۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
ارزش افزوده محصولات کشاورزی در جیب دیگر استان ها| رنج کشاورزان از نبود صنایع تبدیلی
بازار از کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد؛

ارزش افزوده محصولات کشاورزی در جیب دیگر استان ها| رنج کشاورزان از نبود صنایع تبدیلی

یاسوج- اغلب محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سایه نبود صنایع فرآوری به صورت خام به خارج از استان صادر می شود و از این طریق سود اقتصادی که باید نصیب این منطقه می شد به راحتی از دست می رود.

مهناز امیدی؛ بازار: سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود که از این میزان ۲۸۰ هزار تن محصولات باغی  است.

بر اساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغول بوده و سالیانه ۴۵۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۸ هزار تن ماهیان سردآبی، ۲۰ میلیون گل رز شاخه بریده و ۲۸۰ هزار تن نیز محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود و رونق صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است.

با آنکه سطح باغستان های کهگیلویه وبویراحمد به ۳۹ هزار و ۷۵۵ هکتار افزایش یافته، این استان هنوز از صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب بهره مند نیست و کمبود صنایع تبدیلی در ابن بخش بر مشکلات باغداران افزوده است

اما در این میان، با آنکه سطح باغستان های کهگیلویه وبویراحمد به ۳۹ هزار و ۷۵۵ هکتار افزایش یافته، این استان هنوز از صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب بهره مند نیست و کمبود صنایع تبدیلی در ابن بخش بر مشکلات باغداران افزوده است.

ارزش افزوده محصولات کشاورزی در جیب دیگر استان ها| رنج کشاورزان از نبود صنایع تبدیلی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با توجه به ظرفیتهای استان در بخش کشاورزی، همواره باید به این بخش در استان توجه ویژه داشت، گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی، موثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی است.

حسین کلانتری افزود: صنایع تبدیلی، آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش داده و ارزش افزوده آنها را زیاد می کند.

وی با بیان اینکه این امر سبب بهره وری از منابع می شود، گفت: این صنایع سبب می شود که فرآورده های کشاورزی و دامی تبدیل به مواد و کالای نیمه ساخته و یا آماده مصرف شود.

یکی از ظرفیتهای مهم کهگیلویه و بویراحمد، بخش کشاورزی و محصولات باغی در این استان است

کلانتری اظهار داشت: یکی از ظرفیتهای مهم کهگیلویه و بویراحمد، بخش کشاورزی و محصولات باغی در این استان است که از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند.

وی افزود: در سالهای اخیر در راستای توسعه بخش کشاورزی، کارهای خوبی انجام شده و تسهیلات مناسبی نیز به این بخش اختصاص یافته است.

ارزش افزوده محصولات کشاورزی در جیب دیگر استان ها| رنج کشاورزان از نبود صنایع تبدیلی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: یکی از برنامه ها در راستای ایجاد زیرساختها، احداث سردخانه های میوه بود که در شهرستانهای مختلف این امر در حال انجام است.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در سال ۱۳۹۲، سطح باغستان های استان، ۳۲هزار و ۴۷۶ هکتار بود که از سال ۹۲ تاکنون نیز در راستای توسعه باغات استان و تولید محصولات باغی، هفت هزار و ۲۸۳ هکتار باغ در استان احداث شده است.

الیاس تاج الدینی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد دو بخش سردسیری و گرمسیری دارد و در بخش سردسیری باغستان های انگور، بادام، سیب و گردو عمده محصولات هستند و در بخش گرمسیری نیز انجیر و مرکبات عمده باغستانهای استان را تشکیل می دهند.

میزان تولید سالانه گردو در استان ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی بیش از ۷۰ درصد گردوی تولید استان در بازار دیگر استانها به فروش می رسد

وی با بیان اینکه هفت هزار هکتار از مجموع باغات استان سیب درختی از نوع قرمز و زرد و ۱۰ هزار و ۱۶هزار هکتار نیز گردو است، گفت: میزان تولید سالانه گردو در استان ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی بیش از ۷۰ درصد گردوی تولید استان در بازار دیگر استانها به فروش می رسد.

ارزش افزوده محصولات کشاورزی در جیب دیگر استان ها| رنج کشاورزان از نبود صنایع تبدیلی

تاج الدینی اظهار داشت: میزان تولید مرکبات در مناطق گرمسیری نیز ۳۵ هزار تن بوده و انگور تولید استان نیز ۳۵ هزار تن است که بیشتر در شهرستان دنا و تاکستانهای سی سخت تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گسترش صنایع تبدیلی در استان نیازمند بخش خصوصی است، گفت: در راستای توسعه صنایع تبدیلی، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می شود.

تاج الدینی افزود: کسانی که در این بخش تمایل به سرمایه گذاری دارند، تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت دریافت می کنند.

سالار احمدی یکی از تولیدکنندگان سیب در استان است.

در فصل برداشت، دلالان به منطقه آمده و محصولات تولیدی را با قیمت کمتر خریده و در بازار دیگر استانها، به قیمت خیلی بالاتر به فروش می رسانند

این تولید کننده سیب که چندین باغ بزرگ ۱۰ هکتاری در منطقه کاکان شهرستان بویراحمد دارد، با بیان اینکه در دو سه سال اخیر، قیمت سیب در بازار افزایش داشته است، اظهار کرد: متاسفانه در فصل برداشت، دلالان به منطقه آمده و محصولات تولیدی را با قیمت کمتر خریده و در بازار دیگر استانها، به قیمت خیلی بالاتر به فروش می رسانند.

ارزش افزوده محصولات کشاورزی در جیب دیگر استان ها| رنج کشاورزان از نبود صنایع تبدیلی

احمدی می افزاید: سیب تولیدی منطقه کاکان شهرستان بویراحمد به دلیل آب و هوای منطقه و کیفیت بالا از بهترین سیب های تولیدی در جنوب کشور است اما به دلیل کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی باغدار مجبور است، سیب را به صورت عمده به دلالان بفروشد.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص با بیان اینکه ظرفیت سردخانه محصولات کشاورزی استان به ۲۰هزار تن رسیده است، گفت: در طول سال های اخیر گام های خوبی برای توسعه این بخش و ایجاد صنایع فرآوری برداشته شده است.

حشمت الله صمیمی دوست افزود: با ایجاد سردخانه و سایر صنایع تبدیلی و فرآوری نیاز بازار استان به محصولات باغی، در مواقع ضروری سال همچون شب عید تامین می شود.

وی بیان داشت: با ایجاد زیرساختها و فرآوری محصولات، می توان صادرات را در این خصوص در استان افزایش داد که این امر سبب اشتغالزایی و توسعه اقتصاد در بخش کشاورزی استان می شود.

ایجاد صنایع تبدیلی در استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش ضایعات محصول و اشتغال پایدار و افزایش سرمایه گذاری را به دنبال دارد

صمیمی دوست تصریح کرد: با تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی، امکان نگهداری و حمل و نقل این محصولات فراهم می شود که این امر، کاهش ضایعات محصول و اشتغال پایدار و افزایش سرمایه گذاری را به دنبال دارد.

ارزش افزوده محصولات کشاورزی در جیب دیگر استان ها| رنج کشاورزان از نبود صنایع تبدیلی

یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است چرا که محصولات باغی، در کمترین زمان در معرض فاسد شدن قرار می گیرند و به همین علت اگر در تولید محصولات کشاورزی سعی شود که با فرآوری آنها بهترین و باکیفیت ترین محصول را تولید کرد، می توان ضایعات آن را به حداقل رساند.

یکی از راهکارهای جلب سرمایه گذاری خارجی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است که باعث رونق اقتصاد کشاورزی و اشتغالزایی می شود و یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش ارزش افزوده محصولات باغی است.

کد خبر: ۱۰۳٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha