۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
انرژی های نو، ظرفیتی فراموش شده در آذربایجان شرقی
یادداشت؛

انرژی های نو، ظرفیتی فراموش شده در آذربایجان شرقی

تبریز- آذربایجان شرقی در تولید انرژی های پاک پتانسیل های فراوان دارد، اما شوربختانه این ظرفیت ها یا دیده نشده و یا مورد غفلت مسئولان استان قرار گرفته است.

طاهر خیری*؛ بازار: انتشار گازهای گلخانه‌ ای و به دنبال آن تغییرات آب و هوایی در جهان، زمینه طراحی و ساخت فناوری‌ های انرژی های تجدید پذیر را فراهم کرده است. چه اکنون بیش از ۳۰ کشور جهان از انرژی تجدید پذیر استفاده می کنند که بیش از ۲۰ درصد انرژی مصرفی شان را از این طریق تامین می کنند. انرژی تجدید پذیر از منابع تجدید پذیر یا قابل بازگشت‌ تولید می شود و می ‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی توسط منابع طبیعی از قبیل نورخورشید، باد یا جزر و مد جایگزین کرد.

آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر پیش بینی کرده است کشورهایی که این انرژی را گسترش دهند بین ۶ دهم تا بیش از یک درصد درآمد ناخالص ملی آن ها افزایش پیدا خواهد کرد. انرژی ‌های پاک برای تامین انرژی در زمینه های تولید برق، گرمایش یا سرمایش آب و هوا، حمل و نقل و خدمات انرژی روستایی مورد استفاده قرار می گیرند.  از لحاظ اقتصادی هر فرد می تواند بسته به مساحت پشت بام منزلش، نیروگاهی احداث کرده و انرژی حاصل از آن را طی یک قرارداد ۲۰ ساله با نرخ مقرر، به وزارت نیرو بفروشد.

سوخت های فسیلی مثل نفت و گاز دیر یا زود پایان می یابند و نمی توان به آنها تکیه کرد چون سرمایه های ملی هستند. ما به انرژی های نو احتیاج داریم که هم محیط زیست را سالم نگه دارد و هم به صرفه باشد. قطعی های مکرر و چند ساعته برق در کشور و استان طی تابستان امسال خسارت بسیاری برای مردم و بنگاه های اقتصادی وارد کرد و حتی این واحدها را به تعطیلی کشاند. اینجاست که اهمیت استفاده از انرژهای خورشیدی برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی دوچندان می شود.

آذربایجان شرقی در تولید انرژی های پاک پتانسیل های فراوان دارد، اما شوربختانه این ظرفیت ها یا دیده نشده و یا مورد غفلت مسئولان استان قرار گرفته است. با این حال استان در جایگاه پنجم از نظر پتانسیل تولید انرژی های تجدید پذیر بوده و شهرستانهای اسکو، بناب و شبستر در این عرصه پیشرو هستند. تولیدکنندگان پنل های خوشیدی در استان با اتکا به دانش و صد البته تلاش خود و با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه بانکی توانسته اند به جایگاه قابل قبولی در این زمینه برسند و علاوه بر تامین نیاز داخلی حتی محصول شان را صادر کنند.

ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شده و دبیر ستاد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است، تا سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در این عرصه بکند.لازم است این ستاد گزارش اقدامات خود را در زمینه گسترش استفاده از این نوع انرژی ها به مردم و رسانه ها اعلام کند.

به نظر می رسد اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم لازمه تبدیل شدن این مساله به یک مطالبه عمومی است و باید به سمت فرهنگ سازی استفاده از این نوع انرژی ها رفت. بسیاری از سازمان های دولتی و بنگاه های تولیدی در استان باید پیشگام استفاده از اانرژی های نو باشند.سازمان نظام مهندسی و شهرداری تبریز می توانند مشوق استفاده از این نوع انرژی ها باشند به عنوان مثال صدور پرونده های ساختمانی و پایان کار را منوط به نصب سلول خورشیدی در پشت بام ها کنند.

وزارت نیروی دولت سیزدهم باید در تسهیل فرآیند ایجاد و سرمایه گذاری برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی همت کند، این در حالی است که متاسفانه سرمایه گذار باید از حدود ۲۰ نهاد، مجوز بگیرد. از طرف دیگر عدم ثبات اقتصادی و تغییر نرخ ارز در سالهای اخیر سرمایه گذاران را بی انگیزه کرده است که این امر یکی از دلایل عدم استقبال سرمایه گذاران در احداث نیروگاه های انرژی تجدید پذیر در کشور و استان به شمار می رود.

یکی از مزایای استفاده از این انرژی ها اشتغال زایی است، بسیاری از جوانان تحصیل کرده در استان از بابت کسب و کار بیکار هستند که با ورود به این عرصه می توانند برای خود و دیگران اشتغال زایی کنند. به یقین سرمایه گذاری در این عرصه می تواند سطح رفاه و معیشت مردم را ارتقا دهد.

کد خبر: ۱۰۳٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha