۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
بررسی صورت مالی ۲ نماد اخابر و همراه؛ هزینه کمتر سود بیشتر برای همراه
بازار بررسی می‌کند؛

بررسی صورت مالی ۲ نماد اخابر و همراه؛ هزینه کمتر سود بیشتر برای همراه

شرکت ارتباطات سیار ایران توانسته در سال مالی گذشته سود عملیاتی خود را ۱۲ درصد افزایش دهد.

بازار: گروه بورس؛ شرکت ارتباطات سیار ایران جزو سه نماد موجود در گروه مخابرات در تابلوی بورس است که  درآمد عملیاتی تلفیقی(مجموعه شرکت‌ اصلی و شرکت‌های فرعی) این شرکت در ۱۲ ماهه سال گذشته با ۳۵ درصد رشد از ۱۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید.

درآمد عملیاتی خود شرکت ارتباطات سیار ایران در سال گذشته ۲۳ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته تقریبا همان ۳۵ درصد رشد را داشته است. درصد سود به دست آمده از هر یک ریال فروش شرکت یا همان نسبت سود ناخالص به فروش شرکت ارتباطات سیار ایران ۲۵ درصد است که برای سال ۹۸ این عدد ۲۸ درصد بوده است، بنابراین می‌توان گفت که این شرکت ارتباطاتی برای سال ۹۸ به ازای هر ریال فروش ۲۸ درصد سود و برای سال ۹۹ برای هر ریال فروش ۲۵ درصد سود کرده است.

سود خالص هر سهم در سال ۹۹ برای شرکت ارتباطات سیار ایران با سرمایه ۱هزار ۹۰۰ میلیارد تومانی برابر با ۲.۲۵۸ ریال بوده است که این عدد ۲۰ درصد رشد را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد، در حالی که سود خالص هر سهم شرکت مخابرات ایران ۲۹۹ ریال بوده که ۲۷ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد

با توجه به صورت مالی منتشر شده ۱۲ ماهه این شرکت بخش عمده از درآمد این گروه مربوط به خود شرکت سیار ایران است و شایدب توان گفت تنها نزدیک به ۱ هزار میلیارد تومان آن در سال گذشته از شرکت‌های فرعی به دست آمده است.

دو شرکت بزرگ ارتباطاتی بورسی چه می‌کنند؟
در گروه مخابرات تابلوی بورس، سه شرکت ارتباطاتی وجود دارد که به غیر از شرکت ارتباطات پارس که نماد آن چندین سال در بورس در حالت توقف قرار دارد، دو شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار ایران مهمترین نمادهای این گروه هستند، که شرکت مخابرات ایران(غیر تلفیقی) در سال گذشته با  درآمد عملیاتی ۶ هزار میلیارد تومان(رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال ۹۸) کار خود را به پایان رسانید. نسبت سود ناخالص این شرکت به فروش آن در سال ۹۹، حدود ۱۱درصد بوده است این در حالی است که درآمد عملیاتی گروه مخابرات ایران در سال با رشد ۳۳ درصدی به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

 شرکت ارتباطات سایر ایران برای کسب ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی ۱۷ هزار میلیارد تومان بها پرداخت کرده است که نسبت به سال ۴۱ درصد رشد کرده است، بنابراین سود ناخالصی که این شرکت از درآمد عملیاتی خود داشته نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان بوده که با کسر ۱هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های اداری و فروش سود عملیاتی آن به ۴هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. نسبت سود عملیاتی این شرکت که نشان می‌دهد هر ریال فروش محصولات چه مقدار در سود عملیاتی شرکت تاثیر دارد برای سال ۹۹، برابر با ۰.۱۹ ریال بوده است. سود خالصی که شرکت ارتباطات سیار ایران در سال ۹۹ به دست آورده ۴هزار ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این در حالی که شرکت مخابرات ایران به عنوان شرکت دیگر این گروه با زیان ۶۰۰ میلیارد تومانی در سود ناخالص مواجه شده است که در مجموع با احتساب هزینه‌های ۳ هزار ۶۰۰ میلیارد تومانی فروش و اداری دچار زیان عملیاتی ۲ هزار ۱۰۰میلیارد تومانی در سال ۹۹ شده است. اما این شرکت توانسته از محل درآمدهای غیر عملیاتی حدود ۴هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند که در مجموع سود خالصی که از عملیاتی خود در سال ۹۹ کسب کرده ۱هزار ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سود خالص هر سهم در سال ۹۹ برای شرکت ارتباطات سیار ایران با سرمایه ۱هزار ۹۰۰ میلیارد تومانی برابر با ۲.۲۵۸ ریال بوده است که این عدد ۲۰ درصد رشد را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد، در حالی که سود خالص هر سهم شرکت مخابرات ایران ۲۹۹ ریال بوده که ۲۷ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد.

هزینه‌های بالا کار دست اخابر داد
صورت مالی تلفیقی دو شرکت ارتباطاتی سیار ایران و مخابرات ایران نشان می‌دهد که شرکت ارتباط سیار ایران در سال گذشته بر توانسته نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان سود خالص از درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی شناسایی کند که این عدد ۳ برا ی شرکت مخابرات ایران، هزار ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ بوده است، این در حالی است که درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران(تلفیقی) حدود ۳۰هزار میلیارد تومان بوده و در آمد شرکت ارتباطات سیار(تلفیقی) ۲۴  هزار میلیارد تومان بوده است. آنچه که باعث تفاوت در سود خالص این دو شرکت بوده هزینه‌های مختلف اعم از هزینه‌های عمومی و سایر هزینه‌ها بوده است.

در بخش صورت وضعیت مالی شرکت مخابرات ایران، دارایی‌های این شرکت از ۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ با رشد ۲۲ درصد به نزدیک ۲۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. دریافتنی‌های تجاری در بخش دارایی‌های جاری در سال مالی گذشته با رشد ۳۸ درصدی به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید. پرداختنی‌های تجاری این شرکت هم در سال گذشته ۱۰۹ درصد در بخش بدهی‌ها جاری رشد کرده و به ۸هزار میلیارد تومان رسیده است.

صورت وضعیت مالی شرکت ارتباطات سیار ایران نشان می‌دهد که دارایی این شرکت در سال مالی گذشته با ۳۸ درصد رشد به ۳هزار ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که ۵ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به دریافتنی‌های تجاری می‌باشد. در بخش بدهی‌ها، پرداختی‌های تجاری این شرکت هم در سال گذشته ۵۶ درصد رشد داشته و به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. سود انباشته شرکت برای سال گذشته نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان بوده که برای شرکت مخابرات به حدود ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان  رسیده است.

دو شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار ایران جزو دو نماد بزرگ بازار سرمایه هستند. شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر با میانگین ماهانه ۳۲میلیون واحد حجم، شناوری ۱۱ درصد، نسبت پی به ای ۳۸ (پی به ای گروه ۱۶.۷۹) و آخرین قیمت معاملاتی ۹.۵۳۰ ریال در تابلوی بورس معامله می‌شود.   شرکت ارتباطات سیار با نماد همراه، هم بامیانگین حجم ماهانه ۶ میلیون واحد، شناوری ۹ درصد، نسبت پی به ای ۹.۶۲ و قیمت پایانی ۹.۱۰۰ ریال در تابلوی بورس معامله می‌شوند.

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی در هفته آخر مرداد ۱۹ هزار واحد رشد کرد و به ۱میلیون ۴۹۹ هزار واحد رسید که این رشد به گفته تحلیل‌گران تکنیکال نوید رشد بالاتری را برای شاخص می‌دهد. با توجه به تجربه سال گذشته کارشناسان از سهامداران خرد می‌خواهند که بدون توجه به سیگنال‌های منتشر شده در فضای مجازی و بر اساس دانش و یا با استفاده از یک مشاوره خبره و مورد تایید معاملات خود در سهام را انجام دهند.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha