۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲
نهاده‌های دامی نیاز اصلی عشایر آبدانان
بازار گزارش می‌دهد؛

نهاده‌های دامی نیاز اصلی عشایر آبدانان

ایلام- عشایر شهرستان آبدانان امسال با مشکل بزرگ کمبود نهاده‌های دامی مواجه هستند، این معضل بزرگ باعث مشکلات زیادی در بین خانواده‌های عشایر این شهرستان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: عشایر شهرستان آبدانان یکی از قطب‌های اصلی تولید فرآورده‌های دامی در استان ایلام هستند که  امسال به دلیل خشکسالی با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، یکی از این مشکلات کمبود نهاده‌های دامی است.

یکی از عشایر آبدانان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: امسال عشایر شهرستان آبدانان به دلیل کمبود آب و علوفه و دیگر نهاده‌ها وضعیت بسیار بدی را سپری می‌کنند، متاسفانه مسئولان به عشایر توجه ندارند.

بدیهی است بازار اینگونه نهاده‌ها به واسطه دلالان دستخوش تغییرات زیادی شده است که دامدار متحمل هزینه‌های زیادی برای تهیه نهاده‌ها می‌شود

عباس عزیزی بیان کرد: دامداران منطقه آبدانان همانند سایر عشایر کشور در وضعیت نامناسبی هستند، مقصر و مسبب اصلی آن مدیران بالادست و عدم تدبیر آنان است و ظاهراً هیچ کسی پاسخگو نیست.

وی افزود: در شرایط فعلی که نیاز اصلی دامداران منطقه نهاده‌های دامی از جمله جو است، میزان جو وارداتی به منطقه بسیار کم است.

عزیزی تصریح کرد: متاسفانه نرخ فروش جو در شهرستان آبدانان با سایر شهرستانهای مجاور اختلاف دارد، امید است مسئولان با برنامه ریزی درست نسبت به عرضه نهاده‌های دامی بیش از پیش تلاش کنند.

نهاده‌های دامی نیاز اصلی عشایر آبدانان

وی گفت: بدیهی است بازار اینگونه نهاده‌ها به واسطه دلالان دستخوش تغییرات زیادی شده است که دامدار متحمل هزینه‌های زیادی برای تهیه نهاده‌ها می‌شود.

فقط دلالان کامشان شیرین است
یکی دیگر از عشایر شهرستان آبدانان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قشر عشایر شهرستان به طور کلی به فراموشی سپرده شده است، در سال جاری متحمل هزینه‌های سخت برای تهیه علوفه آب هستیم.

 گرانی دارو و نداشتن امتیاز از تعرفه‌های بیمه دامپروری در حوزه درمان، نبود علوفه و سایر نهاده‌های دامی از مشکلات بزرگ عشایر شهرستان است

محمد عینی افزود: باتوجه به نامناسب بودن شرایط جوی و نزولات آسمانی، دو قشر دامدار و کشاورز بیشترین آسیب ممکن را دیده‌اند و به اجبار تن به فروش دام های خود با بهای بسیار پایین و بعضاً با چک مدت دار و بلامحل به دلالان غیر بومی داده‌اند.

وی تصریح کرد: عشایر شهرستان آبدانان راهی جز این ندارند و این معنای واقعی انتخاب میان بد و بدتر است، الان فقط دلالان کامشان شیرین است آن هم به سبب ارزانی دام و تسلیم شدن دامدار است.

عینی افزود: گرانی دارو و نداشتن امتیاز از تعرفه‌های بیمه دامپروری در حوزه درمان، نبود علوفه و سایر نهاده‌های دامی از مشکلات بزرگ عشایر شهرستان است.

نهاده‌های دامی نیاز اصلی عشایر آبدانان

وی گفت: مشکل سوخت رسانی عشایر و کمبود منابع آبی و مراتع، عدم حمایت دولت و…باعث شده عشایر و دامداران مناطق مختلف شهرستان در سخت‌ترین شرایط قرار داده باشند.

وی گفت: دولتمردان کشور برای جلوگیری از این بحران و نجات عشایر و دامداران چاره اندیشی کنند و به فکر عشایر و دامداران نگون بخت باشند.

اختصاص علوفه بر اساس میزان دام شهرستان آبدانان
رئیس اداره امور عشایری آبدانان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میزان علوفه وارد شده به هر شهرستان در سال ۱۴۰۰ بر ابر جمعیت دامی اختصاص داده می‌شود که جمعیت دامی بر اساس انجام پلاک کوبی هویتی دام عشایر مشخص می‌شود.

قطعاً نرخ فروش نهاده‌ها مثل جو در شهرستان آبدانان با توجه به بعد مسافت و سختی راه نسبت به بعضی شهرستان‌های دیگر اختلاف دارد

بهرام والی افزود: همیشه در آمارها گفته شده که شهرستان آبدانان به عنوان قطب اول دامداری با ۴۵۰ هزار راس دام است ولی متاسفانه بعد از گذشت حدود هشت ماه از طرح پلاک هویتی عشایر فقط تعداد ۱۰۷ هزار راس از دام‌های خود را پلاک کوبی کرده‌اند.

وی ادامه داد: این امر موجب شده که شهرستان آبدانان را با همین تعداد دام در استان شناسایی شود و طبعاً به اندازه همین تعداد دام، سهمیه نهاده به شهرستان اختصاص دهند.

وی عنوان کرد: قطعاً نرخ فروش نهاده‌ها مثل جو در شهرستان آبدانان با توجه به بعد مسافت و سختی راه نسبت به بعضی شهرستان‌های دیگر اختلاف دارد.

والی اضافه کرد: عشایر شهرستان مطمئن باشند که نهاده‌ها با هر نرخی که به فروش برسند قطعاً همان نرخی است که از طریق اتحادیه‌های عشایری استان ایلام به شهرستان اعلام می‌شود و اینکه عامل فروش نمی‌تواند هیچ گونه نهاده غیر دولتی را در جایگاه دولتی بفروش برساند.

نهاده‌های دامی نیاز اصلی عشایر آبدانان

رئیس اداره امور عشایری آبدانان افزود: برابر سیاست‌های کلی سازمان امور عشایر و طبق مکاتبه‌ای که از اداره کل امور عشایر به شهرستان ها اعلام شده در آینده هیچ گونه عرضه جو به صورت خام وجود نخواهد داشت.

والی اضافه کرد: بیشتر علوفه وارده به هر شهرستان فقط کنسانتره مخصوص دام سبک است و قرار بر این است که به ازای هر کیلوگرم دام مازاد خریداری شده سه کیلو گرم جو یارانه‌ای تعلق گیرد.

در مناطق عشایری شهرستان آبدانان، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار زندگی می‌کنند که ارزش تولیدات سالانه آن‌ها مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

توجه به  مطالبات عشایر شهرستان به خصوص تامین نهاده های دامی یکی از مطالبات بحق عشایر است که نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.

کد خبر: ۱۰۳٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha