فرصت‌های اقتصادی در قرارداد ۲۵ ساله با چین با برش استانی بررسی شود
رئیس اتاق سمنان:

فرصت‌های اقتصادی در قرارداد ۲۵ ساله با چین با برش استانی بررسی شود

رئیس اتاق سمنان با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، پیشنهاد کرد: بخش خصوصی باید نظرات کارشناسی خود در مورد فرصت‌های اقتصادی این قرارداد را با برش استانی اعلام کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست هیات نمایندگان به‌صورت ویدیو کنفرانس با موضوع بررسی تفکیک وزارت خانه راه و شهرسازی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین با محوریت استان سمنان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در این نشست گفت: اتفاقات افغانستان بسیار حائز اهمیت است دولتمردان باید ترجیحات اقتصادی ایران و افغانستان را مدنظر داشته باشند.

علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: تفکیک وزارت راه و شهرسازی از بخش خصوصی مورد پرسش بوده هرچند مجلس با این طرح مخالفت کرده اما به نظر نمی‌رسد تفکیک وزارت خانه‌ها بتواند در توسعه کسب‌وکارها مفید باشد.

او ادامه داد: فرصت‌های اقتصادی استان در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نیاز بر این دارد که تشکل‌های بخش خصوصی نظرات کارشناسی را با برش استانی اعلام کنند.

جمعه‌ای تصریح کرد: همکاری اقتصادی باید با ترجیحات خاصی باشد، پذیرش سرمایه‌گذاری باید با اولویت انرژی‌های تجدید پذیر، صنایع خودروسازی، استخراج و فناوری معادن و توسعه لجستیک راه‌آهن و راه‌سازی در استان صورت بپذیرد.

او ادامه داد: این مسئله مهم است و بارها تکرار کرده‌ایم صنایع آب بر نباید در جغرافیای استان جانمایی شود.

رئیس اتاق سمنان تصریح کرد: برنامه هفتم در حال تدوین است ضرورت دارد بخش خصوصی در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و بازرگانی نظرات کارشناسی را اعلام نمایند تا این برنامه با نقشه راه مناسبی اجرایی شود.

حمید علوی عضو هیات رئیسه اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: نظر بخش خصوصی کوچک‌سازی دولت است چراکه دولت بزرگ هزینه‌ای بزرگ به همراه خواهد داشت، چابکی و کارآمدی دولت ضرورت دارد.

مهدی حداد، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز گفت: تفکیک وزارت خانه‌ها باید برنامه مدونی داشته باشد، تفکیک وزارتخانه‌ها همیشه از سوی دولت‌ها مطرح‌ها می‌شود بخش خصوصی خواستار چابکی و بهنگام بودن است تشکیل وزارتخانه‌های جدید بوروکراسی را دوچندان خواهد کرد.

همچنین فرج‌الله معماری، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان اظهار کرد: مداخله دولت در امورات باید کاهش پیدا کند، تأثیرگذاری وزارت خانه در فضای کسب‌وکار باید مناسب باشد، نوع وظایف، میزان خدمت‌رسانی، مأموریت، تصدی‌گری و تعامل با بخش خصوصی بسیار مهم است،

او ادامه داد: موضوع بخش خصوصی با دولت وظایف حاکمیتی است، این وظایف حاکمیتی در حد کلان است. تعدد وزارتخانه‌ها به‌جز مداخله در امور اجرایی فرآیند دیگری ندارد.

سعید ترکمان دهنوی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز ضمن اشاره به اتفاقات افغانستان گفت: خروج ایالت متحده از افغانستان بیانگر این مطلب است که آمریکا توجهات خود را به سمت چین برده است، هرچند که ایران با افغانستان در سنوات اخیر تجارت خوبی با افغانستان داشته‌ایم، بی‌شک تحولات اخیر حجم تجارت ایران افغانستان با اختلالاتی همراه خواهد شد

همچنین مهدی جعفری، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نوع مراودات با چین را مهم خواند و تصریح کرد: در حال حاضر با شرکای چین به علت تحریم دچار مشکل هستیم، نمی‌توانیم مواد اولیه و ماشین‌آلات وارد کنیم، از طرفی مبادلات مالی دچار مشکلات عدیده‌ای هستند، تجار چینی به خاطر تحریم با ایران تجارت منسجم و پیوسته انجام نمی‌دهند.

در ادامه این نشست توسعه مناسبات با محوریت برش استانی ایران و چین موردبررسی قرار گرفت و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان، انتقال تکنولوژی و انجام سرمایه‌گذاری مشترک را از طرفین خواستار شدند.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha