۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
سهم ۴.۸ درصدی ایران از استخراج بیت کوین| درآمد ۱۸ هزار میلیارد تومانی دولت دور از دسترس نیست
«بازار» گزارش می دهد

سهم ۴.۸ درصدی ایران از استخراج بیت کوین| درآمد ۱۸ هزار میلیارد تومانی دولت دور از دسترس نیست

به نظر می رسد قطعی برق مزارع مجاز رمز ارز فایده ای در کاهش خاموشی ها نداشته است و آنگونه که کلاهی، عضو اتاق بازرگانی می گوید دولت می تواند از این صنعت سالانه حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

بازار، گروه آب و انرژی : فعالیت ماینرهای مجاز که گفته می شود سهمی حدود ۳۰۰ مگاواتی از مصرف برق داشته اند، از ابتدای مهر دوباره از سر گرفته می شود. این خبر را در شرایطی سخنگوی صنعت برق اعلام کرده که خاموشی های گسترده همچنان روی کشور سایه افکنده و کوچکترین افزایش دمای هوا موجی از قطعی برق به راه می اندازد. آنگونه که به نظر می رسد قطعی برق مزارع مجاز رمز ارز که سهمی حدود ۳۰۰ مگاواتی از مصرف برق کشور داشته اند، هم نتوانسته دردی از مشکلات این صنعت دوا کند.

آنگونه که رجبی مشهدی به خبرگزاری بازار می گوید: پیش بینی می شود که حدود ۲ هزار مگاوات از برق کشور توسط مزارع غیر مجاز مصرف می شود. هرچند که تا حالا حدود ۲۱۲ هزار ماینر غیر مجاز که حدود ۸۰۰ مگاوات برق مصرف می کردند، کشف و ضبط شده اند اما هنوز بخش زیادی از مزارع غیر مجاز در حال فعالیت هستند. در این میان برخی مدعی اند که با افزایش دوباره قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها ممکن است سرمایه گذاری در این صنعت افزایش یابد. بهای بیت کوین که در ماه های گذشته به ۳۰ هزار دلار هم رسیده بود حالا به حدود ۴۷ هزار دلار رسیده است. هرچند که هنوز فاصله زیادی با رکورد ۶۴ هزار دلاری آوریل فاصله زیادی دارد. 

سهم ۴.۸ درصدی ایران از استخراج بیت کوین| درآمد ۱۸ هزار میلیارد تومانی دولت دور از دسترس نیست
نوسانات قیمت بیت کوین در ۵ ماه گذشته 

با فروش نیم درصد برق چقدر می توان درآمد کسب کرد؟
یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که همچنان دست کم حدود ۱۲۰۰ مگاوات از برق کشور در مزارع غیر مجاز مصرف می شود که صنعت برق ایران با کسری حدود ۱۱ هزار مگاواتی مواجه است. به عبارت دیگر حتی قطع برق تمامی مزارع مجاز و غیر مجاز نمی تواند کمکی به حل مشکلات این صنعت بکند این در حالی است که «علیرضا کلاهی صمدی» عضو اتاق بازرگانی ایران و تهران معتقد است که سامان دهی این صنعت به نفع تمامی بخش ها می تواند باشد.

وزارت نیرو می تواند سالانه حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند این در حالی است که کل فروش برق ایران ۲۶ هزار میلیارد تومان است

این کارشناس صنعت برق به خبرگزاری بازار گفته که با ۳ هزار مگاوات ظرفیت ماینینگ در ایران وزارت نیرو می تواند سالانه حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند این در حالی است که کل فروش برق ایران ۲۶ هزار میلیارد تومان است. به گفته او، در واقع اگر تنها نیم درصد از برق کشور را به این صنعت اختصاص دهیم معادل حدود ۶۵ درصد درآمد حاصل از فروش ۶۶ هزار مگاوات برق می تواند درآمد کسب کند.

او ادامه داد: اما حالا به دلیل سیاست های اشتباه وزیر نیروی دولت دوازدهم اقتصاد ایران از این درآمد بی بهره مانده و بسیاری از فعالین این صنعت به صورت زیرزمینی و غیر قانونی فعالیت خود را ادامه می دهند.  

در حال حاضر ۴۶ درصد استخراج بیت‌کوین در چین انجام می‌شود. بعد از چین ایالات متحده قرار دارد. سهم ایالات متحده از استخراج بیت‌کوین در جهان در حال حاضر۱۶.۸  درصد است.  ایران هم با  سهم حدود ۴.۸ درصدی از استخراج بیت کوین در جایگاه چهارم قرار دارد 

۷ میلیون ایرانی فعال در حوزه رمز ارز
اتاق بازرگانی ایران پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود آمار دقیقی از فعالیت ایرانیان در حوزه رمزارز">رمزارز وجود ندارد؛ اما به نظر می‌رسد حدود هفت میلیون ایرانی در این حوزه وارد شده‌اند. از آن طرف رضا اردکانیان وزیر نیرو هم می گوید که ۱۰ درصد رمزارزهای جهان در ایران تولید می شود. گزارش های منتشر شده توسط دانشگاه کمبریج هم نشان می دهد که ایران بعد از چین، آمریکا، روسیه و مالزی در جایگاه پنجم استخراج بیت کوین در جهان قرار دارد.

 این حجم از تولید رمز ارز در ایران در حالی است که گفته می شود به دلیل ارزانی برق بیشتر ماینرهای مورد استفاده در ایران قدیمی بوده و بهره وری آنها بسیار پایین در مقابل مصرف برقشان بسیار بالاست. مسئولان توانیر مدعی اند که مصرف هر دستگاه ماینر استخراج رمز ارز معادل یک کولر گازی و ۱۵ عدد یخچال است.

کلاهی مدعی است که فعالیت مزارع رمز ارز قانونی شده و فعالین این صنعت ناچار باشند که برق را به قیمت صادراتی حدود ۸۵۰ تومان دریافت کنند، ناخودآگاه به سمت استفاده از ماینرها به روز با بهره وری بالا و مصرف برق پایین می روند.

سهم ۴.۸ درصدی ایران از استخراج بیت کوین| درآمد ۱۸ هزار میلیارد تومانی دولت دور از دسترس نیست
مقایسه رشد قیمت طلا و بیت کوین 

سهم کشورها از تولید بیت کوین در جهان
در ۱۸ جولای ۲۰۲۱ دانشگاه کمبریج مصرف برق جهانی شبکه بیت‌کوین را برای یک سال گذشته، ۷۰ تراوات‌ساعت تخمین زدتا قبل از سال ۲۰۱۸، مصرف سالانه برق شبکه بیت‌کوین در جهان زیر ۳۵ تراوات‌ساعت و تا قبل از سال ۲۰۱۷ زیر ۱۲ تراوات‌ساعت بود.

به گزارش این دانشگاه، در حال حاضر ۴۶ درصد استخراج بیت‌کوین در چین انجام می‌شود. بعد از چین ایالات متحده قرار دارد. سهم ایالات متحده از استخراج بیت‌کوین در جهان در حال حاضر ۸ .۱۶ درصد است. قزاقستان در جایگاه سوم و روسیه نیز در جایگاه چهارم است. سهم قزاقستان از استخراج بیت‌کوین در جهان ۲ .۸ درصد و سهم روسیه ۸ .۶ درصد است. همچنین سهم ایران از استخراج بیت کوین حدود ۴.۸ درصد اعلام شده است.

 در حال حاضر سهم مالزی از استخراج بیت‌کوین در جهان ۴ .۳ درصد، سهم کانادا ۳ درصد، سهم آلمان ۷ .۲ درصد، سهم ایرلند ۳ .۲ درصد و سهم سایر کشورها مجموعاً ۹ .۵ درصد است.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha