۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
 زنان مازندران پیشران شغل های مجازی/ ایده های ناب کارآفرینی
بازار گزارش می دهد؛

زنان مازندران پیشران شغل های مجازی/ ایده های ناب کارآفرینی

ساری - زنان نیمی از جمعیت مازندران را تشکیل می‌دهند که در کسب‌وکارهای اینترنتی گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند.

بررسی  برآیندها نشان می‌دهد که هر کسب‌وکار اینترنتی سه شغل را ایجاد می‌کند و در سال‌های اخیر شغل‌های مجازی در استان مازندران رو به رشد بوده است.

فراهم بودن زیرساخت‌های اینترنتی و بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت سبب شده تا مازندران سهم بسزایی در مشاغل مجازی و دورکاری داشته باشد. تاکنون بیش از دو هزار مجوز کسب‌وکار اینترنتی در مازندران راه‌اندازی شده و علاوه بر آن شمار زیادی از مازندرانی‌ها به‌صورت غیر ثبت‌شده اقدام به فعالیت‌های مجازی می‌کنند.

حدود سه میلیون مازندرانی مشترک اینترنت هستند و پهنای بالای باند و ضریب نفوذ اینترنت مشاغل مجازی را در استان رونق بخشیده است. زنان مازندرانی بیش از مردان به مشاغل اینترنتی علاقه دارند و فعالان حوزه صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و باغی در این حوزه پیشتاز هستند.

یک بانوی فعال در حوزه کسب‌وکار اینترنتی در مازندران و در شهرستان آمل که محصولات دستی بانوان را از طریق مجازی به فروش می‌رساند، می‌گوید: تاکنون از این طریق نسبت به جذب بازاریاب‌هایی در مناطق مختلف استان اقدام کرده‌ایم.

مرجان محمدی با اشاره به اینکه نوع قرارداد ما با بازاریاب‌ها به‌صورت پورسانتی است، اظهار داشت: در این حرفه محصولات صنایع‌دستی بانوان روستایی را در قالب مجازی معرفی و به فروش می‌رسانیم و دختران و پسران زیادی نیز با ما همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌ها را به‌صورت مجازی و رایگان ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: در این حرفه محدودیت زمانی و مکانی نداریم و به‌راحتی می‌توان با فروش آنلاین محصولات دستی به یک درآمد پایدار و درخور توجه دست‌یافت.

بانوی دیگری برای جذب همکار در گروه‌های مجازی فراخوان داده است، می‌گوید: نوع همکاری افراد ما با مجموعه تولیدی ما به‌صورت نیمه‌وقت و حداقل مدرک تحصیلی موردنیاز دیپلم است.

محدثه افضلی که در زمینه فروش آثار صنایع‌دستی و تزیینی فعالیت دارد، می‌گوید: میزان حقوق و درآمد کسب‌شده در این حرفه بین یک تا سه میلیون تومان است و این کسب‌وکار ما دارای نماد اعتماد از مراجع قانونی است.

وی با اظهار اینکه از تمامی مناطق کشور همکاری به‌عنوان بازاریاب با مجموعه ما همکاری دارند، یادآور شد: افراد پس از ثبت‌نام به‌عنوان اعضای مجموعه استخدام می‌شوند و تاکنون مشتریانی از مناطق مختلف کشور برای تولیدات خود داشته‌ایم.

رغبت زنان به مشاوره های مجازی املاک

مشاور املاک ازجمله درآمدهایی است که در فضای مجازی متقاضیان زیادی برای کسب‌وکار دارد، با نگاهی به آگهی‌های منتشرشده در سایت های مختلف، شماره مشترکی دیده می‌شود که مالک آن یک بانو است، اصالتاً اهل نوشهر و تبلیغات مسکن و ویلای مختلف در مناطق مختلف استان را درج کرده است.

اعظم علی پور در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: به دلیل وجود مسافران زیاد و خوب بودن املاک در شمال، فعالیت در حوزه مشاوره املاک استقبال خوبی دارد.

وی ادامه داد: برای این کار فقط کافی است با چند املاک در ارتباط باشید و اطلاعات مربوط به ویلاهای فروشی و اجاره‌ای را در سراچه‌های مختلف بازنشر دهید و متقاضی برای خریدوفروش با شما تماس خواهد گرفت و درآمدهای خوبی نیز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فعالیت بیشتر املاک به حوزه مجازی هدایت‌شده است، داشتن روابط عمومی بالا را لازمه فعالیت در این حرفه دانست و گفت: به‌راحتی در این حرفه می‌توان افراد زیادی را مشغول به کارکرد.

محبوبه جعفری بانوی دانش‌آموخته کشاورزی از تنکابن که اقدام به راه‌اندازی خدمات غذای ارگانیک در فضای مجازی کرده است، می‌گوید: مازندران و شمال به دلیل طبیعت و زمین‌های مرغوب مستعد کسب‌وکارهای کشاورزی است و به همین دلیل محصولات طبیعی و ارگانیک و سالم در شمال طرفدار زیادی دارد.

وی افزود: با فعالیت در فضای مجازی می‌توان با معرفی محصولات غذایی و ارگانیک را معرفی کرد و در این راه می‌توان با رستوران‌ها و یا بانوانی که اقدام به تولید و تهیه غذاهای محلی و بومی می‌کنند تعامل و همکاری دوجانبه داشت.

در ایام نوروز به دلیل شیوع کرونا، اداره کل بانوان و استانداری مازندران اقدام به راه‌اندازی بازارچه مجازی و آنلاین کرده است که مصوبه شورای اداری استان را نیز دارد.

راه اندازی سامانه بازارچه آنلاین فروش محصولات بانوان در مازندران

سمیه قاسمی طوسی مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران در این زمینه می‌گوید: شناسایی مشاغل خانگی بانوان و معرفی آن برای فروش محصولات مهم‌ترین هدف راه‌اندازی سامانه بازارچه آنلاین است زیرا نباید مشاغل خانگی و بانوان به دلیل شیوع کرونا کساد و متوقف شود.

وی افزود: برای ورود به سامانه بازارچه آپ کافی آن را درگ وشی وارد کرد و بانوان می‌توانند محصولات مختلف مانند صنایع‌دستی، کسب‌وکارها و تولید خانگی، دست بافته‌های داری، محصولات غذایی و بومی را در آن وارد و معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه درصد قابل‌توجهی از بانوان استان زنان خانوار هستند، اظهار داشت: فراهم بودن زیرساخت‌های اینترنتی و بالا بودن سهم جمعیتی بانوان می‌تواند در رونق کسب‌وکارهای مجازی نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

۱۴ درصد دانشجویان در مازندران در رشته‌های مرتبط با آی سی تی تحصیل می‌کنند و بالابودن شمار مشترکان اینترنت و فراهم بودن زیرساخت‌ها، بازار کسب‌وکارهای مجازی را در این استان فعال‌تر از دیگر استان‌ها کرده است.

کد خبر: ۱۰٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha