۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
قیمت سوخت در لبنان افزایش می‌یابد

قیمت سوخت در لبنان افزایش می‌یابد

قیمت سوخت در لبنان با تغییر در نرخ ارز مورد استفاده برای قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، دولت لبنان روز شنبه (۳۰ مردادماه) تصمیم گرفت قیمت ارز مورد استفاده برای قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی این کشور را - برای کاهش کمبودهای فلج‌کننده‌ای که لبنان را به بن‌بست رسانده است - تغییر دهد. انتظار می‌رود با این تغییر، قیمت سوخت در لبنان دو برابر شود.

این افزایش قیمت در کنار کاهش نسبی یارانه‌های سوخت، به‌معنای مشکلات بیشتر در کشوری است که سطح فقر طی دو سال بحران مالی افزایش یافته و بیش از ۹۰ درصد از ارزش پوند لبنان کاسته است.

این تصمیم در نشستی اضطراری با حضور میشل عون، رئیس جمهوری، ریاض سلامه، رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مقام‌های لبنان گرفته شد زیرا بحران سوخت سبب هرج و مرج، فلج شدن خدمات اولیه و اغتشاش‌های روزانه به‌دلیل تجمع مردم برای سوخت شده است.

بحران سوخت در این ماه زمانی تشدید شد که بانک مرکزی اعلام کرد دیگر نمی‌تواند واردات سوخت را با قیمت‌های یارانه‌ای تأمین مالی کند و از قیمت‌های بازار استفاده خواهد کرد.

مخالفت دولت با تغییر قیمت‌های رسمی فروش مشکل‌زا شد و واردکنندگان را در بلاتکلیفی قرار داد و سبب فقدان عرضه در سراسر این کشور شد.

تصمیم روز شنبه نوعی سازش به شمار می‌آید زیرا قیمت‌های رسمی فروش اکنون بر اساس نرخ مبادله ۸۰۰۰ پوند نسبت به دلار تعیین می‌شود و بیشتر از ۳۹۰۰ پوند است، اما همچنان بسیار پایین‌تر از قیمت موازی بازار غیررسمی یعنی نزدیک به ۲۰ هزار پوند است.

کد خبر: ۱۰۳٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha