۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
سود صنایع بزرگ و کوچک اصفهان در جیب غیر بومی‌ها
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

سود صنایع بزرگ و کوچک اصفهان در جیب غیر بومی‌ها

اصفهان - طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه منافع سودهای اقتصادی اصفهان از صنایع بزرگ و کوچک به خود مردم اصفهان نمی‌رسد، در حالی که آلودگی و استهلاک این صنایع تنها عایدی این مردم است.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به رویه اقتصادی مجلس و دولت اظهار داشت: برخی اتفاقات سال ۹۹ مانند کمبود مرغ و تخم مرغ و غیره به راستی قابل پیشگیری بود اما دولت قبلی حل همه مشکلات را بر پایه مذاکرات و تمرکز بر ارتباط با غرب بنیان نهاده بود.

وی افزود: این در حالی است که این مشکلات به دلیل سوء تدبیر، تاخیر در تصمیم‌گیری و کندی در اجرا به وجود آمد و متاسفانه سیگنال‌هایی هم به دشمن داد که فشارهای اقتصادی را بر کشور ما بیشتر کنند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: رویه مجلس یازدهم و به ویژه پارادایم دولت سیزدهم متکی بر رفع مسائل در داخل کشور است و باید برای دو مسئله اصلی تورم و گرانی که سرمنشا مشکلات معیشتی است چاره‌اندیشی شود.

رانت کارخانه فولاد و فاصله دلالی با بازار
وی با بیان اینکه دو مولفه دائمی وموقتی در اقتصاد ایران تاثیرگذار بوده است، گفت: در دهه اخیر رشد نقدینگی یک پدیده دائمی در اقتصاد ایران به شمار می‌رود و باید ترمز نقدینگی را کشید؛ معدل رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته نزدیک به صفر بوده است در حالی‌که در همین مدت ۳۰۰ درصد رشد پایه پولی داشتیم.

طغیانی با اشاره به توزیع ۲۰ هزار میلیارد تومانی رانت فولاد در اصفهان در سال گذشته تصریح کرد: این مقدار در واقع مابه تفاوت قیمت کارخانه با بازار را نشان می‌دهد که چه میزان بین دلال و بازار فاصله وجود دارد. ازاین رو برای ساماندهی حوزه دلالی ملک، خودرو، طلا و ارز به سراغ قوانین و احکامی مانند مالیات بر سرمایه عایدی رفتیم تا طبق این قانون بخشی از درآمدهای این بخش به بیت المال برگردد.

سود صنایع بزرگ وکوچک اصفهان در جیب غیر بومی‌ها
وی همچنین با گلایه از وضعیت بودجه و فضای کسب وکار اصفهان گفت: متاسفانه منافع درآمدهای اقتصادی اصفهان از صنایع بزرگ وکوچک به خود مردم اصفهان نمی‌رسد، در حالی که آلودگی و استهلاک این صنایع تنها عایدی این مردم است.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: فولادمبارکه سالی چندهزار میلیارد تومان تاکنون سود کرده است که معلوم نیست چه افرادی آنها را دریافت می‌کنند و سایر واحدهای تولیدی و ۱۲ هزار شهرک صنعتی پررونق اصفهان نیز سودی برای مردم نداشته است.

وی با اشاره به روش‌های رفع این مشکل گفت: چندین بار به استاندار وقت اصفهان طرحی را مبنی بر راه اندازی «صندوق حمایت‌ مسئولیت‌های اجتماعی» برای اندوخته‌های اولویت دار مردم پیشنهاد دادم، زیرا همین موضوع باعث جبران کسری بودجه اصفهان و حتی رفع مشکل کشاورزان وفارغ التحصیلان این استان می‌شود.

اصفهان رصد دائمی و پایش هوا ندارد
طغیانی رفع مسئله آب استان را منوط به اجرای یک طرح کامل و جامع دانست و افزود: سلسله اقدامتی برای این موضوع در نظر گرفته شده که باید گام به گام اجرایی شود؛ شفاف سازی منابع از سرچشمه تا باتلاق گاوخونی، مصارف، تعریف چشم‌انداز کشاورزی و مصرف آب شرب و غیره از جمله آنهاست.

وی با اشاره به مدیریت مشترکان و ذی نفعان در اصفهان،گفت: متاسفانه اصفهان سامانه رصد دائمی و پایش هوا ندارد و بازرسی‌ها اغلب غیرتصادفی است که به محض ورود کارشناسان منابع آلوده کننده هوا را از بین می‌برند، از این رو برای رفع آلودگی هوا بودجه‌ای از منابع خود اصفهان در حال جذب وجمع آوری است.

نماینده مردم اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان سرمایه گریز نیست،گفت: استان اصفهان قابلیت تامین تمام نیازمندی‌های تولید صنعتی را دارد وتنها مشکل آن فضای کسب و کار است که از متوسط کشور پایین‌تر است؛ البته جذب سرمایه باید با سند آمایش سرزمین منطبق باشد.

عدم همخوانی تولید ومصرف برق در کشور
وی با اشاره به قطعی برق‌های مکرر برق در اصفهان تصریح کرد: بالاترین برآورد مصرف رمز ارزها دو هزار مگابایت است و حداقل ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق داریم زیرا مصرف بالا رفته و تولید برق تغییر نکرده است، طبق گفته وزارت نیرو افزایش هر درجه گرما نیز به خودی خود هزار مگاوات میزان مصرف برق را بالا می‌برد.

طغیانی توجه و تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی را یک امر ضروری دانست وافزود: فعال کردن بازارهای داخلی در کشورهای همسایه مهم ترین مسئله است و از سوی دیگر تجارت ما در سایر کشورها نیز باید بروزرسانی شود؛ نیازمند تحول در نوع تجارت از سنتی به بازرگانی‌های روز دنیا و استفاده از ابزارهای جدید و بازارشناسی هستیم.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha