۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
برنامه‌های بنیادین وزیر پیشنهادی اقتصاد درباره بازار سرمایه و اما و اگرهای احتمالی
بازار بررسی می‌کند؛

برنامه‌های بنیادین وزیر پیشنهادی اقتصاد درباره بازار سرمایه و اما و اگرهای احتمالی

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که وزیر پیشنهادی اقتصاد با وجود برنامه‌های بنیادینی که در خصوص بازار سرمایه دارد، تغییر چندانی در نظام اقتصادی به وجود نخواهد آورد.

بازار؛ گروه بورس: بالاخره، انتظارها به سر رسید و جلسات بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی توسط نمایندگان مجلس و دفاعیات آن‌ها از خودشان آغاز شد، اما یکی از وزرایی که جمع کثیری از فعالان بازار سرمایه به آن چشم دوخته‌اند، وزیر پیشنهادی اقتصاد است؛ وزیری که نیامده با مسائلی همچون افزایش نرخ ارز و دیگر مشکلات روبروست و باید به هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه رسیدگی کند.

هنوز اطلاعات کامل از خاندوزی وجود ندارد و سوابق اجرایی وی هم برای استنباط از آینده محدود است؛ با این حال، تغییر بنیادی و انقلابی در رویکرد وزارت اقتصاد را متصور نیستیم

سید احسان خاندوزی، نماینده کنونی مجلس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است که از سوی سید ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد در نظر گرفته شده است. وی هفت سیاست افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید با توسعه بازار بدهی، متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مالی در بازار سرمایه، حذف تنظیم گری‌های غیرضروری و مضر، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق با تسهیل مقررات مربوطه، لغو انحصارات و تسهیل مجوزدهی در ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه مانند سبدگردانی، بازارگردانی و کارگزاری و اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه را به عنوان برنامه های خود برای این بازار ارائه کرده است.

برنامه اصلاحات خاندوزی درباره بورس معقول است، ولی به نظر می‌رسد که در این برنامه بیشتر عملیات بازار دیده شده است، در صورتی که عوامل کلان بسیار مهم‌تر از عملیات و مدیریت بازار سرمایه هستند

نکته مهم این است که این برنامه‌ها زمانی کارساز خواهند بود که در زمان مناسب در بازار اجرایی شوند و با در نظر گرفتن اعتماد از دست رفته معامله‌گران نسبت به بازار سرمایه، باید گفت که مسیر دشواری پیش روی دولت سیزدهم و اعضای کابینه دولت است. با این حال، دانستن نظر کارشناسان بازار سرمایه درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد خالی از لطف نیست.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: برنامه اصلاحات هشتگانه ایشان برای بازار سرمایه عمدتا ناظر بر عملیات بازار است و پیشنهاد من این است که از عملیات بازار به عوامل کلان اثرگذار بر بورس رسیدگی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: قیمت‌ها در بورس تعیین می‌شود، ولی عوامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در جاهایی دیگر مثل قیمت‌های جهانی، قیمت‌ها و نرخ‌های اعلامی در وزارت صمت، بهداشت، نفت یا عوامل دیگری مثل نرخ بهره در سیستم بانکی، نرخ ارز در بانک مرکزی، تعرفه‌های واردات و صادرات و بسیاری از عوامل دیگر بنابراین، بورس صرفاً نوک این قله کوه یخ است.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: البته در بعد عملیات بازار با حذف کامل دامنه نوسان یا متناسب بر اساس اندازه شرکت‌ها مثل بورس ژاپن کاملا موافقم و در این صورت، با حذف ریسک نقدشوندگی، کارگزاران می‌توانند تا صد برابر دارایی پایه اعتبار بدهند و حجم و عمق بازار هم صدها برابر خواهد شد.

قلی‌پور در پیش‌بینی نحوه عملکرد وی در مسند وزارت اقتصاد گفت: هنوز اطلاعات کامل از سید احسان خاندوزی وجود ندارد و سوابق اجرایی وی هم برای استنباط از آینده محدود است؛ با این حال، تغییر بنیادی و انقلابی در رویکرد وزارت اقتصاد را متصور نیستم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه اصلاحات خاندوزی درباره بورس معقول است، ولی به نظر می‌رسد که در این برنامه بیشتر عملیات بازار دیده شده است، در صورتی که عوامل کلان بسیار مهم‌تر از عملیات و مدیریت بازار سرمایه هستند. علی رغم انتقادات زیاد، عملیات بازار سرمایه از کلیت بخش‌های کشور بسیار بیشتر توسعه یافته‌اند. نرخ ارز، نرخ بهره، عدم دخالت در قیمت‌گذاری، افزایش سوبسیدهای مالیاتی، بیمه‌ای یا خوراک و از همه مهم‌تر ثبات در قوانین ومقررات و دستورالعمل‌ها اولویت بالاتری دارند.

کد خبر: ۱۰۳٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha