۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
خیز شرکت های بیمه برای دیجیتالی شدن

خیز شرکت های بیمه برای دیجیتالی شدن

ظهور بیماری و پاندمی کرونا باعث شد که شرکت های بیمه هم به این بیاندیشند که خدمات خود را به صورت غیرحضوری و با استفاده از بستر اپلیکیشن و وب سایت و اینترنت ارائه دهند.

به گزارش بازار، صنعت بیمه در ایران از قدمت بالایی برخوردار است و چندین دهه است که شرکت های بیمه ای ایرانی در حال فعالیت و خدمات رسانی هستند. با ورود کامپیوتر و اینترنت به امور اداری و زندگی مردم در اواخر قرن بیستم، کم کم شرکت های مختلف خدماتی در دنیا به سمت استفاده از تکنولوژی در کسب و کار خود شدند تا هم بتوانند خدمات بهتر و سریع تری به مشتریان خود ارائه دهند و هم اینکه هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

خیز شرکت های بیمه برای دیجیتالی شدن

اما صنعت بیمه در ایران تا همین یکی دو سال پیش کاملاً با خدمات آنلاین بیگانه بود و کاملاً کارها را به صورت سنتی پیش می برد. اما ظهور بیماری و پاندمی کرونا باعث شد که شرکت های بیمه هم به این بیاندیشند که خدمات خود را به صورت غیرحضوری و با استفاده از بستر اپلیکیشن و وب سایت و اینترنت ارائه دهند.

در این میان بسیاری از شرکت های بیمه خصوصی مثل بیمه پاسارگاد، بیمه آسیا، بیمه سامان، بیمه ما، بیمه پارسیان و بیمه خاورمیانه راه اندازی وب سایت های خرید اینترنتی بیمه را در دستور کار قرار دادند و البته برخی از شرکت ها هم هستند که خدمات پرداخت خسارت به بیمه گذاران مختلف را به خصوص در رشته های اتومبیل و رشته بیمه تکمیلی درمان که تعدد پرونده های خسارت را به همراه دارد، به صورت اینترنتی ارائه دهند.

اما چالش های قانونی و البته سنتی هم در این زمینه وجود دارد که نیاز هست نهادهای بالادستی مثل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و البته شورایعالی بیمه و در مواردی حتی مجلس هم با وضع قوانین، آئین نامه ها و بخشنامه های مختلف، در جهت بهبود فرآیند دیجیتالی شدن صنعت بیمه گام های مهمی بردارند.

البته گام های خوبی در این زمینه هم برداشته شد. به طور مثال نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث از صنعت بیمه حذف شد که راه را برای خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث هموار کرد، و دیگر شما برای خرید بیمه نامه نیازی به مراجعه حضوری به نمایندگی بیمه ندارید و می توانید به وب سایت نمایندگی مراجعه نموده و بیمه نامه خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و تصویر آن را هم پس از پرداخت مبلغ به صورت آنلاین دریافت کنید.

صرفه جویی در وقت و هزینه بیمه گذاران اولین هدف این فرآیند ها بوده و البته در سطح کلان، باعث جلوگیری از هدر رفتن منابع کشور از جمله بنزین، هوای پاک و البته زمان مردم هست.

امید زیادی می رود با این روندی که هر چند در ابتدا کمی آهسته، اما اکنون رو به شتاب صنعت بیمه به سمت ارائه خدمات آنلاین چه در حوزه خسارت و چه در حوزه خرید بیمه، شرکت های بیمه هم بتوانند از کارشناسان و زیرساخت های حرفه ای در حوزه آنلاین هم بهره مند شده و خیز بلند تری به سمت رسیدن به خدمات در حوزه بازارهای جهانی بردارند.

همانطور که می دانیم، بالاخره روزی صنعت بیمه در ایران با شرکت های بیمه بین المللی و صنعت بیمه دنیا گره خواهد خورد و راه رقابت شرکت های ایرانی این است که بتوانند با همان شتابی که بیمه در دنیا در حال پیشرفت، چه در حوزه خدمات و چه در حوزه شرایط و قیمت بیمه نامه هاست، پیش بروند. اگر غیر از این باشد، رو به زوال و نابودی خواهند بود. این موضوع به نگاه مدیران و سیاست گذاران شرکت های بیمه، بیمه مرکزی و سیاست گذاران کلان اقتصادی و قانون گذاری هم مربوط هست که بتوانند تغییرات را زودتر پذیرفته و در جهت تغییر قوانین دست و پاگیر و سنتی در این حوزه گام های بلند بردارند. که این تسهیل در قوانین دست شرکت های بیمه را برای خدمات بهتر باز خواهد گذاشت.

کد خبر: ۱۰۲٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha