۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
هیچ کشوری نباید شرط اضافی به برجام تحمیل کند| گفتگوی قبلی ام با «بازار» جعلی و تحریف شده نیست
مقام اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

هیچ کشوری نباید شرط اضافی به برجام تحمیل کند| گفتگوی قبلی ام با «بازار» جعلی و تحریف شده نیست

پروفسور «فرانک فن هیپل» در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان دیدگاه خود در خصوص چشم انداز آتی مذاکرات وین، توضیحاتی در خصوص مصاحبه قبلی خود با سایت بازار ارائه کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: گفتگوهای وین در حالی ۶ دور را سپری کرده است که زمانی برای آغاز گفتگوها در دور احتمالی جدید اعلام نشده است.

ایران اعلام کرده تاخیر در گفتگوها متعاقب انتقال قدرت در ایران است و طرف آمریکایی توپ را در زمین ایران انداخته و گفته است بازگشت به مذاکرات را به ایران محول کرده است.

خبرنگار بازار این توضیح را می دهد با توجه به اینکه برخی افراد مصاحبه قبلی «تحلیل بازار» با پروفسور « فرانک فن هیپل» از مقامات اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پریسنتون آمریکا را جعلی و تحریف شده خوانده بودند، سوالی در ارتباط با آن پرسیده است که در ادامه آمده است. با این توضیح که پروفسور «فن هیپل» به افرادی که چنین ادعایی را مطرح کرده بودند اعلام کرده است که مصاحبه «فیک» نیست که متاسفانه هیچ اصلاح و عذرخواهی از سوی آنها صورت نگرفته است. ضمن اینکه وی در گفتگو با خبرنگار بازار اعلام کرده است که هیچ دلیلی وجود ندارد که گفتگو تحریف شده باشد. از همین رو وی با استقبال از ادامه همکاری با سایت «تحلیل بازار» به بیان مواضع خود در خصوص چشم انداز مذاکرات وین پرداخته که در ادامه آمده است.

*یک مقام روس اعلام کرده است که گفتگوهای وین به زودی شروع می شود. ارزیابی شما چیست؟
امیدوارم این مطلب درست باشد اما نشانه های دیگری ندیده ام. جهان از ماه ژوئن منتظر است تا دولت جدید رئیسی اعلام کند که آماده از سرگیری مذاکرات است.

*وزیر خارجه ژاپن به ایران سفر کرده است. ژاپن روابط خوب و سنتی با ایران دارد و رابطه این کشور با آمریکا نیز خیلی خوب است. یکی از محورهایی که او در این سفر دنبال می کنید تلاش برای ایجاد ثبات در منطقه است. سفر او را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این سفر می تواند به حل مساله هسته ای ایران کمکی بکند؟
بر اساس گزارش ها رئیس جمهور رئیسی خواستار این شده که ژاپن ۳ میلیارد دلار از پولی که به ایران به دلیل خرید نفت بدهکار است، آزاد کند. امیدوارم ژاپن این درخواست را جدی بگیرد، حتی اگر تصریح کند که این پول برای اهداف بشردوستانه استفاده می شود.

من فکر نمی کنم ایده های جدیدی در مذاکرات تا زمانی که ایران و امریکا هر دو برای بازگشت به برجام مطابق اصول مندرج در آن اعلام آمادگی می کنند، مورد نیاز باشد.

هیچ کشوری نباید شرایط اضافی را برای پیوستن مجدد به آن تعیین کند. با این حال، آنها می توانند توافق کنند که در مورد همه مسائل بعد از آن مذاکره کنند بدون اینکه تعهدی درارتباط با نتایج بدهند.

*خروج آمریکا از افغانستان باعث شد تا این استدلال مطرح شود که آمریکا به راحتی پشت متحدان خود را خالی می کند. آیا این موضوع بر وابستگی کشورهای منطقه خلیج فارس به آمریکا تاثیری خواهد گذاشت و از وابستگی آنها به آمریکا خواهد کاست؟ و آیا بر روابط آنها با ایران تاثیر خواهد داشت؟
در ۲۰ سال گذشته امریکا ۲ تریلیون دلار برای جنگ با طالبان و حمایت از حکومت پس از طالبان هزینه کرده است. بحش زیادی از این مبلغ به مواردی مانند حقوق، تسلیحات، آموزش، مدارس و راه ها و جاده ها اختصاص یافت اما بخش بیشتر آن به فساد تخصیص یافت.

آمریکا باید سختگیرتر می بود و باید به دولت افغانستان اصرار می کرد در صورتی حمایت آن تداوم پیدا می کند که فساد ریشه کن شود. این امر باعث می شد که مردم و ارتش افغانستان به دولت خود اعتماد بیشتری داشته باشند.

افرادی با آمریکا در آنجا کار می کردند که متعاقب فرایند خروج امریکا از افغانستان، مشخص شد که واشنگتن شکست خورده است. دولت بایدن سقوط سریع دولت افغانستان را پیش بینی نمی کرد و بنابراین هیچ برنامه ای برای چگونگی تخلیه افرادی که با ما کار کرده بودند نداشت.

*در گفتگوی قبلی «تحلیل بازار» با جنابعالی که لینک آن هم این(https://www.tahlilbazaar.com/news/103361) است، برخی افراد مدعی شدند که آن گفتگو جعلی است و چنین گفتگویی با شما صورت نگرفته بود. توضیحی در این خصوص ارائه می فرمائید؟
بله این موضوع به اشتباه من بر می گردد. من خبرنگار بازار را با اسم می شناسم. او چندی پیش به من گفته بود در سایت «تحلیل بازار» مشغول کار است. من این موضوع را فراموش کرده بودم و به افرادی که با من در ارتباط با آن گفتگو تماس گرفتند اشتباها گفتم من با «تحلیل بازار» گفتگویی نداشته ام. در واقع موضوع فراموشی من بوده است. من بابت این موضوع عذرخواهی می کنم. لطفا این موضوع را به مخاطبان خود اعلام کنید.

من تمام مصاحبه قبلی را از فارسی به انگلیسی ترجمه کردم و دلیلی برای تحریف آن نیز وجود ندارد و ترجمه منطقی است. در یک مورد خبرنگار بازار تفسیری از حرفهای من داشته است که موضوعی کم اهمیت است. من مایل به مشارکت در گفتگوهای بعدی با «تحلیل بازار» هستم تا از رهگذر این تبادل نظر به فهم بهتر دو کشور کمک کرده باشم.

من گفتگوهای زیادی با خبرنگار بازار داشته ام و سوالات متفکرانه ای در این گفتگوها از سوی وی مطرح شده است. خوشحالم که با آن سوالات پاسخ داده و خواهم داد.

امیدوارم با این تبادل نظر به درک بهتر در ایران کمک کرده باشم. بخش عمده ای از مردم آمریکا که خواهان بهبود روابط با ایران هستند، مطمئناً با هرگونه جنگ مخالفند.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha