۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۸
کاهش تقاضا؛ دلیل افزایش قیمت گوشت چیست| ماه محرم فروش را افزایش نداد
«بازار» بررسی می کند

کاهش تقاضا؛ دلیل افزایش قیمت گوشت چیست| ماه محرم فروش را افزایش نداد

با وجود کاهش تقاضا برای خرید گوشت قرمز قیمت این مواد پروتئینی در بازار همواره روند صعودی دارد و هر روز خریداران آن کمتر می شود و ماه محرم نیز فروش گوشت را افزایش نداد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانِی: در حالی که با تعطیلی تالارهای پذیرایی و بسیاری از رستورانها و مراکز غذاخوری‌های عمومی مصرف گوشت در کشور کاهش یافته، اما قیمت آن همواره روند صعودی داشته است.

هم اکنون گوشت ران و سردست گوسفندی در قصابی های سطح شهر تهران به بیش از ۱۶۰ هزار تومان ، ماهیچه گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزار تومان تومان قیمت دارد و شقه گوسفندی نیز بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسد، ولی گرانی آن باعث شده تقاضا نیز در بازار به حداقل برسد.

قیمت گوشت آنچنان افزایش پیدا کرده که دیگر دهک های پایین جامعه توان خرید آن را ندارند و تنها خانوارهایی که درآمد ماهانه آنها بیش از ۱۵ میلیون تومان است می توانند در طول ماه اندکی گوشت بخرند.

بررسی میدانی خبرنگار بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم  گوشت لخم گوساله هم اکنون به بیش از ۱۷۰ هزار تومان و سردست گوساله بیش از ۱۶۵ هزار تومان و گوشت چرخ کرده نیز به قیمت ۱۶۰ هزار تومان عرضه می شود، اما خریدار بسیار اندک شده است

بررسی میدانی خبرنگار بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت لخم گوساله هم اکنون به بیش از ۱۷۰ هزار تومان و سردست گوساله بیش از ۱۶۵ هزار تومان و گوشت چرخ کرده نیز به قیمت ۱۶۰ هزار تومان عرضه می شود، اما خریدار بسیار اندک شده است.

افزایش روزانه قیمت لبنیات، حبوبات، قند وشکر، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و روغن مردم را در برابر افزایش قیمت ها ناتوان کرده است و با کاهش شدید مصرف مواد پروتئینی، سلامت مردم در بلند مدت به خطر افتاده است.

امسال به علت شرایط کرونایی خرید گوشت برای شب های محرم بسیار کاهش یافته است
یک فروشنده گوشت به خبرنگار بازار گفت: معمولا هر سال با آغاز ماه محرم خرید گوشت توسط هیات های مذهبی افزایش پیدا می کرد، اما امسال به علت شرایط کرونایی خرید گوشت برای شب های محرم بسیار کاهش یافته است.

«علی صمدی» افزود: امسال کرونا و شرایط اقتصادی مردم باعث شد که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد فروش گوشت ما در این ایام کاهش پیدا کند و علاوه بر این افزایش قیمت آن نیز در کاهش خرید موثر بوده است.

این فروشنده گوشت قرمز بیان کرد: ما در تامین دام گوسفندی و گوساله در کشور کمبودی نداریم، اما قیمت گوشت قرمز در بازار همچنان صعودی است و دلایل آن نیز برای ما مشخص نشده است.

در ماه های اخیر به علت افزایش قیمت گوشت قرمز بیشتر مغازه های قصابی در سطح شهر مشتری ندارند و کاهش خریداران گوشت سبب شده برخی از غرفه های عرضه گوشت در میادین میوه وتره بار شهرداری تهران تعطیل شوند

در ماه های اخیر به علت افزایش قیمت گوشت قرمز بیشتر مغازه های قصابی در سطح شهر مشتری ندارند و کاهش خریداران گوشت سبب شده برخی از غرفه های عرضه گوشت در میادین میوه وتره بار شهرداری تهران تعطیل شوند.

کاهش تقاضا؛ پس دلیل افزایش قیمت گوشت چیست| ماه محرم فروش را افزایش نداد

بیشتر مراجعه کنندگان به قصابی ها با رویت قیمت گوشت از خرید منصرف می شوند زیرا کسی که حداقل حقوق می گیرد برای خرید ۴ کیلو گوشت گوسفندی و یا گوساله باید بیش از۸۰۰ هزار تومان هزینه کند و یک چهارم حقوق خود را پرداخت کند.

ضعف اقتصادی مردم در کاهش تقاضای خرید گوشت تاثیرگذار است
«علی اصغر ملکی» رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران در خصوص وضعیت فروش گوشت قرمز در بازار به خبرنگار بازار گفت: وضعیت اقتصادی مردم ضعیف شده است و این در کاهش خرید گوشت قرمز در بازار تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید گوشت قرمز بیان کرد: هرسال ماه محرم و به خصوص شب های تاسوعا و عاشورا فروش گوشت برای پخت غذاهای نذری بیشتر می شد، اما امسال خبری از این بازار نیست و همچنان فروش گوشت کوسفندی کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران در پایخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص قیمت گوسفند زنده افزود: هم اکنون گوسفند نر زنده به ازای هرکیلوگرم حدود ۶۰ تومان و کوسفند ماده حدود ۵۰ تومان قیمت دارد و تقاضا در بازار کم است.

ملکی افزود: با توجه به قیمت گوسفند زنده در بازار، قیمت شقه گوسفندی بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزارتومان و قیمت شقه گوسفند ماده ۱۲۰ هزار تومان است و قیمت ران گوسفندی نیز اگر ۱۵۰ هزار تومان باشد به نظر مناسب است.

معمولا در اولین هفته ماه به علت پرداخت حقوق ها فروش همکاران خوب است، اما از دومین هفته ماه میزان فروش گوشت گوسفندی بسیار کاهش پیدا می کند به طوری که برخی از همکاران ما کشتار کمتری دارند

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران افزود: معمولا در اولین هفته ماه به علت پرداخت حقوق ها فروش همکاران خوب است، اما از دومین هفته ماه میزان فروش گوشت گوسفندی بسیار کاهش پیدا می کند به طوری که برخی از همکاران ما کشتار کمتری دارند.

وی در خصوص قیمت گوشت گفت: با توجه به افزایش قیمت کالاها و تورم به نظر قیمت گوشت آنچنان بالا نیست اما ضعف قدت خرید و ضعف اقتصادی مردم، فروش گوشت را کاهش داده است.

کمبود گوشت در بازار وجود ندارد
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر کمبودی در بازا وجود ندارد اما کشتار گوسفندهای ماده ممکن است باعث کاهش عرضه گوشت قرمز در ۲و یا ۳ ماه آینده شود.

ملکی با اشاره به وضعیت بازار گوشت قرمز تاکید کرد: در مجموع بازار فروش گوشت قرمز کم رونق است و مردم برای خرید گوشت قرمز کمتر به واحدهای صنفی ما مراجعه می کنند.

اگر یک ارزیابی از میزان فروش گوشت گوسفندی قبل از شیوع بیماری کرونا داشته باشیم نسبت به آن زمان بیش از ۳۰ درصد فروش واحدهای صنفی قصابی ها در سطح شهر تهران کاهش یافته است

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران در پایان به خبرنگار بازار گفت: اگر یک ارزیابی از میزان فروش گوشت گوسفندی قبل از شیوع بیماری کرونا داشته باشیم نسبت به آن زمان بیش از ۳۰ درصد فروش واحدهای صنفی قصابی ها در سطح شهر تهران کاهش یافته است.

گزارش میدانی خبرنگار بازار در سطح شهر حاکی از این است که هم اکنون هر کیلوگرم راسته گوسفندی ۱۴۰ هزار تومان، گردن ۱۳۰ هزار تومان، قلوه گاه ۱۱۰ هزار تومان، و کله و پاچه بیش از ۱۳۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می شود و هرکیلوگرم دمبه نیز حدود ۹۰ هزار تومان قیمت دارد.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha