۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
بازارها وارد فاز احتیاطی شدند؛ همه گیری کرونا سرمایه گذاران را نگران کرده است
بازار گزارش می‌دهد؛

بازارها وارد فاز احتیاطی شدند؛ همه گیری کرونا سرمایه گذاران را نگران کرده است

طبق گزارش وال استریت طی روزهای اخیر شاخص های اصلی سهام در بازارهای جهانی کاهش یافتند که دلیل آن نگرانی سرمایه گذاران در مورد همه گیری با سویه دلتای کرونا است.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار سهام در دنیا در وضعیت دفاعی به سر می برد که به دلیل  افزایش نگرانی در مورد بالا گرفتن موج بیماری با سویه دلتای ویروس کرونا است. موجی که بعد از تزریق بالغ بر ۴.۷ میلیارد دوز واکسن در دنیا ایجاد شده است و برخی آن را متفاوت از سویه اصلی می دانند.

 طبق گزارش منتشر شده توسط رویترز با شیوع کرونای دلتا در دنیا و نگرانی از وضعیت اقتصادی دنیا در نتیجه این بحران، شاخص های های اصلی بازار سهام در دنیا افت ارزش را تجربه کردند. این افت طی سه روز اخیر چشمگیر بوده است و نشان می دهد سرمایه گذاران باز هم وارد فاز احتیاطی شده است و تمایل دارند سرمایه های خود را وارد بازارهای ایمن کنند.

 کارشناسان بر این باورند که بازار در وضعیت دفاعی قرار دارد و این وضعیت به دلیل ترس و نگرانی سرمایه گذاران از اوضاع اقتصادی ایجاد شده است. مساله دیگر را می توان توزیع نا متعادل واکسن در دنیا دانست که باعث شده است تا رشد اقتصادی در سال آتی نامتوازن باشد و فرصتهای سرمایه گذاری هم به اندازه کافی وجود نداشته باشد.

 وال استریت ژورنال در گزارش اخیر خود نوشت: «شاخص های اصلی سهام در بازار وال استریت طی روزهای اخیر روند کاهشی داشت و سرمایه گذاری در بازارهایی که بازارهای امن محسوب می شوند رشد کرده است. از جمله این بازارها می توان به دلار و طلا اشاره کرد. رشد ارزش دلار در روزهای اخیر هم به دلیل هجوم سرمایه ها به  این بازار است و افزایش قیمت طلا هم ریشه در همین وضعیت تازه دارد. البته در شرایط فعلی یک بازار دیگر هم برای سرمایه گذاران وجود دارد و ان بازار رمز ارزها است. در ماه های اخیر ارزش بیت کوین در بازار روند افزایشی داشت و سرعت افزایش در بازار بیت کوین و دیگر رمز ارزها بیشتر شده است. سرمایه های زیادی در این بازار وجود دارد و بسیاری از جوانان این بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند.»

 این شرایط در بازار سهام امریکا در شرایطی ایجاد شد که وزارت بازرگانی امریکا خبر از کاهش بیش از انتظار میزان تقاضای مصرفی در ماه جولای داد. این گزارش در شرایطی منتشر شد که  امریکا رکورددار مرگ و میر ناشی از کرونای دلتا در دنیا است و روزانه دهها هزار نفر در این کشور به کرونای دلتا مبتلا می شوند.

در کشور استرالیا که در زمره الگوهای بسیار موفق در مبارزه با کرونا بود، موج تازه همه گیری باعث شده است تا نیمی از جمعیت این کشور بالغ بر ۷ هفته در قرنطینه کامل باشند و پیش بینی ها از احتمال تداوم این قرنطینه سراسری تا انتهای ماه نوامبر حکایت دارد.

رییس بانک مرکزی استرالیا در روز گذشته اعلام کرده بود همه گیری با کرونای دلتا باعث شد تا  به جای تجربه رشد اقتصادی «وی شکل» در سال ۲۰۲۲ ما وضعیت نا مشخص و غیر قابل پیش بینی را شاهد باشیم.

 در چین هم اوضاع چندان بهتر از دیگر کشورها نیست. شناسایی مبتلایان جدید در این کشور باعث شد تا شمار زیادی از جمعیت کشور به قرنطینه بروند و نرخ رشد اقتصادی در ماه جولای نسبت به براوردهای قبلی کمتر باشد.

کاهش نرخ رشد اقتصادی در این کشور هم نسبت به براوردهای قبلی و هم نسبت به ماه پیش از ان مساله ای است که نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. این نگرانی اقتصادی نه تنها برای کشور چین بلکه برای اقتصاد دنیا است زیرا یکی از بزرگترین بازیگران اقتصادی دنیا با چالش رو تنش اقتصادی روبرو شده است و این وضعیت بسیار نامساعد است.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha