۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار
گزارش وضعیت بازار آهن در هفته سوم مرداد ماه ۱۴۰۰

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

در هفته سوم مرداد ۱۴۰۰، ثبات مجددا به بازار آهن و فولاد بازگشت. گزارش بازار آهن و فولاد در هفته سوم مرداد ماه، نشان دهنده تثبیت قیمت ها به دلیل کنترل دستوری دولت است.

به گزارش بازار به نقل از آسرون، در هفته سوم مرداد، اتفاقی افتاد که بر خلاف عادت همیشگی بازار بود. یعنی افزایش قیمت دلار آزاد، اثر روانی چندانی نداشت و قیمت ها در بازار آهن و فولاد تقریبا ثابت باقی ماند.  در ادامه این مقاله، ابتدا بررسی وضعیت بازار ارز و سپس تحلیل بازار آهن و فولاد در هفته گذشته را می خوانید:

در هفته سوم مردادماه ۱۴۰۰ نرخ ارز چقدر نوسان داشت؟

در هفته گذشته، قیمت دلار آزاد مجددا در مسیر صعود قرار گرفت و با شیبی تند، از ۲۵.۶۴۰ تومان به ۲۶.۵۹۰ تومان در انتهای هفته رسید. قیمت دلار نیمایی هم گرچه در کانال ۲۲.۰۰۰ تومان باقی ماند، اما شاهد صعود آن از ۲۲.۴۰۰ تومان هفته قبل، تا ۲۲.۷۱۰ تومان در آخرین روز هفته سوم مرداد بودیم. در ادامه، نمودار تغییرات قیمت دلار آزاد، دلار نیمایی و یورو را می‌بینید:

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۱: تغییرات قیمت دلار آزاد در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۲: تغییرات قیمت دلار نیمایی در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۳: تغییرات قیمت یورو در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

علت ثابت ماندن قیمت مقاطع فولادی در هفته سوم مرداد چه بود؟

همانطور که در ابتدای این مقاله خواندید، بازار آهن و فولاد در هفته سوم مرداد واکنشی به افزایش قیمت دلار نشان نداد. در هفته گذشته، قیمت های میلگرد، تیرآهن و قوطی پروفیل تفاوت چندانی با قیمت های هفته قبل نداشتند و قیمت نبشی و ناودانی هم کاهش داشت. قیمت این دو مقطع فولادی، با بازگشت از کانال ۱۸.۰۰۰ تومان، در کانال ۱۷.۰۰۰ تومان تثبیت شد.

با توجه به عوامل زیر، قیمت مقاطع فولادی در هفته سوم مرداد بایستی بالا می رفت:

۱. قیمت شمش فولادی در منطقه CIS در هفته گذشته هم روند کاهشی خود را حفظ کرد.

۲. قیمت دلار آزاد افزایش یافت.

۳. قیمت دلار نیمایی تغییر چندانی نداشت.

۴. قطعی های برق همچنان ادامه دارد و هیچ کدام از قول های توانیر و وزارت نیرو در مورد تامین برق مشترکان فولادی، تا پایان دولت دوازدهم عملی نشدند.

تنها عاملی که در هفته گذشته منجر به تثبیت قیمت ها شد، کنترل دستوری قیمت ها از طرف دولت جدید بود. دولت جدید در یکی از نخستین تصمیمات اقتصادی خود، سقف قیمت مجاز در بورس کالا را ۵ درصد کاهش داد و این تصمیم منجر به توقف روند روزافزون افزایش قیمت ها در بازار شد.

این در حالی است که جیره بندی برق مشترکان فولادی همچنان ادامه دارد و بر اساس آمار رسمی انجمن تولیدکنندگان فولاد، در تیرماه میزان تولید میلگرد ۵۳ درصد، تولید آهن اسفنجی ۴۲ درصد و تولید  ورق گرم ۲۲ درصد نسبت به خرداد ماه کاهش داشته است.

با وجود چنین دستوری، تولیدکنندگان شمش فولادی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا دست نگه داشتند و منتظر روشن شدن سیاست های اقتصادی دولت جدید ماندند. در روز سه شنبه هفته گذشته، ۶۳.۷۶۳ تن میلگرد آجدار در بورس کالا عرضه شد که از این میان، ۴۰.۱۷۲ تن آن با قیمت نهایی ۱۶.۷۷۵ تومان به فروش رسید.

قیمت میلگرد آجدار در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ چقدر تغییر کرد؟

در هفته سوم مرداد، قیمت میلگرد آجدار تغییر چندانی نداشت. به عنوان مثال، قیمت میلگرد اصفهان در اواسط هفته حتی به کانال ۱۶.۰۰۰ تومان هم سقوط کرد، اما در اواخر هفته روی عدد ۱۷.۲۰۰ تومان تثبیت شد. قیمت میلگرد بناب نیز در تمام طول هفته روی عدد ۱۷.۵۵۰ تومان ثابت بود.   نمودارهای زیر، نوسانات قیمت میلگرد ذوب‌آهن و ظفر بناب در هفته سوم مرداد را نشان می‌دهد:

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۴: تغییرات قیمت میلگرد ۲۰ اصفهان در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۵: تغییرات قیمت میلگرد ۲۰ ظفر بناب در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

قیمت تیرآهن در هفته سوم مرداد ۱۴۰۰ چقدر تغییر کرد؟

وضعیت قیمت تیرآهن در هفته گذشته، نیز شباهت زیادی با وضعیت قیمت میلگرد داشت. به عنوان مثال، قیمت تیرآهن اصفهان با کاهشی حدودا ۴۰۰ تومانی نسبت به هفته دوم مرداد، در تمام روزهای هقته سوم، با قیمت ۱۶.۳۰۰ تومان معامله شد. نوسانات قیمت تیرآهن در هفته گذشته را در ادامه می‌بینید:

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۶: تغییرات قیمت تیرآهن ۱۶ ذوب‌آهن در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

بررسی نوسانات قیمت نبشی در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

نبشی از معدود مقاطعی بود که قیمت آن در هفته سوم مرداد، کاهشی بود. به عنوان مثال، قیمت نبشی ناب تبریز در هفته گذشته، از کانال ۱۸.۰۰۰ تومان بازگشت و در کانال ۱۷.۰۰۰ تومان تثبیت شد. وضعیت برای قیمت نبشی آریان فولاد نیز مشابه بود. تغییرات قیمت این دو نبشی را در نمودارهای زیر ببینید:

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۷: تغییرات قیمت نبشی ۴ ناب تبریز در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۸: تغییرات قیمت نبشی ۴ آریان فولاد در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

قیمت قوطی پروفیل در هفته سوم مرداد ۱۴۰۰ چقدر تغییر کرد؟

از آنجایی که در هفته گذشته ورق سیاه با قیمتی مشابه با قیمت خود در هفته دوم مرداد معامله شد، قیمت قوطی پروفیل نیز در مقایسه با هفته قبل، تغییر چندانی نداشت. به عنوان مثال، قیمت قوطی پروفیل کیان پرشیا، با قیمتی حدود ۲۷.۲۰۰ در تمام طول هفته معامله شد و قیمت قوطی پروفیل فولاد گستر حداد نیز از ۲۶.۴۰۰ تومان، به ۲۶.۵۰۰ تومان در آخر هفته رسید. نمودار نوسانات قیمت هر ۲ محصول را در ادامه می‌بینید:

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۹: تغییرات قیمت پروفیل ۲*۴۰*۴۰ کیان پرشیا در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

تثبیت قیمت ها، غافل از گرانی دلار

نمودار ۱۰: تغییرات قیمت پروفیل ۲*۴۰*۴۰ فولاد گستر حداد در ۱۶ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

در هفته آینده، قیمت‌ها صعودی خواهند بود یا کاهشی؟

با توجه به عدم تغییر قیمت نهایی میلگرد در بورس کالا در هفته گذشته، به نظر می رسد که قیمت این مقطع فولادی در هفته آینده هم تغییر چندانی نکند. تنها عاملی که می تواند قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی را در هفته آتی بالا ببرد، تداوم افزایش قیمت دلار و اثرات ناشی از آن است، که با توجه به کنترل دستوری قیمت ها توسط دولت، احتمالا این عامل نیز بی اثر خواهد شد.

با توجه به وضعیت فعلی، به احتمال زیاد در آینده جدید احتمال نوسانات شدید قیمت در بازار آهن و فولاد وجود دارد. توصیه ما به شما این است که پیش از اقدام به خرید، از طریق مطالعه تحلیل ماهانه بازار آهن و فولاد، وضعیت بازار را به صورت کامل بسنجید.

قیمت مقاطع فولادی در هفته سوم مردادماه ۱۴۰۰ چقدر تغییر کرد؟

در هفته سوم مرداد ۱۴۰۰، ثبات مجددا به بازار آهن و فولاد بازگشت. گزارش بازار آهن و فولاد در هفته سوم مردادماه ۱۴۰۰، نشان دهنده تثبیت قیمت ها به دلیل کنترل دستوری دولت است، چرا که وضعیت جیره بندی برق در این هفته نسبت به گذشته تغییری نکرد و قیمت دلار نیز صعودی بود.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha