مردم از شلوغی می‌نالند و نانوا از قیمت

وی با تاکید بر اینکه این قضیه به چالش مهمی تبدیل شده و بعضا مردم تا یک ساعت در صف نان می‌ایستند تا نان تهیه کنند، افزود: در اینجا چند سوال مهم اینجا مطرح می شود اول اینکه آیا نظارتی بر ساعت پخت نانوایی ها صورت می‌گیرد؟ و آیا نظارتی بر جلوگیری فروش آزاد آرد صورت می‌گیرد؟

هیچگونه کمبود آردی در استان همدان وجود ندارد
رسیدن به پاسخ این سوالات ما را به گفتگو با دست اندرکاران مدیریت این شرایط هدایت کرد که رئیس شرکت غله ‌و بازرگانی استان همدان در این زمینه بیان کرد: در حال‌حاضر هیچگونه کمبود آردی در استان همدان وجود ندارد و انبار ذخایر گندم استان همدان به اندازه یک‌ سال، ذخیره دارد.

مسعود بکایی بابیان اینکه سهمیه براساس جمعیت هر منطقه به نانوایی‌ها داده می‌شود، گفت: ممکن است برخی قصد داشته باشند از اختلاف قیمت آرد سهمیه‌ای با قیمت آزاد آرد در بازار سوءاستفاده کنند که این اقدام موجب بروز مشکلاتی می شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت، معدن وتجارت استان همدان باید میزان پخت و ساعات کاری نانوایی‌ها را کنترل و بررسی کند و نباید تغییری نسبت به ساعت کار و میزان پخت نانوایی‌ها وجود داشته باشد، افزود: وقتی سهمیه آرد نانوایی‌ها هیچ کاهشی نداشته دلیلی برای کاهش ساعت کاری وجود ندارد.

وی تأکید کرد: برخی از سودجویان و دلالان در استان هستند که به شایعاتی  چون کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها آن هم بدون هیچ تخلفی، دامن می‌زنند که بدون تردید این مسئله کذب محض است.

فرماندار همدان نی با اشاره به اینکه کاربری‌های خدماتی مورد نیاز متناسب با سرانه جمعیتی در مناطق مختلف شهر همدان تامین نشده است، گفت: تغییر کاربری واحدهای صنفی نانوایی و دیگر کاربری‌های خدماتی اشتباهی بزرگ است که نباید اجازه دهیم اتفاق بیفتد.

محمدعلی محمدی با اشاره به اینکه در مردادماه حدود ۱۳۵ هزار کیسه آرد در نانوایی‌های همدان توزیع شده و هیچ مشکلی از نظر کمبود آرد نداریم ادامه داد: قیمت نان از جمله عوامل مرتبط با خروج آرد از شبکه و فروش غیر مجاز آن به سایر بخش‌هاست که امیدواریم در استان هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

تکرار قصه نان و صف‌های طولانی در همدان| مردم از شلوغی می‌نالند و نانوا از قیمت

وی با بیان اینکه ۵۸۵ نانوایی در سطح همدان داریم که به طور میانگین روزانه هفت تا هشت کیسه سهمیه آرد دارند اما توزیع جغرافیایی نانوایی‌ها مناسب نیست، گفت: اتحادیه نانوایان باید جدی‌تر پای کار باشد و علاوه بر پیگیری و رفع مشکلات صنفی نانوایان نظارت بیشتری بر واحدهای نانوایی داشته باشد.

تعطیلی غیر مجاز نانوایی‌ها پذیرفتنی نیست و متخلفان در صورت تکرار قطع سهمیه و مجوز آنها خلع ید خواهند شد

محمدی اظهار کرد: تعطیلی غیر مجاز نانوایی‌ها پذیرفتنی نیست و متخلفان در صورت تکرار قطع سهمیه و مجوز آنها خلع ید خواهند شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه در استان همدان یک‌هزار و ۸۳۶ واحد نانوایی وجود دارد که از این تعداد ۵۵۰ واحد در شهرستان همدان مستقر هستند، گفت: در جلسات کارشناسی سازوکاری برای نظارت بر پخت نانوایی‌ها اندیشیده شد و بر این اساس میزان مصرف برق و گاز هر واحد صنفی بررسی شد و هر واحدی که پخت آن منطقی بود، سهمیه آن افزایش و هر چه میزان مصرف انرژی آن واحد از سطح منطقی کمتر باشد، سهمیه آرد آن نانوایی کاهش می‌یابد.

مشکل امروز نانوایی‌ها افزایش هزینه‌ها و عدم تغییر قیمت نان است
وی با بیان اینکه میزان سهمیه آرد واحدهایی که زمان بیشتری پخت می‌کنند نیز افزایش یافته است؛ گفت: مشکل امروز نانوایی‌ها افزایش هزینه‌ها و عدم تغییر قیمت نان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: در حال حاضر دستمزد کارکنان و هزینه‌های اولیه پخت نان افزایش یافته اما قیمت نان هنوز تغییر نکرده که این مسأله از دغدغه‌های اساسی واحدهای صنفی نانوایی است.

معاون امور اقتصادی استانداری همدان نیز گفت: صاحبان واحدهای صنفی نانوایی به دنبال افزایش قیمت نان هستند و از نظر اقتصادی و کارشناسی نیز منطقی است چراکه قیمت تمام شده نان افزایش یافته است.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه بنا به دلایل موجود امکان افزایش قیمت نان وجود ندارد، اظهار کرد: نظر ما نیز افزایش قیمت نان است اما این تصمیم در اختیار استان نیست و باید بر اساس تصمیم کشوری و به صورت هماهنگ صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر با هر واحد صنفی که قوانین و مقررات را رعایت نکند برخورد می‌شود و شهروندان نیز می‌توانند تخلفات را به وسیله شماره ۱۲۴ اطلاع دهند.

صحبت های مسئولان گویای آن است که به مشکلات نانوایی ها واقف هستند اما گویا چاره ای جز تحمل وضعیت موجود نیست هرچند تحمل مردم هم حدی دارد و شایسته نیست در این دوران که هر رفت و آمدی به بیرون از منزل خطری جدی برای سلامتی است از صفی به صف دیگر بروند و یکبار در صف مرغ خطر را به جان بخرند و روز دیگر در صف نان.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha