۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
دریافت امتیازات اقتصادی به جای ضمانت عدم خروج؛ گزینه‌های بایدن برای باز کردن گره کور مذاکرات برجام

دریافت امتیازات اقتصادی به جای ضمانت عدم خروج؛ گزینه‌های بایدن برای باز کردن گره کور مذاکرات برجام

دولت بایدن با عصبانیت حرکت بعدی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را زیر نظر دارد. مذاکرات درباره بازگشت مجدد ایالات متحده به توافق هسته ای ایران متوقف شده است.

به گزارش بازار، تریتا پارسی نایب رئیس اجرایی اندیشکده کوئینسی (Quincy Institute for Responsible Statecraft) و بیژن خواجه‌پور اقتصاددان و عضو هیئت مدیره شرکت مشاوره استراتژیک بین المللی پیوند اوراسیا (Eurasian Nexus Partners) مستقر در وین در مطلبی برای فارن پالیسی با عنوان «چگونه می توان اعتماد ایران را به یک توافق هسته‌ای جدید جلب کرد؟» نوشته اند:

- دولت بایدن با عصبانیت حرکت بعدی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را زیر نظر دارد. مذاکرات درباره بازگشت مجدد ایالات متحده به توافق هسته ای ایران متوقف شده است، زیرا آنچه که در گذشته به عنوان یک موفقیت در دسترس به نظر می‌رسید تبدیل به یک تقلا شده است.

- اما در حالی که توپ در زمین رئیسی قرار دارد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، می تواند برای نجات توافقنامه هسته ای اقدامات زیادی انجام دهد.

- بایدن از اواسط ماه مارس صادقانه به دنبال توافق است. با این حال، هزینه تزلزل و تعلل وی در دو ماه اول ریاست جمهوری وی اکنون در حال روشن شدن است. آنچه می‌توانست با دولت حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران حل شود، در سیاست انتخاباتی ایران گرفتار شده است.

- و همانطور که بسیاری هشدار می‌دادند در صورتی که بایدن به سرعت اقدام نکند، به طور قابل پیش بینی، رئیس جمهور جدید تندرو ایران  برای مذاکره سخت‌تر در انتظار وی است. و از این رو، فرصت احیای توافقنامه برجسته را به طور بالقوه به خطر می اندازد.

- در حالی‌که از ایران خواسته شده برای تعهد اصلی و بنیادین خود در توافق چنین تضمینی را به صورت مکتوب ارائه کند، طرف آمریکایی به صراحت اعلام می‌کند که متقابلاً قادر نیست همین تضمین را برای تعهد اصلی خود ارائه کند، زیرا ایالات متحده یک دموکراسی است.

کد خبر: ۱۰۳٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha