۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
تجارت الکترونیک در کرمان رونق گرفت/ کرونا پنجره ای به سمت تجارت مدرن
تهدیدی که فرصت شد

تجارت الکترونیک در کرمان رونق گرفت/ کرونا پنجره ای به سمت تجارت مدرن

کرمان - با شیوع کرونا در استان کرمان تجارت الکترونیک برای خرید اقلام مورد نیاز مردم رونق گرفته و متقاضیان کالا سعی می کنند با استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کرمان هم اکنون با شیوع گسترده کرونا مواجه شده و بسیاری از زمینه های تجاری در کرمان با رکود جدی مواجه شده اند و بخش های قابل توجهی از اصناف کرمان با ضرر مواجه شده اند اما در این میان برخی از مردم با استفاده از روشهای نوین تجاری که از آن به عنوان تجارت الکترونیک یاد می شود ویترین فروشگاه های خود را به اینترنت منتقل کرده اند.

در حال حاضر پشت درب بسیاری از صنوف کرمان تابلوهایی که نشانه های اینترنتی آنها را در شبکه های اجتماعی نشان می دهد نصب شده است و مردم برای خرید کالا به این سایتها ارجاع داده می شوند.

همچنین بخشی از فروشگاه ها نیز فروش تلفنی اجناس خود را آغاز کرده اند و سعی می کنند ریزش مشتریان را به گونه ای جبران کنند.

راه اندازی سایت فروش کالاهای اساسی در کرمان

حتی بخش دولتی هم سعی دارد با استفاده از روشهای نوین فروش غیر حضوری را گسترش دهند و در همین راستا معاون بازرگانی و توسعه سازمان صمت استان کرمان در گفتگو با بازار می گوید: فروش کالا به خانه در دستور کار است و یک کد دستوری هم معرفی شده اول مردم باید عضو سایت شوند و بعد کالاهای مورد نیاز دست مردم می رسد.

محمد خسروی بیان کرد: سایتی با همین نام راه اندازی شده است و مردم می توانند کالای مورد نیاز خود را سفارش دهند و در خانه تحویل بگیرند.

وی بیان کرد: هشت هزار تن سیب درختی و هزار و ۴۰۰ هزار تن پرتقال ذخیره سازی شده و سیب درختی شش هزار تومان و پرتقال شش هزار و 500 تومان به صورت عمده به فروش می رود و برای خرده فروشی ۳۰۰ تومان به این قیمتها اضافه می شود.

معاون بازرگانی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با اشاره به اینکه زیر ساختهای لازم در استان ایجاد شده است، گفت: شکر، قند، روغن، برنج، نان بربری، گوشت منجمند و مرغ با قیمت مصوب ارائه می شوند از مردم می خواهیم با شماره ۳۶۱۱ تماس بگیرند تا در منزل کالاهای مورد نیاز را تحویل دهیم.

وی از مردم خواست برای جلوگیری از تجمع در مغازه ها و میوه فروشی ها کالاهای مورد نیاز را سفارش دهند و بهترین کالاها با بالاترین کیفیت را درب منازل دریافت کنند.

ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی برای پیشگیری از کرونا در کرمان

استاندار کرمان هم بر ضرورت فراهم کردن زیرساختهای فروش اینترنتی و تلفنی کالا برای مردم تاکید کرد.

محمد جواد فدایی فدایی  در گفتگو با بازار اظهار داشت: در روزهایی که به علت شیوع ویروس کرونا، حضور مردم در مراکز فروش اجناس کمتر شده باید مردم بتوانند به صورت اینترنتی از هر مغازه‌ای به دلخواه خرید اینترنتی  کنند.

وی افزود: باید مجموعه ای از سخت افزار، نرم افزار و سیستم عامل که امکان معرفی حجره داران و اجناسشان را فراهم می‌کنند با محور صدا و سیما، تبلیغات میدانی انجام و خرید مردم  آسان شود.

 استاندار کرمان همچنین بر ایجاد زیرساختهای لازم در دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله پست اداره کل فناوری و اطلاعات و اصناف برای پیشگیری از کرونا تاکید کرد.

وی افزود: توصیه کارشناسان در مقابله با ویروس کرونا، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از ازدحام و تجمع در استان کرمان است که با خرید و فروش اینترنتی و تلفنی اجرا می‌شود.

تجارت الکترونیک می تواند اقتصاد را در عصر جدید متحول کند

محمد کسمایی، کارشناس آی تی در گفتگو با بازار اظهار داشت: در آستانه نوروز بخش قابل توجهی از فروشگاههای فروش پوشاک استان کرمان با استفاده از اینستاگرام کالاهای خود را به مردم معرفی می کردند و با پیک کالاها را در سایزهای مختلف پشت درب خانه های می بردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه قبل از این کمتر از توان تجارت الکترونیک در کرمان مورد استفاده قرار می گرفت اما تهدید کرونا توانست به مردم اهمیت تجارت الکترونیک را نشان دهند در این میان مولفه های مهمی از جمله سیستم تحویل کالا، کیفیت کالا سرعت اینترنت مطلوب و وقت شناسی در تحویل کالا اهمیت فوق العاده ای دارد تا اطمینان مردم جلب شود.

کسمایی بیان کرد: انتظار داریم مردم با استفاده از این امکانات بستر دائمی تجارت الکترونیک را حتی بعد از کرونا ایجاد کنند تا از هدر رفت وقت و سوخت جلوگیری شود و از طرفی شاهد صرفه جویی در هزینه های خانوار و کاهش ترافیک بی مورد باشیم.

وی گفت: در حال حاضر تجارت الکترونیک می تواند سلامت مردم را تضمین کند و در این راستا هم تلاش مسئولان در زمینه توسعه زیر ساخت موثر است و هم مردم می توانند با افزایش تقاضا انگیزه بخش باشند که در این میان توسعه فرهنگ عمومی بسیار موثر است.

باید دید طی روزهای آینده توسعه تجارت الکترونیک تا چه میزان می تواند مشکلات موجود در زمینه عرضه کالا در استان کرمان را برطرف کند.

در این میان توسعه زیر ساختهای ارتباطی به خصوص شبکه فیبر نوری، سرعت اینترنت و ارزان شدن خدمات اینترنتی ضروری است و باید دید مسئولان در این خصوص چه راهکاریهایی را در دستور کار قرار می دهند.

کد خبر: ۱۰٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha