۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
بهره‌برداری از طرح ملی فناوری سیستم هوشمند نظارت بر تجارت خارجی
در گمرک ایران صورت گرفت؛

بهره‌برداری از طرح ملی فناوری سیستم هوشمند نظارت بر تجارت خارجی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از مشارکت و همکاری گمرک ایران و دانشگاه تهران برای اجرای طرح‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی قدردانی کرد.

به گزارش بازار به نقل از گمرک ایران، سورنا ستاری در مراسم بهره‌برداری از طرح کلان ملی فناوری سیستم نظارت بر تجارت خارجی در گمرک با استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین (کوادکوپتر) که با حضور رئیس کل گمرک ایران، معاونت پژوهشی و مدیرکل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران برگزار شد، از رویکرد مثبت گمرک در همکاری با دانشگاه تهران که منجر به تولید طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی ازجمله طرح یادشده گردیده است تقدیر کرد و گفت: همکاری دانشگاه تهران با سازمان‌های دولتی ازجمله گمرک باعث شد تا مهمترین نیازهای کشور در حوزه تجارت توسط جوانان دانشگاهی و بدون وابستگی به خارج تأمین شود.

براساس این گزارش، آقای مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران نیز در این مراسم با اشاره به پیشرفت‌های چندجانبه اخیر گمرک در حوزه فناوری آی‌تی گفت: امروزه در گمرکات کشورهای پیشرفته به جای استفاده از ابزارهای ملموس و مزاحم برای کنترل و بازرسی کالاها، ابزارهای غیرملموس و غیرمزاحم به‌کار گرفته می‌شود و با همین رویکرد گمرک هوشمند و بدون دخالت انسان (Man.less) در دستور کار گمرک قرار گرفت و با کمک جوانان دانشگاه تهران طرح‌های مختلفی ازجمله نظارت پهبادی که از طرح‌های کلان ملی است اجرا و به صورت آزمایشی عملیاتی شده است.

وی افزود: با استفاده از این پهبادها همه محوطه‌های گمرکی قابل بازرسی است، زیرا این پهبادها به آخرین فناوری‌های بومی همچون دوربین و نرم‌افزار ORC، RFID- Readar و auto PILOT مجهزند که قابلیت اسکن محیط، نقشه‌برداری و اسکن و رهگیری کانتینرها را دارد.

رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: این پروژه در آینده نزدیک با کمک دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همه گمرکات کشور اجرا خواهد شد.

گفتنی است؛ در این مراسم، رحیمیان معاون پژوهشی و پورفتح مدیرکل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران و جمعی از مسئولان کشور نیز حضور داشتند.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha