۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
باید اعتراف کنیم که در خصوصی سازی خوب عمل نکرده ایم
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

باید اعتراف کنیم که در خصوصی سازی خوب عمل نکرده ایم

غلام رضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصل خصوصی سازی امر پسندیده، علمی و ثابت شده در دنیاست اما  در فرایند خصوصی سازی باید اعتراف کنم که ما خوب عمل نکردیم.

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار با تاکید بر ضرورت خصوصی سازی، اظهار داشت: خصوصی سازی یک نسخه شفابخش برای اقتصاد ماست. البته همه در دنیا پاسخ و نتیجه اقتصاد دولتی را گرفته اند و مشخص شده است که اقتصاد دولتی نمی‌تواند یک اقتصاد پیشرو، مترقی و تامین کننده رفاه و پیشرفت برای مردم باشد. 

وی بیان کرد: باید خصوصی سازی انجام شود اما در کشور ما یک اتفاق ناگواری افتاده است مبنی بر اینکه ما یک زمانی به استناد اصل ۴۴ کارخانجاتی را که افراد با خون دل و سختی تاسیس کرده و خوب کار می‌کردند، از آنان گرفتیم و دولتی کردیم و به افرادی واگذار کردیم که بسیاری از این افراد این کارخانه‌ها را به روزگار سیاه انداخته اند. 

مرحبا ادامه داد: عملکرد نامطلوب این افراد باعث شده است که شاهد تنش های اجتماعی باشیم. کارخانه ها تعطیل شدند، این در حالی است که برخی از این کارخانه ها برای بیش از پنج هزار نفر اشتغالزایی داشتند، مالیات می دادند و برای کشور ثروت ایجاد می کردند اما همه این ها تعطیل شدند که این راه و رسم خصوصی‌سازی نیست. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای خصوصی سازی، کارخانجات باید به افرادی که اهلیت دارند و برای اداره کارآمد این تجهیزات و کارخانجات، تخصص و سرمایه لازم دارند، واگذار شود نه اینکه به افرادی واگذار شود که زمین و کارخانه را به صورت جدا و تجهیزات را به صورت جدا بفروشند. 

وی ادامه داد: خصوصی سازی باید به این معنا باشد که اگر کارخانه ای به فردی واگذار شد، نباید حق داشته باشد که آن را تعطیل کند و کارگران را اخراج کند بلکه باید به شرطی کارخانه ها واگذار شود که آن افراد کارخانه ها را رونق ببخشند، راه بیاندازند و به حرکت در بیاورند. 

مرحبا متذکر شد: البته دستگاه قضا به خوبی به این مسئله ورود کرد و بسیاری از تاسیسات بزرگ را که به افراد نااهل واگذار شده بود، پس گرفت. از جمله اینکه در هفت تپه، هپکو و کشت و صنعت مغان شاهد بودیم که متاسفانه این شرکت‌ها به افرادی واگذار شده بود، که با عملکرد ضعیف خود باعث برخی از اعتراضات کارگری شدند و برای کشور هزینه ساز شدند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصل خصوصی سازی امر پسندیده، علمی و ثابت شده در دنیاست اما  در فرایند خصوصی سازی باید اعتراف کنم که ما خوب عمل نکردیم و باید بهتر از این عمل می‌کردیم. باید برای آینده بسیار بهتر عمل کنیم، تجهیزاتمان را حفظ کنیم و ارتقا دهیم نه اینکه از بین ببریم.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha