۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
دیپلماسی اقتصادی؛ ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم
وزیر پیشنهادی امور خارجه عنوان کرد

دیپلماسی اقتصادی؛ ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند خطوط اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان در دفاع از برنامه‌های ارائه شده اش به مجلس افزود: منظور از سیاست متوازن در نظر داشتن اولویت‌های سیاست خارجی دولت آقای دکتر رئیسی است که مبتنی بر سیاست همسایگی و آسیامحور است.

وی با بیان اینکه قرن ۲۱ متعلق به آسیاست و ما شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در این حوزه هستیم گفت: دستگاه سیاست خارجی در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی دستاوردهای میدانی مقاومت است و در شرق اسیا و شبه قاره و حوزه تمدنی ایران به دنبال استفاده از ظرفیت قدرت‌های نوظهور اقتصادی و تعامل حداکثری برای رشد و ارتقای وضعیت اقتصاد و تجارت بین الملل و معیشت مردم خواهیم بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هر گونه عنصر اقتدار به دستاورد اقتصادی و سیاسی تبدیل شود افزود: اعتقاد داریم که با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به معنای اتکا به توانایی‌های ذاتی و بالفعل کردن شعار ما می‌توانیم می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی و امنیت ملی را محقق کرد.

وی اضافه کرد: در عرصه مناسبات بین المللی دو محور اساسی منافع ملی و اقتدار ملی مورد توجه همه کشورها است و ما نیز با پایبندی به ارزش‌ها و اصول اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی خودمان از این مولفه غفلت نخواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به منظورش از سیاست متوازن در سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی ما متمرکز در یک منطقه و یک حوزه نخواهد ماند بلکه در تمام قاره‌ها و در تمام حوزه‌های جهان چند کشور را به عنوان اولویت اول سیاست خارجی در آن حوزه تعریف خواهیم کرد و براساس برنامه و زمان بندی برای تحقق سیاسیت‌ها در آن حوزه‌ها هم گام خواهیم برداشت، اما سیاست همسایه محور و آسیامحور اولویت اساسی است.

وی تاکید کرد: تقویت رابطه با کشورهای اسلامی از جمله موضوعات سیاست خارجی متوازن هست دیپلماسی اقتصاد و تجارت بین الملل حدود ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را در دستگاه وزارت امورخارجه تشکیل می‌دهد.

کد خبر: ۱۰۳٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha