۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
آمریکا ذخایر دولت افغانستان را مسدود کرد
پس از کنترل طالبان بر افغانستان؛

آمریکا ذخایر دولت افغانستان را مسدود کرد

آمریکا دسترسی افغانستان به ذخایر ملی این کشور در بانک‌های آمریکایی را مسدود کرده تا مانع دسترسی طالبان به آن شود.

به گزارش بازار، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در حساب توئیتری خود نوشت: بنابر گزارش ها، آمریکا دسترسی افغانستان به ذخایر ملی این کشور در بانک‌های آمریکایی را مسدود کرده تا مانع دسترسی طالبان به آن شود.

اسپوتنیک نوشت: پس از کنترل طالبان بر افغانستان در روز ۱۵ اوت، آمریکا اعلام کرد به رژیم جدید اجازه دسترسی به منابع دولتی، از جمله کمک‌های مالی دولت‌های غربی به افغانستان را نخواهد داد. واشنگتن همچنین گفته است قصد ندارد دولت طالبان را فوراً به رسمیت بشناسد.
 
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد: بلومبرگ به نقل از یک مسئول در دولت آمریکا از مسدود شدن ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در آمریکا خبر داد.

الجزیره همچنین گزارش داد: روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد دولت بایدن از دسترسی طالبان به دارایی‌های دولت افغانستان در بانک‌های آمریکایی جلوگیری می‌کند.

پیشتر، براساس نظرسنجی موسسه «گروه ترافالگار»، ۶۹ درصد از آمریکایی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی از نحوه فعالیت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در خصوص حضور ارتش آمریکا در کشور جنگ زده افغانستان رضایت نداشتند و فقط ۲۳ درصد افراد نظر مساعد داشتند.

در خبری دیگر؛ خبرگزاری رویترز گزارش داد: شرکت یوتیوب اعلام کرد، اجازه نمی‌دهد حساب‌هایی که متعلق به طالبان است یا طالبان اداره می‌کند کار بکند.

اتحادیه اروپا هم پرداخت کمک به افغانستان را تعلیق می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای آمادگی مشروط برای همکاری و گفتگو با طالبان را اعلام کرد. جوزپ بورل گفت: همکاری با دولت جدید افغانستان مشروط به رعایت حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌هاست.

همزمان سخنگوی طالبان گفت: افغانستان برای رشد اقتصادی خود به تعامل نزدیک با کشورهای همسایه نیاز دارد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان امروز در نخستین نشست خبری خود در کابل افزود: بعد از اینکه افغانستان آزاد شد، امارت اسلامی (طالبان) با هیچ کس دشمنی نکرد و دشمنی هم ندارد، افغانستان میدان جنگ دیگر نیست و ما دیگر نمی‌خواهیم جنگ ادامه یابد و به همین علت عفو عمومی اعلام کردیم. از افغانستان علیه هیچ کشور دیگر استفاده نخواهد شد.

مجاهد افزود: تحصیل و اشتغال زنان در چارچوب شریعت اسلام هیچ منعی ندارد و ما مخالفت نداریم. پخش برنامه‌های رسانه‌های افغانستان باید براساس شریعت اسلامی باشد و هیچ گونه محتوای تفرقه افکنانه مذهبی، قومی و سمتی نداشته باشد. رسانه‌های خصوصی می‌توانند در چارچوب شریعت آزادانه فعالیت کنند.
 
سخنگوی طالبان گفت: جوانان افغان که با نیروها و موسسات خارجی به هر طریقی کار کرده اند ازکشور خارج نشوند و افغانستان به نیروی انسانی آن‌ها نیاز دارد. طالبان نسبت به دوره قبلی تفاوت بسیاری کرده است و پخته‌تر عمل می‌کند. شکل پرچم افغانستان و قوانین این کشور مربوط به دولت آینده است.
 
وی افزود: درباره چگونگی نظام سیاسی آینده افغانستان بحث‌های جدی ادامه دارد. امنیت سراسری به افغانستان بازگشته است و ربودن شاعر در هرات مورد پیگیری قرار می‌گیرد. سران و شخصیت‌های افغانستان باید به افغانستان بازگردند و از وجود آن‌ها استفاده شود.
 
مجاهد گفت: افغانستان دیگر محل تولید تریاک نخواهد بود، از این پس حاکمیت افغانستان اجازه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را نخواهد داد، اما این نیاز به کمک‌های جامعه جهانی دارد تا با کشاورزان کمک کنیم که کشت خشخاش صفر شود. ما در سال ۲۰۰۱ میلادی تولید تریاک را خیلی محدود کردیم، اما افغانستان اشغال شد و در یک برنامه هدفمند دولتی گسترش یافت.
 
وی افزود: افغانستان دولت اسلامی قوی و اسلامی براساس ارزش‌ها منافع افغانستان خواهد بود، اما بر سر نام نظام رایزنی‌ها با مخالفان سیاسی ادامه خواهد یافت.
 
سخنگوی طالبان گفت: جامعه به حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی از جمله بخش‌های درمانی و آموزش و پرورش نیاز دارد.
مجاهد گفت: به زودی شاهد تشکیل نظام جدیدی خواهیم بود و تماس‌ها با عبدالله ادامه دارد، در نظام آینده همگان حضور خواهند داشت و از دیدگاه‌های همه بزرگان استفاده می‌کنیم.
سخنگوی طالبان افزود: افغانستان برای رشد اقتصادی به تعامل با کشورهای همسایه دور و نزدیک دارد و می‌خواهیم براساس احترام متقابل رابطه داشته باشیم.
 
وی همچنین به تامین امنیت مراکز دیپلماتیک و سفارتخانه‌های خارجی اطمینان داد. سخنگوی طالبان تصریح کرد: طالبان از این پس نه دشمن خارجی و نه دشمن داخلی خواهد داشت.

وی گفت: ما نمی‌خواستیم وارد کابل شویم، اما دولت از هم پاشید و مجبور شدیم برای جلوگیری از غارت و امنیت اماکن سیاسی وارد کابل شویم.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha