۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
سبزپوشی بازارهای سهام
بررسی بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

سبزپوشی بازارهای سهام

ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در هفته منتهی به بیستم مرداد، نسبت به هفته گذشته افزایشی بود و شاخص کل بورس به حرکت صعودی خود ادامه داد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۲۲ درصد افزایش، از ۲۹۲ هزار و ۸۴۳ میلیارد ریال به ۳۵۷ هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم کل معاملات این بازار از ۳۷ هزار و ۹۱۹ میلیون سهم در هفته گذشته به ۴۴ هزار و ۵۱۴ میلیون سهم رسید که افرایش ۱۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها
در هفته یادشده، تمامی بازارها نسبت به هفته گذشته خود، روند صعودی را طی کردند و در این میان، تنها حجم معاملات بازار مشتقه کاهشی شد.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۱۳ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته قبل تجربه کرد و از ۱۲۵ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال به ۱۴۱ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته قبل ۱۵ هزار و ۴۰۵ میلیون سهم بود به ۱۶ هزار و ۶۰۸ میلیون سهم در هفته جاری رسید و افزایش ۸ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام صعودی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به بیستم امرداد نسبت به هفته قبل، ۲۰ درصد افزایش یافت و از ۱۲۲ هزار و ۲۷۱ میلیارد ریال به ۱۴۶ هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۲۱ درصد افزایش، از ۱۹ هزار و ۵۴۵ میلیون سهم به ۲۳ هزار و ۵۸۹ میلیون سهم رسید.

بازار بدهی همچون بازارهای دیگر، هفته‌ای سبز را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات این بازار با رشد چشمگیر ۵۰۲ درصدی از یک هزار و ۸۳ میلیارد ریال در هفته قبل به ۶ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از یک میلیون برگه به ۶.۶۱ میلیون برگه رسید که رشدی ۵۰۲ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق بررسی های انجام شده، حجم معاملات بازار مشتقه در هفته‌ای که گذشت قرمز رنگ بود. بر این اساس، ارزش معاملات این بازار در هفته قبل ۱۹۷ میلیارد ریال بود که در هفته جاری به ۲۱۹ میلیارد ریال رسید و افزایش ۱۱ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۶۷ درصد کاهش، از ۲۱ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۶.۸ میلیون قرارداد در هفته جاری رسید.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز در هفته منتهی به ۲۰ امرداد در مقایسه با هفته پیش، روندی صعودی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۴۴ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال در هفته قبل به ۶۳ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال در هفته جاری رسید و رشد ۴۴.۲۴ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با رشد ۴۶ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۲ هزار و ۹۴۸ میلیون یونیت به ۴ هزار و ۳۰۳ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل صعودی ۵.۶ درصد افزایش یافت
بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۲۰ امرداد نسبت به هفته قبل رشد ۵.۵۹ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد صعود کرد که رشد ۷۸ هزار و ۵۵۰ واحدی را نشان می دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته جاری نسبت به هفته قبل روندی افزایشی داشت و با ۴.۷۳درصد افزایش از ۴۰۳ هزار و ۲۵۵ واحد به ۴۲۲ هزار و ۳۳۱ واحد رسید و ۱۹ هزار و ۷۶ واحد افزایش یافت

کد خبر: ۱۰۳٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha