۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
سفارتخانه های ما محفل کارهای تشریفاتی شده اند| از ظرفیت‌ دیپلماسی اقتصادی در اروپا هم استفاده نشد
نماینده مردم ایلام در گفتگو با بازار:

سفارتخانه های ما محفل کارهای تشریفاتی شده اند| از ظرفیت‌ دیپلماسی اقتصادی در اروپا هم استفاده نشد

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: ما به امنیت بسیاری از کشورهای منطقه کمک کردیم و برای آنها امنیت ساز بودیم اما متاسفانه در دیپلماسی اقتصادی ضعیف عمل کردیم و رقبای ما در آنجا هستند. 

سارا فلاحی در گفتگو با بازار درباره اهمیت و ضرورت دیپلماسی اقتصادی، اظهار داشت: سفارتخانه ها در همه جای دنیا عنصر اساسی در بحث دیپلماسی هستند و ابعاد مختلف دیپلماسی را پیگیری می کنند اما سفارتخانه‌های ما علی‌رغم اینکه ظرفیت های زیادی دارند، از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی کنند. 

وی بیان کرد: سفارتخانه های ما به یک محفل و محلی برای کارهای تشریفاتی تبدیل شده است در حالی‌که باید رویکرد به سفارتخانه ها و سفیر تغییر کند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: باید افراد قابل، توانا و کسانی که فهم زیادی از مسائل بین الملل و دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و دیگر ابعاد دیپلماسی دارند و به مسائل و قواعد نظام بین الملل مسلط هستند، به عنوان سفیر انتخاب شوند. 

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما در وزارت امور خارجه رویکرد خود درباره سفرا را تغییر ندهیم، نمی‌توانیم بگوییم که تغییر آنچنانی اتفاق می‌افتد. به این معنا که الان ملاک ما برای اینکه بگوییم تحولی در رویکرد وزارت خارجه نسبت به همسایه‌ها، اروپا، آمریکای لاتین، چین، روسیه و همه کشورهایی که به نوعی با آن ارتباط داریم، به وجود آمده است، این است که ببینیم وزارت خارجه نسبت به دیپلماسی اقتصادی چه رویکردی دارد و چه تغییراتی ایجاد می‌کند. 

ملاک ما برای اینکه بگوییم تحولی در رویکرد وزارت خارجه نسبت به همسایه‌ها، اروپا، آمریکای لاتین، چین، روسیه و همه کشورهایی که به نوعی با آن ارتباط داریم، به وجود آمده است، این است که ببینیم وزارت خارجه نسبت به دیپلماسی اقتصادی چه رویکردی دارد و چه تغییراتی ایجاد می‌کند

فلاحی گفت: ما به امنیت بسیاری از کشورهای منطقه کمک کردیم و برای آن امنیت ساز بودیم اما متاسفانه در دیپلماسی اقتصادی ضعیف عمل کردیم و رقبای ما در آنجا هستند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: برای مثال در عراق ما به آن‌ها کمک کردیم و آنان با داعش مبارزه کردند و امنیت شان برقرار شد. در سوریه هم همین اتفاق افتاد اما ما از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی در ارتباط با این کشورها استفاده نکردیم. 

ارتباط ما با همسایگان مبتنی بر مراودات اقتصادی باشد
وی افزود: ما در حال حاضر با ۱۵ کشور مرز دریایی و خشکی داریم و همسایه ما هستند اما از آن ظرفیتی که برای دیپلماسی اقتصادی وجود دارد، به خوبی استفاده نکردیم. 

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: رزمندگان و مستشاران ما به بسیاری از کشورهای منطقه رفتند و معبر درست کردند اما متاسفانه پشت بند آنان تیم اقتصادی ما به خوبی کار نکرد و دیپلماسی اقتصادی ضعیفی داشتیم. 

فلاحی اظهار داشت: به ویژه اینکه باید ارتباط ما با همسایگان مبتنی بر مراودات اقتصادی باشد اما دستگاه‌های ذیربط ما بسیار ضعیف بوده‌اند و متاسفانه در این زمینه به خوبی کار نکردیم. 

وی تاکید کرد: باید نگاه مثبتی به ارتباط اقتصادی بین کشورمان با کشورهای همسایه ایجاد شود. بحث دیگر این است که اروپا فقط انگلیس، فرانسه و آلمان نیست و کشورهای مختلفی در اروپا هستند که متاسفانه ما از ظرفیت‌هایی که در دیپلماسی اقتصادی داریم، با هیچ یک از این کشورها استفاده نکردیم. وزارت خارجه می‌تواند در این زمینه فرمانده باشد و باید بتواند توازن را برقرار کند. ما باید رویکرد و نگاه مثبتی به دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم و این امر باید به شکل واقع گرایانه باشد. 

دولت روحانی متاسفانه روی دیپلماسی اقتصادی در عراق به عنوان یک بازاری که دست رقبای ما افتاده است، کار نکرد؛ الان چینی‌ها بیشتر از ما در آنجا کار می کنند و ترکیه بخش اعظمی از بازار عراق را در اختیار گرفته است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: ما ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم و عراق یک بازار بکر و دست نخورده دارد. ما باید سرمایه‌گذاران خود را به آنجا بفرستیم  لذا ما می توانیم این بازار را به دست بیاوریم. همچنین ما از طریق عراق می‌توانیم به مدیترانه برسیم و ایلام می تواند دروازه مدیترانه شود. 

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت های ما روی این مسئله سرمایه‌گذاری نکردند،گفت:  دولت روحانی متاسفانه روی دیپلماسی اقتصادی در عراق به عنوان یک بازاری که دست رقبای ما افتاده است، کار نکرد. الان چینی‌ها بیشتر از ما در آنجا کار می کنند و ترکیه بخش اعظمی از بازار عراق را در اختیار گرفته است و عربستان هم در آنجا ورود کرده است و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی‌ هم که نقش اساسی در تخریب عراق داشتند، در حال حاضر در آنجا کار می کنند، در حالی‌که ما در ایجاد امنیت عراق نقش داشتیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در سوریه هم ما سریعاً کاری نکنیم، همین اتفاق می‌افتد و فرصتهایی که داریم از بین می رود. در حالیکه سوری‌ها تمایل دارند که پیمانکاران ایرانی به آنجا بروند و کار کنند. 

وی تاکید کرد: اگر وزارت خارجه ما با مسئولان جدید، باز هم دیپلماسی اقتصادی را نادیده بگیرند، این وزراتخانه در یک مسیر چالشی قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha