۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
فعال بودن گذرگاه مرزی مندلی بین عراق و ایران
اداره گذرگاههای مرزی عراق اعلام کرد؛

فعال بودن گذرگاه مرزی مندلی بین عراق و ایران

اداره گذرگاه‌های مرزی عراق با انتشار تصاویری از گذرگاه مرزی سومار (مندلی) خبرها مبنی بر توقف مبادلات تجاری میان ایران و عراق را در این گذرگاه تکذیب کرد.

به گزارش بازار، اداره گذرگاه‌های مرزی عراق با انتشار تصاویری از گذرگاه مرزی سومار (مندلی) خبرها مبنی بر توقف مبادلات تجاری میان ایران و عراق را در این گذرگاه تکذیب کرد.

لازم به ذکر است که ظرفیت‌های ممتاز همکاری اقتصادی و تجاریمیان ایران و عراق از دیگر مولفه‌های توسعه روابط میان دو کشور است.

وجود طولانی‌ترین مرزهای مشترک میان دو کشور در مقایسه با همسایگان دیگر، وجود شش گذرگاه مرزی و دوزاده بازارچه مرزی، وجود اماکن مقدسه در داخل دو کشور و توریستی و سیاحتی بودن ایران و عراق، وجود ظرفیت‌های فوق العاده‌ای برای همکاری هر دو کشور در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی، تجاری و اقتصادی، تجربه خوب ایران در عرصه بازسازی پس از جنگ و آمادگی انتقال این تجربیات به عراق و در نهایت تمرکز اراده رهبران دو کشور بر تحکیم و توسعه مناسبات ظریفت‌های عدیده‌ای را برای تقویت و توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور ایجاد کرده است؛ بنابراین در عرصه اقتصادی با توجه مرز طولانی ایران و عراق و فعالیت بازارها و گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور، شرایط با هدف توسعه مناسبات تهران و بغداد مهیا بوده و هست؛ لذا بسترهای تجارت و سرمایه‌گذاری و پوشش‌های بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری تضمینی در مناسبات ایران و عراق می‌تواند در آینده تأثیرگذار و پیش‌برنده باشد.

بنابراین ایران و عراق پتانسیل‌های فراوانی برای همکاری در زمینه‌هایی مانند انتقال فناوری، صادرات مواد غذایی و مشارکت در پروژه‌های مشترک نفت و گاز و انرژی دارند. درهم‌تنیدگی اقتصادی باعث می‌شود تا عراق و ایران هنگام تصمیم‌گیری برای حل اختلافات سیاسی، راه‌حل سخت و امنیتی را در رده آخر گزینه‌های خود قرار دهند و اولویت را در حفظ مناسبات بازرگانی بدانند.

کد خبر: ۱۰۳٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha