۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
مذاکرات وین احتمالاً ماه آینده از سر گرفته می شود| امکان توافق اندک است
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

مذاکرات وین احتمالاً ماه آینده از سر گرفته می شود| امکان توافق اندک است

«جفری کارلینر» معتقد است با روی کار آمدن دولت رئیسی احتمال از سرگیری مذاکرات در ماه آینده وجود داشته اما امکان رسیدن به توافق زیاد نیست.

بازار؛ گروه بین الملل: دور ششم مذاکرات وین در حالی پایان یافت که برای شروع مذاکرات در دور هفتم زمانی مشخص نشد.

دور هفتم مذاکرات از این حیث اهمیت دارد که به نظر می رسد دور پایانی است. یعنی اگر طرفین برجام از جمله ایران و آمریکا حاضر به آغاز دور هفتم گفتگوها شوند یعنی تصمیمات مهمی در خصوص به نتیجه رسیدن آن گرفته اند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*فرانسه اخیرا اعلام کرده اگر گفتگوهای وین با تاخیر مواجه شود نه تنها دستیابی به توافق برای لغو تحریم‌ها به تاخیر می‌افتد، بلکه احتمال نتیجه گیری در مذاکرات وین و احیای برجام را به خطر می‌اندازد. ارزیابی شما از مواضع اخیر فرانسه چیست؟
تهران تا کنون تصمیمات بزرگ و سختی گرفته و از برجام به طور کامل خارج نشده است. وقتی مذاکرات به تاخیر افتد ایران بیشتر به سمت غنی سازی اورانیوم حرکت نموده و وضعیت بدتر خواهد شد. اکنون با دولت رئیسی مذاکرات می تواند از سر گرفته شود و احتمالا از اوایل ماه سپتامبر دور هفتم مذاکرات وین آغاز شود.

*فرانسه در مذاکرات منجر به برجام نیز مواضع تندتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی داشت. در حال حاضر نیز حتی در میان مذاکرات نیز بحث ورود عربستان به مذاکرات را مطرح کرده بود. طرح این موضوعات می تواند مذاکرات وین را به خطر بیندازد. آیا ممکن است فرانسه در ادامه نیز مواضعی مشابه را مطرح کند و باعث وقفه در مذاکرات شود؟
ورود عربستان به مذاکرات توافق هسته ای ایران عاقلانه نیست. عربستان نمی تواند در این موضوع ورود کند و تصمیم نهایی بر عهده گروه ۱+۵ و تهران است.

*بر اساس سخنان اخیر آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب، آمریکا خواهان گنجاندن بندی در توافق برای ادامه مذاکرات در خصوص سایر مسائل است. ایشان در دیدار پایانی کابینه دولت روحانی با آیت الله خامنه ای گفته است: امریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند. ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت. ارزیابی شما چیست؟
ایران گنجاندن بند مذاکره در مورد سایر مسائل موشکی و سیاست منطقه ای را نخواهد پذیرفت. امریکا به طور یکجانبه از برجام که توافقی بین المللی بود خارج شد و دولتهای بعد بایدن می توانند از توافق نامه حال حاضر بایدن با تهران (در صورت منعقد شدن) خارج شوند. واقعیت این است که تهران به واشنگتن اعتماد ندارد و عدم اعتماد مهمترین چالش پیش روی تهران و واشنگتن است.

*ارزیابی شما از نتیجه مذاکرات وین چیست؟ اگر معتقد هستید که طرفین به توافق می رسند چه زمانی را برای آن پیش بینی می کنید؟
با روی کار آمدن دولت رئیسی احتمال از سرگیری مذاکرات در ماه آینده وجود داشته اما امکان رسیدن به توافق زیاد نیست. طرفهای مذاکره کننده کار سختی پیش رو دارند امیدواریم طرفها بتوانند مذاکرات را به خوبی ادامه داده و توافق میان آنها منعقد شود.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha