۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
تدبیر دولت برای اصناف آسیب دیده استان سمنان| برنامه مدون نیاز است
کارشناس اقتصادی:

تدبیر دولت برای اصناف آسیب دیده استان سمنان| برنامه مدون نیاز است

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی خواستار تدبیر دولت برای اصناف آسیب دیده قرنطینه کرونایی و محدودیت‌ها از لحاظ برنامه جامع جبران خسارات در سراسر استان سمنان شد.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره آسیب های اقتصادی ناشی از تعطیلی اصناف از بابت کرونا بیان کرد: اصناف به خصوص حوزه تولید سال های دشواری را پشت سر گذاشته چرا که رشد نامتعادل اقتصادی به تلاطم ارزی و سپس کرونا منتهی شد که در واقع تولید و اصناف را با ضرر هنگفت روبرو ساخت.

وی با بیان اینکه دولت کاملا بی برنامه در زمینه محدودیت ها عمل کرده است، افزود: مشکل اصناف این بود که معضلات اقتصادی برایشان یکی پس از دیگری آمد و حل آن‌ها به تنهایی از عهده شان بر نیامد لذا مانند نهالی ضعیف از خشکسالی با یک طوفان دچار خیران شدند.

این کارشناس با بیان اینکه فقدان برنامه ریزی درست اقتصادی، نگاه بیش از حد به غرب، نداشتن توان اجرایی تیم اقتصادی دولت و ناهماهنگی از جمله مسائلی بود که نگذاشت اصناف به درستی حمایت شوند، ابراز داشت: نیاز اقتصادی در دوران کرونا یک برنامه جامع عملیاتی مبتنی بر بسته های حمایتی، مشوق های اقتصادی بر حسب میزان خسارات وارده به اقشار و اصناف بود که متاسفانه به آن دست نیافتیم.

طباطبایی با بیان اینکه دولت برای همه نسخه ای واحد پیچید در حالی که مشکلات اصناف جنس متفاوتی دارد، بیان داشت: دولت باید با کار اقتصادی درست منشا مشکلات هر قشر، میزان خسارات برآورد شده، راهکار های عملیاتی برای حمایت از اقشار را به صورت و نسخه های استانی منطبق بر اولویت ها و داشته های هر استان و نه به شکل یکسان برای همه کشور را احصا و در دستور کار قرار می داد.

وی افزود: دولت عملاً نشان داد که برنامه خاصی برای حمایت از اقشار و اصناف نداشته و مانند سیاست‌های حمایت از تولید صرفاً به پرداخت وام بانکی مبادرت ورزیده است این موضوع سبب شده تا دیدگاه حمایتی دولتی فقط به تسهیلات بانکی محدود شود و در واقع واحدهای ضرر دیده از گرانان جز دریافت وام هیچ آلترناتیو دیگری نداشتند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مشکلی که اینجا به وجود می‌آید آن است که دولت تمام مشکلات و معضلات تولید را در نقدینگی می‌بیند و سعی دارد آن را جبران کند حال آنکه کمبود نقدینگی یکی از ۱۰ مشکل اصلی اقشار و اصناف در قبال کرونا است کرونا سبب شد تا اقشار و اصناف مختلف قدرت فروش عرضه تولیدات و خدمات خود را از دست داده اند.

طباطبایی گفت: تلاطم ارزی و مشکلات اقتصادی هزینه تولید و خدمات را افزایش داد از سوی دیگر جامعه روز به روز با معضلات اقتصادی روبرو می شد در نتیجه بازار فروش خدمات و محصولات از دست رفت حالا که دولت با نادیده گرفتن همه اینها صرفاً به پرداخت وام دست زد تا واحدهای مشکل‌دار از کرونا به واحدهای مشکل‌دار بدهکار به بانک تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این مشی دولتی نشان داد برنامه خاصی برای مقابله با آثار سوء کرونا بر اقتصاد وجود ندارد و در نتیجه بسیاری از اصناف در همین استان سمنان با ورشکستگی روبه‌رو شدند، ابراز داشت: نگاه صرفاً وامدار دولت و نادیده گرفتن مشکلات تولید گران امروز سبب شده تا مشکلات اساسی برای اصناف و اقشار مختلف استان سمنان پدید می‌آید و امیدواریم که دولت طی حداقل در زمینه برنامه‌ریزی صحیح و مدون اقتصادی برای آثار سوء کرونا موفق عمل کند.

کد خبر: ۱۰۳٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha