۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
پایان بدترین هفته وال استریت از سال ۲۰۰۸/ هراس آمریکا از تکرار رکود بزرگ
بازار گزارش می دهد؛

پایان بدترین هفته وال استریت از سال ۲۰۰۸/ هراس آمریکا از تکرار رکود بزرگ

دیروز بدترین هفته کاری وال استریت از سال ۲۰۰۸ تا کنون به پایان رسید. افت بالغ بر ۱۷ درصدی داو جونز و بالغ بر ۱۳ درصدی اس اند پی ۵۰۰ نشان داد که اقتصاد سردرگم است. این وضعیت زمانی سخت تر می شود که بدانیم در ماه مارس شاخص داو جونز امریکا بالاترین افت ماهانه از سال ۱۹۳۱ تا کنون را تجربه کرده است.

خبرگزاری بازار- با افزایش شیوع ویروس کرونا در امریکا و اضافه شدن شمار قربانیان این ویروس در سراسر دنیا ، بازارهای مالی بازهم افت ارزش را تجربه گردند. به گزارش سی ان ان در هفته منتهی به جمعه ۲۰ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی  ارزش شاخص داو جونز بیش از ۱۷ درصد کاهش یافت که بالاترین میزان کاهش ارزش هفته ای این شاخص از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون بوده است . در جریان رکود سال  ۲۰۰۸ میلادی، بالاترین  میزان افت هفته ای شاخص در اکتبر سال ۲۰۰۸ رقم خورد که برابر با ۱۸.۲ درصد بود. 

اما تنها شاخص داو جونز افت ارزش را تجربه نکرد بلکه ارزش شاخص اس اند پی ۵۰۰ هم در هفته مورد مطالعه ۱۳ درصد کاهش یافت.این  کاهش بعد از تجربه افت ۱۱.۵ درصدی شاخص اس اند پی ۵۰۰  در هفته دوم ماه مارس  بود.در هفته منتهی به بیستم ماه مارس ارزش شاخص نزدک در بازارهای امریکا ۱۲.۶ درصد  کاهش یافت.

 بالاترین کاهش ماهانه در حال شکل گیری است

بررسی  افت شاخص ها در بازه های زمانی هفته ای و روزانه در رسانه های  مختلف انجام می شود ولی بررسی عملکرد شاخص های مهم امریکا از ابتدای ماه مارس تا کنون پیام بسیار مهمی را به ما می دهد. به گزارش اکونومیست از ابتدای ماه مارس تا کنون یعنی ظرف بیست روزی که از این ماه گذشته است ارزش شاخص داو جونز۲۴ درصد کاهش یافته است. بررسی های تاریخی نشان می دهد این بالاترین میزان افت  شاخص در یک ماه از سپتامبر سال ۱۹۳۱ میلادی تا کنون بوده است . یعنی بالاترین افت شاخص از زمان رکود بزرگ امریکا تا کنون.

 این وضعیت برای شاخص های دیگر هم وجود دارد. مثلا شاخص اس اند پی ۵۰۰  از ابتدای ماه مارس تا روز بیستم این ماه ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است که این هم بالاترین میزان کاهش ماهانه از می سال ۱۹۴۰ تا کنون بوده است.

اکونومیست در گزارش خود با اشاره به این آمارها نوشت: «بازارهای مالی به ما پیام مهمی می دهند. پیام بازارها این است که  ما داریم به تجربه سخت روزهای رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ نزدیک می شویم . تجربه ای که مردم امریکا را تا اوج فلاکت کشاند و بحران های اجتماعی زیادی را به همراه آورد. البته می توان با استفاده از سیاستهای مالی و پولی مانع تحقق این وضعیت شد ولی باید سریع عمل کرد و سیاستها به طور هماهنگ در دنیا اجرا شود تا جریان سرمایه ها مانع از اثر بخشی سیاستهای مالی و پولی نشود.»

کرونا عامل بی ثبات کننده اقتصاد است

 سی ان بی سی در گزارش خود نوشت: «بازارهای مالی در این روزها عملکرد بسیار بدی دارند که دلیل اصلی آن نگرانی در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در نتیجه همه گیری ویروس کرونا است. شیوع این ویروس علاوه بر تحمیل هزینه های انسانی و اقتصادی به دنیا باعث شده است تا سطح بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن شرایط را نیز افزایش دهد. فاکتوری که به تشدید سرعت کاهش شاخص ها کمک کرده است.»

آمارها نشان می دهد ارزش شاخص داو جونز در امریکا که شاخصی متشکل از ۳۰ سهام مطرح صنعتی در این  کشور است نسبت به ارزش ان در فوریه همین سال بالغ بر ۳۵.۲ درصد تنزل یافته است و ارزش شاخص اس اند پی ۵۰۰ هم افت ۳۲.۱ درصدی را تجربه کرده است.

چه عواملی باعث تشدید سرعت کاهش شاخصها شد

بلومبرگ در گزارش خود به افت بازارهای مالی در این هفته اشاره کرد و در مورد دلایل بالا بودن سرعت افت شاخص ها نوشت: «فاکتورهای زیادی در ایجاد این وضعیت تاثیر داشت که یکی از انها دستور در خانه ماندن در ایالت نیویورک برای مقابله با ویروس کرونا است.  وضع این شرایط باعث شد تا این پیام به بازارها مخابره شود که در نیویورک وضعیت بحرانی است و باید برای مقابله با این وضعیت قرنطینه را اجرایی کرد.  از طرف دیگر افت ارزش  نفت در بازار جهانی و رسیدن آن به سطح ۲۰ تا ۲۵ دلار هم مساله دیگری بود که اقتصاد دنیا را با چالش روبرو کرد و افت شاخص ها را به همراه آورد.» بلومبرگ بر این باور است افزایش ارزش دلار امریکا و تبدیل شدن این ارز به واحد پولی که مردم از آن به عنوان منبع حفظ ارزش نام  می برند مساله ای بسیار جدی و مهم است که باعث شد تا بازارهای مالی افت را تجربه کنند. در واقع با افزایش تنش در فضای اقتصادی تمایل برای سرمایه گذاری در بازار دلار بیش از تمایل برای سرمایه گذاری در بازار های مالی و بازار سهام است و همین مساله افت شاخص ها را به همراه داشت.

سال برونو تحلیل گر بازارهای مالی در مرکز مطالعاتی کاپیتال در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: «به نظر می رسد معاملات در بازار کنونی بیش از اینکه بر مبنای داده ها و اطلاعات باشد ، بر مبنای احساسات و جو روانی ایجاد شده در جامعه باشد. همین مساله است که بر شدت نوسان ارزش در بازارهای مالی می افزاید و شرایط را سخت تر می کند.»

در پایان باید گفت، بررسی نشانه های بازارهای مالی حکایت از وارد شدن اقتصاد امریکا به رکودی سخت تر از سال ۲۰۰۸ می دهد. رکودی که یادآور سالهای سخت دهه ۱۹۳۰ میلادی است و برای رهایی از  آن  باید سیاستهای منسجمی استفاده شود.

کد خبر: ۱۰٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha