۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
 حمایت از شرکت‌های داخلی حوزه نفت از اولویت‌های وزیر پیشنهادی است
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

حمایت از شرکت‌های داخلی حوزه نفت از اولویت‌های وزیر پیشنهادی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس از قول وزیر پیشنهادی نفت برای حمایت از شرکت‌های داخلی نفت خبر داد و اظهار کرد: حمایت از این شرکت‌ها به معنی خارج نشدن ارز، اشتغال و کمتر شدن هزینه وزارت نفت است.

به گزارش بازار، هادی بیگی نژاد با اشاره به اولویت ها و برنامه های «اوجی» وزیر پیشنهادی نفت گفت: یکی از برنامه های محوری وزیر پیشنهادی نفت، توسعه زنجیره ارزش شامل پتروشیمی ها و محصولات با ارزش بیشتر و جلوگیری از خام فروشی است.

وی با بیان اینکه از سال ها پیش تلاش داشته ایم از خام فروشی جلوگیری کنیم، اظهار کرد: اقدامات نسبتاً خوبی در این سال ها صورت گرفته است و در واقع تلاش زیادی در راستای حرکت در زنجیره ارزش و مجموعه های پتروشیمی و فرآورده های نفتی انجام شده است اما بازدهی کمی داشته ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: طی سال های گذشته پتروشیمی ساخته ایم و محصولات را هم تولید کرده ایم و به طور متوسط در هر تن، ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلار محصول فروخته ایم، در حالی‌ که در زمینه واردات بیش از هزار و ۴۰۰ دلار در هر تن محصول وارد کرده ایم؛ بنابراین در حقیقت محصولی که تولید کرده ایم معادل همان نفت خام بوده است.

بیگی نژاد در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو به شرکت های داخلی اشاره و از اقدامات مثبت آن‌ ها در حوزه نفت گفت و بیان کرد: چند ماه قبل بازدیدی از نمایشگاه دستاوردهای شرکت های داخلی در حوزه نفت داشتیم. آنها نگران بودند مجموعه وزارت نفت به این شرکت ها بی محلی کند و از خارج از کشور کالاها را وارد کند.

وی از قول وزیر پیشنهادی نفت برای حمایت از شرکت های داخلی نفت خبر داد و اظهار کرد: حمایت از این شرکت ها به معنی خارج نشدن ارز، اشتغال و هم کمتر شدن هزینه وزارت نفت است، زیرا اگر وزارت نفت کالایی را از خارج از کشور وارد کنند قطعاً گران تر از کالاهای داخلی خواهد بود. بنابراین یکی از اولویت های کمیسیون و وزیر پیشنهادی نفت خرید محصولات حوزه نفت از شرکت های داخلی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بررسی مدل حکمرانی در ساختار وزارت نفت را یکی دیگر از برنامه های وزیر پیشنهادی عنوان کرد و گفت: اگر جایی لازم باشد، نیاز به تجدید نظر در ساختار وزارت خانه نفت است.

وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در رابطه مالی مجموعه نفت و دولت و رابطه مالی پالایشگاه ها و مجموعه های مختلف از جمله پتروشیمی ها عنوان کرد: کمیسیون انرژی مجلس در این رابطه مطالعاتی داشته و در این راستا طرحی را ارائه داده است و مدتی بعد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۰۴٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha