۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
«ارزش افزوده» انگلیسی و بزرگترین مشکل تولید است| از شروع دولت آقای روحانی صادرات ما به کل تعطیل شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

«ارزش افزوده» انگلیسی و بزرگترین مشکل تولید است| از شروع دولت آقای روحانی صادرات ما به کل تعطیل شد

کرج- مدیرعامل شرکت محشر و پاشنگ «ارزش افزوده» را بزرگترین مشکل تولیدکننده ها عنوان کرد و گفت: ارزش افزوده توسط انگلیسی ها وارد کشور ما شده و حذف آن در واقع حمایت از تولید کشور است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: شرکت محشر و پاشنگ، بزرگترین تولید کننده فرآمورده های یخی و آبمیوه بیش از ۱۴ سال در ساوجبلاغ کرج فعالیت دارد و با وجود صادرات به کشورهای همسایه، بنا بر شرایط سخت و موانع، در چند سال اخیر صادرات آن متوقف و در حال حاضر با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می کند چرا که برای تامین مواد اولیه خود نیز با مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت محشر و پاشنگ، تامین اسید سیتریک را از مهمترین مشکل تولیدکنندگان محصولات غذایی و نوشیدنی عنوان کرد و گفت: قبلا مشکلی برای تهیه آن نداشتیم اما از مدتها پیش که برخی کارخانجات بر عهده گرفتند که اسیدسیتریک مورد نیاز ایران را تامین کنند و این مواد انحصاری شد، برای تامین آن با مشکل مواجه هستیم.

محمد صادق نمازی در گفتگو با بازار افزود: اسیدسیتریک را قبلا کیلویی ۳۵ هزار تومان خریداری می کردیم اما اکنون ۷۵ هزار تومان شده و باید با مراجعه به این کارخانه پروانه بدهیم و پول به حسابشان واریز کنیم که تا ۵ روز دیگر یک مقدار به ما اسیدسیتریک بدهند. اسیدسیتریکی‌ که مانند ریگ بیابان همه جا پیدا می‌شد، اکنون با سختی به دست تولیدکننده ها می رسد و این مشکل مشترک همه تولید کننده ها شده است.

به دلیل عدم توان تولید مواد اولیه با ۳۰ درصد ظرفیت تولید می کنیم
نمازی با بیان اینکه اسیدسیتریک از چین وارد و به وفور وجود داشت، افزود: در حال حاضر هم برخی که به صورت قاچاق وارد می کنند، در بازار آزاد و با دلالی با قیمت کیلویی ۸۰ هزار تومان می فروشند.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر با چند درصد ظرفیت فعالیت دارد، گفت: با ۳۰ درصد ظرفیت تولید می کنیم به دلیل اینکه نمی توانم مواد اولیه‌ مورد نیازمان را خوب تامین کنم. حدود ۷-۸ ماه است که وضعیت اینگونه است. یعنی از زمانیکه کارخانه تولید کننده اسید سیتریک این اقدام را کرده صنایع کشور با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: ما ۱۴ سال است که بزرگترین تولید کننده فرآورده‌های یخی و آبمیوه در ایران هستیم، همچنین بزرگترین صادر کننده فرآورده‌های یخی در ایران بودیم، به عراق، ترکمنستان و افغانستان بار می دادم ولی از شروع دولت آقای روحانی صادرات ما به کل تعطیل شده است.

ارز برای واردات مواد اولیه تولید، برای تولیدکننده ها نیست و فقط به آقازاده ها تعلق می گیرد؛ شکر و اسیدسیتریک برای تولیدکننده ها آزاد تهیه می شود و هیچ کمک ارزی به آنها تعلق نمی گیرد

مدیرعامل شرکت پاشنگ و محشر در پاسخ به اینکه آیا برای واردات اسیدسیتریک ارز تخصیص داده می شود یا خیر، گفت: ارز برای واردات مواد اولیه تولید، برای تولیدکننده ها نیست و فقط به آقازاده ها تعلق می گیرد. شکر و اسیدسیتریک برای تولیدکننده ها آزاد تهیه می شود و هیچ ارزی به آنها تعلق نمی گیرد.

وی با بیان اینکه ما برای تامین شکر هم با مشکل مواجه ایم، افزود: شکر دولتی که نمی‌دهند و قیمت آزاد آن هم مدام بالا و پایین می شود و همین بی ثباتی نرخ ها باعث شده منِ تولید کننده نمی توانم قرارداد ببندم، چرا که از نرخ های فردا خبری ندارم. امروز شکر ۱۱ هزار تومان است فردا ۱۴ هزار تومان می شود. با این شرایط من امروز نمی توانم برای فردا برنامه ای داشته باشم و با اطمینان تولید را ادامه دهم. همین موضوع باعث توقف صادرات ما و تعدیل حدود ۲۷ درصد از نیروهایمان شده است.

بی ثباتی نرخ ها تولیدکننده را فلج می کند
نمازی با تاکید بر اینکه بی ثباتی نرخ، تولید کننده را فلج می‌کند، گفت: فرض کنید یک تاجر عراقی به کارخانه می‌آید و یک تریلی آبمیوه سفارش می‌دهد، اما من به دلیل بی ثباتی نرخ ها نمی‌توانم با آن قرارداد ببندم. زمانی که ثبات قیمت وجود داشته باشد من می‌دانم که شکر و اسید تا دو سه ماه دیگر دست نمی خورد و شرایط تولید ثابت است و می توانم قرارداد ببندم و تعهد بدهم.

وی اضافه کرد: من نمی توانم به تاجر عراقی بگویم که روزانه به تو قیمت می دهم یا روزی که بار می‌برید در همان روز هم پول را به حساب من واریز کنید.

نمازی با اشاره به اینکه تولیدات شرکت توسط دلالان به صورت غیر مستقیم و به ویژه از مشهد به افغانستان صادر می شود، گفت: زمانیکه خودمان صادرات داشتیم برای کشور ارزآوری خوبی داشت.

اگر قیمت مواد اولیه مانند شکر، اسیدسیتریک و غیره ثابت شود که تولید کننده بداند تا ۶ ماه دیگر قیمت ها تغییر نمی کند، می تواند برای تولید، صادرات و هر اقدامی برنامه ریزی کند

وی به عنوان راهکار برای برون رفت از این مشکلات گفت: اگر قیمت مواد اولیه مانند شکر، اسیدسیتریک و غیره ثابت شود که تولید کننده بداند تا ۶ ماه دیگر قیمت ها تغییر نمی کند، می تواند برای تولید، صادرات و هر اقدامی برنامه ریزی کند. اما تا وقتی نرخ ها روزانه متغیر است، تولید و صنعت کشور با مشکل مواجه است.

نمازی اضافه کرد: بهترین کمکی که می‌توان به تولید کرد حذف ارزش افزوده است. تولید کننده اصلا مواد اولیه و یا چیز دیگری نمی خواهد فقط ارزش افزوده را بردارند که تیشه بر ریشه تولید و اقتصاد کشور زده است.

مدیرعامل شرکت پاشنگ و محشر گفت: ارزش افزوده را انگلیسی ها وارد دارایی کشور ما کردند. اگر ارزش افزوده را حذف کنند، تولید کننده سرش را راحت بر روی بالشت می‌گذارد و مواد اولیه اش را با هر زحمتی که شده تهیه می‌کند ولی این ارزش افزوده خواب را از چشم تولید کننده گرفته است. اگر ارزش افزوده را حذف کنند یعنی از تولیداتشان حمایت کرده اند ولی اگر ارزش افزوده بخواهد بماند هر چقدر هم از تولید حمایت شود باز هم تولید کننده زمین می‌خورد زیرا سیستم دارایی ما توسط انگلیسی ها نوشته شده است.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha